Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips störstabräda, runt 100.

  • Tips störstabräda, runt 100.

    Publicerad av nachoman på 23 september, 2011 vid 14:00

    Nu skulle jag vilja ha lite råd/tips om en störstaplanka runt 100-110 liter som är rolig*. OBS, ej freeride/slalom.
    Kör just nu JP FS 109 Pro ed. och en Mistral FSW 86. FSWn känns alltid skön att köra och svänger som en gud trots att det är en single fin men är i vissa lägen för liten för skärgårdssurf. JPn är en helt fantastisk planingsmaskin/lättvindscruiser som jag kört på i flera år och varit supernöjd. Nu upplever jag den dock som aningen stötig i gången och inte särskilt svängig och vill därför prova nåt nytt.

    *(def. rolig=svängig, gippig, hoppig, tidig planing och inte stötig.)

    Nya plankan skall framförallt köras i plattvatten/chop/småvågor med vågsegel 5,0-5,7.

    Några tips från de som vet hur JPn känns och kan relatera det till andra brädor?

    Tack,
    Nachoman

    zurfman svarade 12 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • tsurf

    Medlem
    23 september, 2011 vid 14:07

    Jag tycker du ska kolla in Goya One 102l. Wave freestylewave 62,8 bred.

  • _frippe_

    Medlem
    23 september, 2011 vid 14:22

    Jag kommer troligen att sälja min RRD fsw 109 liters inom kort. Jag har kört den med 5.0-7.1, både med vågsegel i vågor och plattvatten samt med 2 cambers på plattvatten. Som bäst funkar den som lekbräda med 5.7 för min vikt på straxt under 90. Ska du köra 5.7 som störst kanske den är lite onödigt stor beroende på din vikt… men hör av dig om du är intresserad.

  • nachoman

    Medlem
    23 september, 2011 vid 16:03

    70 kg, är ju såklart relevant

  • dr-masse

    Medlem
    23 september, 2011 vid 21:23

    Det finns ett långt svar och ett kort. Väljer det korta.

    För det du söker, har erfarenhet av och beskriver så är en 100-liters freestykeplanka PERFEKT. Tror jag.

  • nachoman

    Medlem
    24 september, 2011 vid 17:08

    ok, har ju nu 109 litersplanka men det kanske är tillräckligt stor skillnad att gå ner till 100 men fortfarande freestyle.

  • claes6

    Medlem
    24 september, 2011 vid 17:44

    Har tyvärr ingen erfarenhet av JP:n så mitt inlägg kanske är diskat, men jag var ute med min RRD Twintip FS 100l idag – dåliga förutsättningar men tillräckligt för att leka lite och t o m plana med 6.5 vid Närlunda – och roligare bräda har jag f-n aldrig haft. Den är grym!

  • dr-masse

    Medlem
    24 september, 2011 vid 21:17
    Nachoman;670960 wrote:
    ok, har ju nu 109 litersplanka men det kanske är tillräckligt stor skillnad att gå ner till 100 men fortfarande freestyle.

    Korta versionen igen – ja.

    Varför inte en sån här?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=35130&title=fanatic-skate-100-2010&cat=12

  • nachoman

    Medlem
    25 september, 2011 vid 17:42

    Thanx, ska kolla upp Fanatic Skate och RRDn.

  • bicless

    Medlem
    26 september, 2011 vid 19:56

    om du bor i sth kan du låna en AHD rebound 103 Av mig för test. Den är riktigt bra. höjdar nästan som en slalom men lekfull och rapp i svängen. lätt att gilla.

    bicless

  • doc

    Medlem
    27 september, 2011 vid 14:24

    Simmer FSW 105?
    Rebound har jag varit och nosat på oxå. Ville ha en One 105 men den finns bara på beställning tror jag. finns nog inte många i Sverige. Om du är nära Varberg kan du få testa min Moo quad/twin 98. 64,5 bred, snabb vågrocker.

  • nachoman

    Medlem
    27 september, 2011 vid 14:44

    Tack för alla tips och erbjudande om lån.
    Rebound har jag provat i 113 litersversionen och den är trevlig. 113 liter känns dock lite onödigt mycket för mig så 103an kan mycket väl vara intressant att prova.
    Moo Twin/Quad, men med den bredden låter det som att den kan plana riktigt tidigt och vore ju grymt om den också var schysst i chop/småvågor.

    Jag är kanske lite frågande till Freestyleplankor då de alla är ganska platta. Jag vill ju bort från den här stötigheten. Men jag kan ju ha fel i att alla FS är stötiga.

  • zurfman

    Medlem
    27 september, 2011 vid 16:36

    Håller med…
    För mig som väger 80+ kg är alla freestyle-plankor under 110 liter svåra att hitta vatten som inte är för choppigt i Stockholmstrakten (för att få tillräcklig vind). Baserat på att “freeride-at” brädan bara (inga tricks ännu)….
    Blir väl liknande för dig med dina 70 kg och 100 liter.
    Om du redan har en 109 liter skulle jag satsa på en FSW i 95-100 litersklassen, då det blåser 5,5 eller mer…
    Själv lutar jag mer åt en vågis 90-95 liter, för 4,7 o 5,6 (o kanske enskaka ggr 6,1 i riktiga vågor)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips störstabräda, runt 100.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.