Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Torhamns Udde_Kiteförbud tom 15 juli

  • Torhamns Udde_Kiteförbud tom 15 juli

    Publicerad av christian på 31 maj, 2010 vid 18:18

    Hej

    Lsty i Blekinge har fattat ett något märkligt beslut

    Vi ansökte om att få sätta upp två informationstavlor på det Naturreservat som vi seglar på. Avsikten med tavlorna var att sprida information om hur vi skall segla för att störa djurlivet så lite som möjligt
    Vi fick vårt tillstånd och i samma papper passade man på att besluta om att det var förbjudet att kita på reservatets vatten fram till 15 juli.

    Beslutsgrunderna är oklara och varken Torhamns Surfklubb eller Karlskrona Ornitologiska förening har blivit kontaktade i ärendet.
    “vi vet hur man hanterat frågan på andra ställen” var den motivering jag fick per telefon

    Från klubbens sida har vi begärt möte med Lsty i syfte att ompröva beslutet.

    Vad som gäller rent juridiskat just nu vete fán eftersom ingen info om vad som gäller finns anslagen.

    Noterbart och anmärkningsvärt är att man gör skillnad på Kite- och Vindsurfing. Vindsurfing är alltså tillåtet på ytan enl bifogad fil “Kite-och Surfzon”.

    Dåligt beslut tycker vi och tänker jobba för att ytan öppnas för kitesurfare

    Missnöjesyttringar i form av att man kör utanför zonen är nog direkt olämpligt just nu.
    Kustbevakningen hittar nog fortfarande ut till Torhamn är jag rädd.

    kitemaster svarade 13 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • milkman

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 19:31

    haha.. Helt sjukt. Jag tror åter igen inte att det går att förbjuda en specifik aktivitet. Det går att få igenom beträdnadsförbud tex som förbjuder all tillgång för människa. Eller förbjuda hundar och husdjur. Men rörande människa så är vår allemansrätt extremt central i vår lagstiftning. Den ger dig rätt att vistas på ett sätt som inte förstör eller påverkar naturen vart du vill bara du inte stör markägaren. Så kör på bara – detta är strunt!

    Surfbussen sponsrar föresten om vi behöver juridisk hjälp i dessa frågor. Vi skulle gärna se att rättighetsfrågan generellt utreds för typ denna typ av diskussion. Säg till om ni behöver hjälp

  • milkman

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 19:37

    Orkade just läsa PDF:en ordentligt. Det är den gamla skrönan om att kitare stör fåglar som häckar särskilt. De har nog ringt Varbergs ornitologpropaganda.
    Hur som helst så skulle jag skita i det eller rätta mig efter de alternativ som Länsstyrelsen ger till de 100m strand detta rör innan man är för långt från stranden.

    Dessutom är detta en rimlig varning till alla andra föreningar, detta kom Länsstyrelsen på först efter att ni frågat. Det skulle göra mig tveksam till att organisera dessa frågor över huvud taget, i alla fall innan någon annan börjar gnälla. Synd – förutseende medborgare bör vara bättre, men så här kanske det måste bli.

  • olandstoken

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 20:55

    Sjukt är det!
    Kan det vara tillåtet att sitta på sin kammare on “anse” att kitesurfing är en störande verksamhet?
    Det räcker alltså att länstyrelsens medlemmar “anser” något, så får de besluta i frågan lite som dom tycker.. galenskaper.

  • sourra

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 17:39

    Det här är helt uppåt väggarna. Så här får det bara inte gå till. Eget tycke hos enskilda tjänstemän på Länsstyrelsen kan inte vara nog skäl för att fatta ett sådant här beslut. Speciellt inte som ni har Ornitologerna på er sida och de intygar att ni inte stör nämnvärt. Begär ut alla handlingar och gå till botten med denna röta. Allt ska vara offentligt och du kan även begära ut mail från LST-tjänstemäns mailbox.

    Gällande lögnen om att kites ser ut som rovfåglar så har den lögnen även bubblat upp i Hatteras i deras förbudsdiskussion. Hon som hade skrivit det erkände sedan att hon inte hade någon som helst grund för sitt påstående men hon ville ändå inte gå ut officiellt och säga att hon hade fel, av prestigeskäl. Upprepar man en lögn nog många gånger så blir det en sanning.

  • sourra

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 17:53

    Så jävla fult av dom att dunka iväg kopior på “handlingarna” till både höger och vänster i ett försök att göra deras beslut legitimt. Fy fan vad arg jag blir på såna här ruttna människor. Herr Byrådirektören är ännu en av de egennyttiga jävlar som utnyttjar sin ställning för att undanröja andra fritidsintressen som han anser stör sitt eget. Som sagt, rota rätt på allt beslutsunderlag och för sen upp det hela till allmänhetens beskådan. Är det något tidningar älskar att rota i så är det felaktigt myndighetsutövande. Det och schlager. Ni har ju Ornitologerna på er sida så LST-tjommen lär få svårt att få något vidare underlag att motivera sitt egenkomponerade beslut med. Så här säger Wikipedia om LST:

    “Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länen. Den viktigaste uppgiften är att se till att de mål som riksdagen och regeringen slagit fast inom en rad olika politikområden uppnås samtidigt som hänsyn tas till länets förutsättningar. “

    Det vore kul att höra hur den där tomten kan få sitt agerande att rimma med ovanstående.

  • beamon

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 13:06

    Christian, du har PM.

    Mvh

    Björn Munkeby
    0705-35 00 00

  • matte_c

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 19:28

    Riktigt tråkiga nyheter. Särskilt som vi är överens med ornitologerna och förra året respekterades begränsningarna på vattnet av alla som visste om dem. Tycker att din förfrågan därför var ett tydligt tecken från torhamns surfklubb att man tar ansvar i det här.

    Kämpa vidare Christan, stort tack för att du tar tag i att vi ska få behålla en underbar surfspot!

    Matte

  • christian

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 20:53

    Hej

    Bifogar en skylt som vi satt upp på udden idag, både på anslagstavlan och grinden. Jag är ingen grafiker, så den dörren behöver ni inte sparka in

    Vi har valt att anslå förbudet av omtanke om dem som seglar där. Blir ni anmälda blir det för miljöbrott och det slutar hos miljöåklagaren i Malmö inkluderat en runda till polisen.
    Jag har provat och tyckte inte det var så kul även om jag blev friad.
    Vi kan kalla det valfrihet för den som kommer ut till udden med en kite under armen

    Här nedan är mitt senaste mail till Lsty inklippt så vet alla vad vi håller på med och var vi står

    Hej Ulf

    Det här mailet är inte Surfklubbens officiella yttrande över det rubricerade beslutet, det är en inbjudan till dialog.

    Med hänvisning till vårt telefonsamtal den 25 maj vill jag gärna bjuda in Dig, Din Chef ,övriga som medverkat i beslutet samt Karlskrona Ornitologiska klubb på ett möte.

    Detta kan med fördel ske på plats i Torhamn och Skjutledartornet våningsplan 4 är disponibelt för ändamålet.

    Min uppfattning är att två timmar mötestid är tillfyllest och inkluderar en inspektion på den plats Kitesurfarna använder för att rigga och dra upp drakarna.

    Anledning till mötet
    Vi är inte nöjda med beslutet som vi anser fullkomligt kullkastar det arbete som Torhams Surfklubb tillsammans med Karlskrona Ornitologiska Klubb
    gjort för att värna både djurlivet och det rörliga frilluftslivets intressen på Torhamns Naturreservat..

    Surfklubbens uppfattning, som delas av KoK, är att ert förslag efter den 15 juli innebär en betydligt större negativ påverkan på djurlivet inom reservatsområdet
    än den policy, framtagen med stöd av KoK, som tillämpas fram till ert beslut träder ikraft.

    Surfklubben ställer sig frågande till beslutsgrunden eftersom varken vi eller KoK haft tillfälle att yttra oss inför beslutet..
    Lokal expertkunskap om djurliv, miljöförhållanden och sakförhållanden har uppenbarligen exkluderats ur beslutsprocessen.

    Vi är inte riktigt säkra på hur vi skall tolka och tillämpa beslutet

    Vi är intresserade av hur ni avser bedriva tillsyn av beslutets efterlevnad och om ni anser att Surfklubben eller KoK är, eller bör vara, delaktiga i denna verksamhet

    Beslutet bör med stöd av ovanstående objektivt genomlysas i syfte att utröna om det finns skäl att ändra detsamma!

  • kitemaster

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 21:05

    Bra att du har tagit på dig ärendet Christian!
    Såg att Björn redan svarat dig i PM.
    Hör gärna av dig till mig om vi kan göra något mer från vår sida i Skånes Kitesurfklubb.

    Lycka till, hoppas ni får till ärliga diskussioner och en öppenhet för varandras intressen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Torhamns Udde_Kiteförbud tom 15 juli

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.