Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på hjälmar?

  • Tips på hjälmar?

    Publicerad av swe_911 på 22 maj, 2006 vid 12:27

    Nån som har koll på surfhjälmar? Har hört att Gath ska vara grymma men de kostar ju sjukt mycket. Är det bara Paradise och Skidsport som säljer dessa?

    Tacksam för era synpunkter!

    Oregistrerad svarade 18 år sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • hstrom

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 12:30

    Kör med en hjälm från http://www.gunsails.se

    Funkar kanon! Sitter bra o är lätt…

    /Jonas

  • charlieb

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 12:32

    Jag har kört Protech Stl large (om du vill är den din för 250 pix finns på haga till helgen) men det är Garth som jag har nu som är kanon, värd sina pengar!

    C

  • kris

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 13:06

    Gath säljs även av http://www.surfbutiken.nu

  • johan_m

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 13:48

    Kan också skriva mig till skaran som varmt kan rekomendera Gath hjälmen.
    Helt underbar. men det är som allt i denna sport, skall man ha de bästa så kostar det, men detnna gång tyckat jag nog det är värt de extra pengarna.

  • jat

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 16:59
    swe_911 wrote:
    Nån som har koll på surfhjälmar? Har hört att Gath ska vara grymma men de kostar ju sjukt mycket. Är det bara Paradise och Skidsport som säljer dessa?

    Tacksam för era synpunkter!

    En vanlig inlines hjälm funkar fin fint och kostar 1/4 av Gath. Känner flertal som kör med det.
    /J

  • johan_m

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 19:27

    Satt precis och bläddrade i en katalog från en firma som säljer wakeboard och tillbehöhör. såg att dom hade några hjälmar gjorda för wakeboarding, dom borde säkert funka även för vindsurfing.
    http://www.skimarine.se/?page=listprod&classid=wakeboarding&subselect=Hj%E4lmar&Group=Övrigt

    här är dom modeller dom har. tyvärr finns inga bilder tillgängliga på hemsidan visar det sig, men jag skulle gissa att dom har rätt så många återförsäljare runt om i landet, och återförsäljarna kan ha hjälmar hemma även om jag inte tror det, men dom kan nog ha en katalog, själv hittade jag min på intersport här i Umeå.

  • manno

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 20:20
    swe_911 wrote:
    Nån som har koll på surfhjälmar? Har hört att Gath ska vara grymma men de kostar ju sjukt mycket. Är det bara Paradise och Skidsport som säljer dessa?

    Tacksam för era synpunkter!
    satsa på gath, sitter som gjuten och väger nada!

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 maj, 2006 vid 20:55
    JAT wrote:
    En vanlig inlines hjälm funkar fin fint och kostar 1/4 av Gath. Känner flertal som kör med det.
    /J
    *hand upp*

    /Hakuna – måste fixa inloggen på denna datan…

  • jakob_s

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 22:43

    Visst ni vet att hjälmar med spännen som sitter för hårt ÄR livsfarliga att använde till VS, kite och wake ?

    Vet inte hur gathen, inline eller skatehjälmar är konstruerade.. men dom borde ju alla ha lite kraftigare och redigare spännen, speciellt inline/skatehjälmen kan ju tyckas.

    Grejen är att hjälmen fångar vatten likt en fallskärm – nacken tål fruktansvärt lite i snärtiga rörelser, speciellt drag..

    Gathen kanske är konstruerad så att den inte fångar vatten..men inline och skatehjälmarna lär ju knappast vara det.

    tycks minnas att flera 100 fallskärmssoldater som landade i vattnet dog av det i andra världskriget.
    Det tog ett tag innan dom kom fram till vad dom dog av..men det visade sig att dom brutit (eller “dragit” om det ska vara rätt) nacken och att detta orsakades av hjälmen.

    Bara så att ni vet..

  • jakob_s

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 22:50

    Själv kör jag en JOFA Hockey hjälm.

    1, knäppning i plast.
    2, Skyddar skallen.
    3, Lättaste hjälmen som finns.
    4, Binder noll vatten.
    5, har många inställningsmöjligheter så den sitter bra.

    Vad mer behöver man ?

  • vartan

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 22:55
    Jakob_S wrote:
    Själv kör jag en JOFA Hockey hjälm.

    1, knäppning i plast.
    2, Skyddar skallen.
    3, Lättaste hjälmen som finns.
    4, Binder noll vatten.
    5, har många inställningsmöjligheter så den sitter bra.

    Vad mer behöver man ?

    Ah vad skönt att höra! Köpte en ny Jofa hjälm på rea för 199 spänn. Sitter som gjutet, och fungerar perfekt. Gath för dyra pengar, nej tack!

    Jofa to the people!

  • svenne

    Medlem
    23 maj, 2006 vid 06:32

    Jag har en skateboard-hjälm inhandlad på Stadium, den har aldrig varit i vägen och fångar definitivt inte upp vatten. Skulle snarare tro att din Jofa fångar mer vatten med alla hål än vad min helskalshjälm gör.

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 maj, 2006 vid 08:33

    Köp en Gath! Den är gjord för vattensport, sitter klockrent och vad är 900:- med tanke på att det du skyddar är rätt viktigt. Folk byter segel för tusentals kronor hur ofta som helst men tycker 900:- för en hjälm är dyrt. En hjälm som du kan ha i många år.

    Kom igen – sluta snåla in på det viktigaste!

  • dr-masse

    Medlem
    23 maj, 2006 vid 08:39

    Pro-tech Ace Wake är bra. Lätt å fin, sitter bra.

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 maj, 2006 vid 08:56

    Jag kör med en hjälm som heter RADZ, köpte den på teneriffa för några år sen, sen såg jag den i spanien igen för några veckor sen, grym hjälm i tjockt “liggunderlagsmaterial” med innerhuva som går att ta bort, klart coolare än de flesta hårda hjälmar jag sett och funkar riktigt bra, jag har provat den !

    Har sökt lite på nätet men inte hittat den,

    Antagligen är nån annan bättre än jag på att söka på nätet så lycka till,

    Freddelissmo

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på hjälmar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.