Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö 27 oktober

  • oaxen

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 11:22

    Nja.

    Det var en hel del som fotade(vilade?) i perioder. MEN, jag trodde inte att det skulle vara så mycket folk på vattnet. Det märks att Torö ligger förhållandevis nära huvudstaden.

    Annars beror det nog på att vågorna bryter så nära stranden som dessutom höjer sig några meter ovan vattnet.

    / Patrik

  • koa

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 15:02

    Solnedgångsbilderna är tagna under det sista halvtimmen…
    Så här kommer några till 😉

    Det vore kul om några fler hade bilder från tidigare på dagen också!
    Det var då de flesta seglade…vilade…seglade…åkte tvättmaskin…vilade…seglade…

    Det är sällan det funkar men när det funkar är det grymt! 😀

  • petter

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 15:05

    vilken dag, grymt snygga bilder!!!!!!!!!

  • goran-r

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 15:23

    Hej,
    Kul att det togs en massa bra bilder i fredags.
    Om det är någon som saknar bilder på sig själv från i fredags förmiddag så har jag ett antal bilder som inte är upplagda på Galleriet. (http://www.surfzone.se/pp/showgallery.php?cat=500&ppuser=8659)
    Skicka ett PM med beskrivning av segel om någon är intresserad så kollar jag…

    Det vore även kul med ett gemensamt Galleri från Torö i fredags. Det kan bli en klassiskt dag att minnas.

    /Göran R

  • jesper_b

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 17:25

    Helt tagen, först av dagen, sedan av alla fantastiska bilder. Otroligt vilket stoke vi hade på vattnet och på land och vilken härlig tråd att läsa igenom. Vilken skillnad mot för 10-15 år sedan. På den tiden togs det nästan inga bilder – nu har var och varannan superkameror. Förr var Torö ren mytbildning, vi var en liten liten sekt som kände till vad som skede därute – idag kan hela vida världen se.

    Hur som helst var det väl till att börja med ingen direkt episk Torödag. Före lunch var det riktigt stökigt med i och för sig ok storlek men inga linjer utan sektioner lite kors och tvärs överallt. Det var väl sidvind men kanske någon grad onshore som gjorde att det inte ville valla upp bra långa vågor. Vid lunch lättade det ordentligt från fulltryck 4.2 till 4.7-5.0 och ett tag var det ren guppasegling.

    När vinden fyllde på igen, nu 100% side shore och till och med lite off blev det desto bättre. Den bästa timmen var nog bland det bättre timmarna jag haft på Torö (njaää nu drar jag nog iväg, med djädrigt bra var det). Hela tiden gubbhöga linjer men, med regelbundna och lagom glest rejält mycket större setvågor – solid logo – och långa rena vallar. Plötsligt blev bändandet och svårtimandet helt förbytt mot fantastisk vågsegling. Jag tycker mina bästa 5-10 vågor var i klar Hookipaklass. Då menar jag inte mig utan vågorna. No problems att läsa dessa regelbundna vallar. Bara att ställa upp vänta ut och så, när man tror att det är lite lite sent; gärnet ner i hård snäv botten-turn upp mot en redan nästan brytande läpp BANG! Vasen vad vi hade det bra!! Och faktiskt – trots fantastiska bilder, är det bara vi som var där som verkligen vet hur djädra kul vi hade.

    Lite paradoxalt är faktiskt med alla bilder från denna dag. Fantastiska bilder av fantastiska fotografer. MEN den där supertimmen verkar det INTE finnas en enda bild ifrån! Göran Rs superfina bilder på galleriet är vad jag kan se alla från rätt tidigt på dagen då det fortfarande var stökigt och ganska svårseglat. Och resten av bilderna är vad jag kan se alla tagna under den senaste halvtimmen-timmen då vinde vred upp ännu mer mot norr och det blev rejäl off-shore, dessutom blev 4.2orna rejält för stora, 3.5 hade varit lagom. De flesta var för slutkörda för att orka segla denna magiskt ljussatta tidiga Torökväll. Vi stod liksom helt förstummade av ljuset, sprayen och vågorna. Vi var väl max 5 som överhuvud taget orkade ut. Jag orkade inte rigga ner till min för tillfället mycket lämpliga 3.7a utan släpade mig fram och tillbaka max 5 vändor med övertryck i 4.2an. Hade varit grym segling med mindre mjölksyra och segel. Men visst var det magiskt på vattnet även denna sista och väldokumenterade session. Helt psycodeliskt ljus. Solen lös liksom upp vitvattnet underifrån som blev hel guldfärjat. Men det framgår ju av bilderna. Sålunda var det faktiskt betydligt fler som seglade, än fotade, åtminstone när det var som bäst.

    Hur som helst – en helt fantastisk dag och nästa gång det är samma prognos är det nog bara att flyga hem från Maui, eller var man nu råkar befinna sig. Det här får man helt enkelt inte missa!

    För er som gjorde det (missade alltså) – var nu inte sura. I vart fall ni som bor på ställen som har bra förhållanden oftare än Torö går av kan väl känna lite sympati med oss stackars Stockholmare som nästan aldrig får bra förhållanden. Vi pendlar ju titt som tätt till både Danmark, västkusten, G-land med flera spots som har flera dagar. Jag blir i alla fall helstokad av att höra talas om att andra har fina förhållanden, även om jag inte var där.

    För er som var där men inte kom ut eller inte fick till det: Förmiddagen var stökig och svårseglad, det tyckte alla oavsett nivå. När det var som lättast var det riktigt trixigt att ta sig ut, i vart fall nere åt vänster där det i princip inte var någon vind alls, mycket strömt och tunga vågor. Sedan blev det för att vara en bra Torödag RELATIVT enkelt. Hyfsat glest mellan de större setvågorna och vind hela vägen in i bra vinkel. Men med logohöga vågor är även ett enkelt Torö inget lämpligt nybörjarvågseglingsspot. Min liknelse med Hookipa är inte helt tagen i luften. En logohög Torövåg är snabb och har mycket mer tryck än en genomsnittlig svensk våg. Det är därför den är så jädra bra, när man väl kommer in i denna typ av segling. Jag är ändå impad av hur bra många seglar, fasen; för 15 år sedan var det bara en handfull Stockholmare som behärskade Torö någorlunda, häromdagen var det väl åtminstone 20-30 pers som rippade järnet!

    Teknik att ta sig ut på Torö: Var BESTÄMD – stå inte och fippla i shore-braket. Gå ner med grejorna där stenarna är någrolunda jämnstora, dvs i högra kanten på allmänningen. Kolla in var de där 4-5 bumlingarna ligger, innan du går i. Sen ner i vattnet (plötligt ser det rätt mycket större och brutalare ut). Vänta ut eventuella setvågor. Släpp ner brädan precis efter en skumvall. Håll i bommen och tryck ut brädan hårt genom nästa skummvall. Kliv upp snabbt som f-n på brädan och få balans. Om du tvekar här tar strömen tag i brädan, tvärställer den och så spolas den och du in med nästa våg. Som sagt upp på brädan snabbt. Kliv på långt fram. Här är strömmen ofta lika stark som vinden och du behöver stå centrerad för att ta dig över och genom vitvatten mm. Pumpa, jucka, och hoppas på flyt! Fall av på fart när det ser smart ut, lova kraftigt och vänta ut tunga bryt… Misslyckas du ganska omgående, dvs innan du kommet ut så långt, är det oftast bättre att kliva upp på land och börja om med nya tag istället för att ligga och försöka vattenstarta i strömmen och vågorna. Det slutar 99 fall av 100 med att allt ligger fel och ni spolas upp helt okontrollerat efter en lång kraftkrävande kamp. Upp och börja om – plötsligt är du ute!

    Måste man ha Hotsegel på Torö? Självklart inte – alla segel är bra om de används! Övriga märken hänvisas dock till insidan och kärringviken… SKÄMT! Tror nog de flesta märken fanns på vattnet i fredags. Gör ingen prylgrej av din vindsurfing. Det mesta är bra numera. Alla kända märken gör hållbara sköna segel. Men visst, Hot funkar bra. Tänkte på en grej vad gäller prylar och utveckling – precis som nivån på vågseglarna höjts rejält, har grejorna blivit faasen så mycket bättre. Före skinnyn hade det gått rätt många master en dag som i fredags, vad jag vet gick inte en enda. Allt jag känner till gick sönder är ett segel (vill inte nämna märke det vore för elakt), en latta (Hot!) och som vanligt på Torö – otroligt många fenor.

    Kul föresten med Linsurfgänget, hoppas vi får ser er här fler gånger! Men var var Tungsurfarna? Ni brukar ju komma ner så fort det är hyfsad prognos? Vad har hänt med SurfEric? Har inte sett honom en enda gång i år?

    I morse hade mina prylar frost på sig – inget gott varsel inför nästa sydväst som verkar komma om ett par dagar…

    100% stoked!

    Jesper B

  • peter_g

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 17:37

    Alltid lika kul att läsa dina inlägg Jeppe. Tyvärr kunde jag inte segla i fredags pga axelt hoppat ur led samt att de inte ville släppa iväg mig från jobbet. Nu drar jag ner till SA och hoppas att axeln håller sig på plats!

    Tack för fina bilder!

  • oaxen

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 18:22

    Jorå, LinSurf-gänget lär nog dyka upp igen. Och igen… o igen…

    Stoke var ordet!

    Orkade inte heller rigga ner från min 4.2:a till 3.7:an. Helt utmattad på slutet!

    Frågan är om man kommer få uppleva sådant magiskt skådespel som naturen bjöd på sista timmen.

    Tack alla på vattnet!

    / Patrik

  • dude

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 19:24

    Det är alltid så härligt när man kommer fram till bokallén före avfarten till Torö Stenstrand.

    Men den är fortfarande grön! Det kan bara vara början av säsongen 🙂

  • dude

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 19:55

    Jag har några bilder som jag tänkte fylla på med, inte många men några till i alla fall.

    När alla var på väg upp och vinden sög i bestämde jag mig för att testa 4.2 och min flickväns Da Curve 73 – det minsta jag hade :tongue:

  • dude

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 20:08

    Medan polarn fick sig en spolning stod jag i vattenbrynet och väntade på mindre set. Jag var redan lite mör så det kunde ju inte bli annat än kul det här!

  • dude

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 20:11

    Äntligen ute!

  • dude

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 20:14

    Det var mäktigt att vara ute och jag har nog aldrig varit ute i så här hård vind på Torö förut!

  • dude

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 20:18

    Det var inget direkt stort set jag fick tag på på väg in 🙂

  • dude

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 20:30

    Men det var kul att vara ute bara!

  • dude

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 20:31

    Även om min tajming i vågen inte var den bästa :blush:

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö 27 oktober

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.