Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tobago i Maj

  • melker

    Medlem
    9 januari, 2007 vid 10:09

    Visumtvång dit nu ett tag framöver bara så du vet. måste ansökas i tid.

  • luuddee

    Medlem
    9 januari, 2007 vid 11:14

    vet inte så mycket om surfingn där men annars e det sjukt nice där ..

  • mlagerstedt

    Medlem
    9 januari, 2007 vid 12:40

    Inget visum för 2v eller behövs det?

    Borde väl vara ungefär samma vind och swell som på cabarete eller?

    Hur är det där i maj?

  • edorf

    Medlem
    9 januari, 2007 vid 13:04

    En fråga som jag ställt mig ända sen matchen i VM i sommras är , vad kallas en person som kommer från Trinidad Tobago, tex som en svensk, en dansk..

    en Trinidadian ?, en trinidad och tobagones ?

  • kasimir

    Medlem
    9 januari, 2007 vid 19:51

    Blåser tydligen pung där, har en polare som bott där. Finns maneter också, han fick en på benet när han kitade snacka om att han fick pissa i shortyn, hade tydligen svårt att få det att rinna ner för rätt ben bara.:)

  • jannike

    Medlem
    9 januari, 2007 vid 20:15

    Jag åker dit i januari men behöver inget visum!!?
    Någon annan som ska dit?

  • fredde

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 00:39

    frånochmed inresa efter den 1feb komme rdet att vara visumtvång för svenskar till Antigua & Barbuda, Barbados,
    Dominica, Grenada, Guyana, Jamaica, St. Kitts & Nevis, Saint Lucia, St. Vincent & The Grenadines och Trinidad & Tobago.

    Detta pågrund av att kriket vm hålls på dess öar fram tilll den 15maj…..

    Sverige e ett av få länder i EU som måste ha visum, märkligt men så e fallet.

  • bmf

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 09:13

    Har varit där två gånger, en gång i februari och i fjol var jag där i januari. Med rätt kitestorlek får man kiteing varje dag. För mig som väger mellan 70-75 kg så hade jag fått åka varje dag med en 14 eller 16 i fjol. Tyvärr hade jag bara med mig en 12a och fick därför sitta och vänta en del. 12a bow skulle säkert funka också men om jag åkte dit januari till mars så skulle jag ta en bow 14 med mig. Från mars till juni blåser det betydligt mer och då kanske en 14 blir för stort i stället.

    Vad jag vet om så finns det två bra ställen att kita på, Pigeon Point och på Atlantsidan vid Hilton. Jag har bara provat Pigeon Point och där finns ett enormt kiteområde innanför reven. Revet ligger i en halvcirkel runt PP och ca 1-2 km ut i havet. Det finns mycket fin vågkiting ute vid revet och innanför är det så klart plattvatten men ju närmare stranden man kommer desto choppigare blir vattnet. Bästa vinden på PP är väst eller nordväst och det blir då en väldigt jämn sne sideshore eller pålandsvind. När vinden kommer från nord (vilket är rätt ofta) blir vinden betydligt stökigare och kraftigare och man får då sideshorevind. De gånger jag varit där har det vanligtvis blåst mellan 5-8 m/s. Jag tror aldrig jag varit där när det blåst mer än 12 m/s.

    Vid Hilton blåser det oftast hårdare och det är riktigt choppigt vatten. Stranden är liten med palmer nära vattnet varför det kan vara bra med starthjälp.

    Det är väldigt lite folk som kitar på Tobago, i fjol var jag helt ensam kitare under 2 dagar och som mest var det 8-10 personer ute samtidigt. Det är mer vindsurfare men det är mycket stora ytor så det är sällan man behöver väja för nån.

    Sammanfattningsvis: Grymt avslappnat ställe med hyffsat med vind och lite kitare.

    Om det är dåligt med vind så kan jag rekommendera surfingen vid Mount Irvine. Fina vågor men ett väldigt ytligt rev. Brädor går att hyr på plats.
    Mvh
    /Robert

    Ps. En från Tobago kallas för Tobagan Ds.

  • mlagerstedt

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 09:38

    Tack Robert!

    Så du tror det kan va helt ok att åka dit med en Bow 12:a i maj?

    Tror jag läste någonstans att det på sommaren blåser från syd och då blir väldigt byigt på Pigeon Point vet du något om det?

    Vart på ön bodde du? och hur funkar det med taxi när man skall vara där i två veckor?

    /Martin

  • kasimir

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 10:13

    @Fredde 358550 wrote:

    frånochmed inresa efter den 1feb komme rdet att vara visumtvång för svenskar till Antigua & Barbuda, Barbados,
    Dominica, Grenada, Guyana, Jamaica, St. Kitts & Nevis, Saint Lucia, St. Vincent & The Grenadines och Trinidad & Tobago.

    Detta pågrund av att kriket vm hålls på dess öar fram tilll den 15maj…..

    Sverige e ett av få länder i EU som måste ha visum, märkligt men så e fallet.

    Det är ju för att vi inte har ett cricketlag.

  • bmf

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 11:01

    Hej!
    Vet ej hur det är med vindriktningar i maj men det borde vara på Pigeon Point man ska åka om det är sydvindar. Hilton tror jag funkar bäst på nord-väst men är ej säker. Jag skulle ha tagit bow 12a som största kite om jag åkt dit i maj.

    Jag brukar bo inne i Crown Point eftersom det är närmast till stränder och uteliv och liknande. Det går att gå med grejerna till PP om du har en bra väska, det är ca 1,5-2 km från centrala Crown Point. Annars så går det alltid att slänga ut tummen och ta en taxi. Taxi brukar ta hutlöst betalt för att köra till PP (30-40 kr) om man jämför med taxiresor i övrigt. Jag åkte taxi till Mount Irvine några gånger för surfing och fick betala 10-15 kr, det är ca 1 mil. Vill du kita vid Hilton är det lämpligast att ha hyrbil eftersom det kan vara svårt att få tag på taxi där.

    Vi brukar bo på nått av guesthousen som finns runt Crown Point, senast bodde vi på Pim’s Guesthouse. Enkelt boende men centralt. Kommer inte ihåg vad det kostade dock. Jag vet att Backyarden (ligger mitt i Crown Point) hyr ut enklare, prisvärda lägenheter. Nästa gång jag åker kommer jag nog att bo där. Min syster jobbar där så om du vill kan jag kolla vad det kostar och om det är ledigt när du ska dit.

    /Robert

  • edorf

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 11:25

    hmm en tobagoan,, tack för hjälpen jag hade hoppats på en tobagones… eller något roligare.. fan vilket tråkigt folkslag

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tobago i Maj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.