Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö 080814 – tack

  • Torö 080814 – tack

    Publicerad av dr-masse på 15 augusti, 2008 vid 07:16

    Ja, igår var en riktigt härlig dag på Torö. Körde typ en timme på udden strax efter 12 och det var rejäla set som rullade in, 3 m+ skulle jag tro. Risig vinkel, och mycket lä bakom “SL-bussarna”, men en rejäl upplevelse.

    Drog sedan ner i Kärringviken som nog var det roligaste jag seglat där. Fina vågor orkade in och det var grymt för hopp! Rejält drag i 4.7, 4.2 var nog det vanligaste seglet (och borde nog kört det själv, men va f-n). Det laddades rejält och var verkligen kul att se.

    Och TACK! till alla som var där igår, för det var inte en enda bil som parkerade i kurvan vid allmänningen vilket ju är väldans bra om det skall funka smidigt med boende och andra besökare på Stenstranden.

    Till sist – vred det på kvällen? Då kan de ju ha blivit i stort sett hur bra som helst? Själv åkte jag hem och tackade gudarna för att svärmor kunde ta barnen på eftermiddagen. Hade varit bra surt att missa gårdagen. 😉

    Å bilder – tyckte mig se några kameror i alla fall…

    steffo svarade 15 år, 9 månader sedan 17 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • jps

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 07:37

    Bilder och film från dagen finns på kitenation: http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=6911.0

    Såg ju riktigt trevligt ut 🙂

  • kinabalu

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 08:42

    Kan bara instämma med Masse! Insidan bjöd på en grymt rolig dag igår. Imponerande att vågorna orkade in så pass bra, med fina babordshopp på vägen ut. Dom flesta körde runt 4,2 (med jäkligt bra tryck…) och det laddades på duktigt därute, med riktigt höga frammåt och bakåt loopar och till och med lite vågridning… i ”kärringviken”!! Trodde inte detta var möjligt!

    Körde man bort mot ön vred dessutom vågorna, så det blev styrbordshopp på vägen tillbaka igen (till min stora glädje!).

    Själv körde jag galet överriggad i 4 timmar och idag känns det som man blivit överkörd av ett tåg…

    Härligt!!!

  • mats_o

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 08:55

    @dr Masse 490657 wrote:

    Till sist – vred det på kvällen? Då kan de ju ha blivit i stort sett hur bra som helst? Själv åkte jag hem och tackade gudarna för att svärmor kunde ta barnen på eftermiddagen. Hade varit bra surt att missa gårdagen. 😉

    Å bilder – tyckte mig se några kameror i alla fall…

    Ja, det vred och blev riktigt bra! vred tom mer än vad proggen sa…

  • petter

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 09:05

    Håller med, absolut en av de roligaste dagarna jag haft i viken och stenstranden var elakare än vanligt. Var med skräckblandad spänning och lilla-o på läpparna som man trotsade sig ut på udden.

    men visst kom vridet…. precis när jag trode vinden droppade och riggade ner…

    Seglades längre ner på på stenstranden, blev betydligt mycket bättre vinkel där nere, grymt fint!!!

  • jesper_b

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 09:37

    Efter en episk vecka på Fårö (snacket om att Fårö är underskattat kan ni bara glömma, i vart fall om det är sydväst, väst och nordost som det varit senaste tiden) så kändes det sjukt kul att komma hem precis lagom till en riktig Torökuling. Hade ingen bråttska ner eftersom vridet skulle komma sent, om det nu skulle komma. Jag gillar ju fet onshore på Torö och körde ett par timmar på utsidan med fullpung 4.2. Jag överdriver inte när jag säger att det var styv mast i seten. Inget att direkt att rippa med pang på onshore men maffigt att segla omkring i, mellan, över och under. Gick upp i några hopp och kan väl säga att trots extremdålig vinkel kom man högt.

    Vette 17 om det var 18 eller 19 vridet kom men plötsligt var det cross on med tendens till side-shore och fin 5.0. Fortfarande fett om än inga mast. Jag började lite vårdslöst/respektlöst och fick betala med några otroligt sköna Toröspolningar. Svårt att hitta sån kraft i vågen någon annanstans här hemma.

    Såg att Pelle körde lite längre ner mot surfarna till. Jag och Calle N har snackat om att prova där nere när det inte är full sidvind. Skit pommes!!!! Dagens absoluta höjdpunkt. Släta fina långa brana vallar på klart över gubbe. Seglade man osmart blev man lite fast på insidan men valde man sina vågor med lite omsorg och droppade av i tid (fasen vad svårt att tvinga sig att inte göra den där sista smacken) så blev det riktigt lättseglat. Fin vind hela vägen in och nästan side-shore. Bra fart i både botten och toppsväng. Sista timmen var otroligt kul. Det är absolut här man ska vara när det inte är riktigt sidvind.

    Efter middag och kvällshäng med min dotter Svea vid surfparkeringen satte jag klockan på 5. Morgonsurf. 2 timmar fin SUP och en timme short board. Rätt nöjd att komma hem till resten av familjen som just gått upp och börjat laga frukost.

    FY FASEN så BRA AUGUSTI varit so far!!!!!!!!

    Ses på line up!
    /JB

  • swe22

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:28

    @JPS 490662 wrote:

    Bilder och film från dagen finns på kitenation: http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=6911.0

    Såg ju riktigt trevligt ut 🙂

    Jag fotade & filmade i 5 minuter mitt på dagen när det var som värst “dead on” Men det måste finnas bilder från kvällen!!! Stod någon där med värsta objektivet… Upp med bilder!!!!

    _IMG_9037%20(Custom).jpg

    _IMG_9032%20(Custom).jpg

    _IMG_9042%20(Custom).jpg

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/v/961s2wFwqdg&hl=en&fs=1[/YOUTUBE]

  • jesper_b

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:44

    En hel del bilder på surf på första allmänningen hittar ni här:

    http://surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=39868&catid=2&limit=25&limitstart=0

    Då ska tilläggas att det var större (som vanligt) ute på udden.

    /JB

  • sirjohnirie

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 12:28

    Har ganska ont lite överallt efter brutalaste dagen på länge, att köra 4.8 hela dagen när resten var hyffsat överiggade med 4.2 kostade inte bara en smärtande lekamen utan även ett stycke rejält läckande vågbräda med trasig fenbox plus en pajjad joint. Dessvärre kunde jag inte rulla en ny så fick låna en av Jeppe. Tackar så mycket för det och även för smaskig busspasta+kall öl, härligt att du belönades med sidvind=)
    E bara lite bitter på att jag inte sket i mina partyåtaganden och joinade kvällssessionen..menmen, det här e bara början på en förhoppningsvis varm, lång och blåsig höst. Nu ska införskaffas en ny mastfot och en bättre begagnad vågis.

    Ses snart igen!!

  • poppo

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 13:28

    ja, eftermiddagen bjöd verkligen på mumma i kärringviken och sjukt stort i onshore på stenstranden.

    /”en av dem som var tvungna att dra innan vridet…”

  • oscar

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 13:29

    Skulle vilja ha en bild på när Jesper beachstartar och inte kommer en meter för att han har parkerat på en sten 🙂

  • swe22

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 14:53

    @Jesper_B 490809 wrote:

    En hel del bilder på surf på första allmänningen hittar ni här:

    http://surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=39868&catid=2&limit=25&limitstart=0

    Då ska tilläggas att det var större (som vanligt) ute på udden.

    /JB

    Jösses vilka fina bilder :ooo:

  • frippe75

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 16:32

    @Jesper_B 490809 wrote:

    En hel del bilder på surf på första allmänningen hittar ni här:

    http://surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=39868&catid=2&limit=25&limitstart=0

    Då ska tilläggas att det var större (som vanligt) ute på udden.

    /JB

    GRYMMA!

  • senomar

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 18:05

    inga fler bilder någon?

  • poopzilla

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 18:18

    @Jesper_B 490809 wrote:

    En hel del bilder på surf på första allmänningen hittar ni här:

    http://surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=39868&catid=2&limit=25&limitstart=0

    Då ska tilläggas att det var större (som vanligt) ute på udden.

    /JB

    Kan man inte lura upp den killen till vår allmänning. Jävligt krispiga bilder. Östkusten behöver också en hovfotograf.

    Fantastiskt att få segla 4.2 i strålande solsken medan det fortfarande är pissljummet i vattnet, det händer ju inte speciellt ofta. Önskar att man hade kunnat segla efter vridet också, men med en ettåring som tittade i kors och barnvakten redan på väg hem så fick man nöja sig med en riktigt fin eftermiddag i Kärringviken, Stenstrand och onshore såg lite väl kämpigt ut för mig denna dag (Feta props till Fredrik som passade min tjej medan jag var ute; och det på sin egen 40-årsdag till och med!). Enda smolket i bägaren var att gängorna i min bakre fotstropp gav med sig 🙁

    Thomas

  • oaxen

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 20:10

    @Oscar 490844 wrote:

    Skulle vilja ha en bild på när Jesper beachstartar och inte kommer en meter för att han har parkerat på en sten 🙂

    Jesper + stenen strax innan touch down. Sällan sett en så förbryllad min “fan jag kommer ju ingen stans, Måste vara ovanligt strömt. Aha, jag står på en sten, hmm.”.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö 080814 – tack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.