Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – all we can do is pray…

  • pete

    Medlem
    15 september, 2011 vid 07:23

    Otroliga bilder!! Efter moget övervägande tog jag mig i våtdräktskragen, höjdade upp från K-viken och körde ett antal vändor berg-å-dalbana för att slutligen landa på Stenstranden – nu när jag ser bilderna är jag fascinerad av att jag både jag och prylarna faktiskt överlevde! Vilken obeskrivlig rush…

  • jesper-b

    Medlem
    15 september, 2011 vid 07:42

    Torö reflexions

    eller,

    Långt och ostrukturerat pladder

    Tja vad ska man säga. Det negativa först. Det blev tyvärr ingen episk Torödag sett till förhållandena. Då jämför jag med de där rena side/side-off dagarna med rena linjer i set efter set.

    Size-mässigt var det absolut tillräckligt. Storlek är ju högst subjektivt men nog var det fina ytor i facen på de största seten.

    Vindmässigt absolut tillräckligt. Visst lättade det ut ordentligt emellanåt men det hör liksom till. Vill man ha bra vågsegling där vågen snarare än vinden gör jobbet är lättvindsguppa närmast en förutsättning.

    Men det var rätt stökigt och knepigt att hitta de där lite längre väggarna. Det blev rätt mycket one-hits, om än rejäla!

    Nog med klagan.

    Jag har av någon outgrundlig anledning inte vindsurfat så oerhört mycket på sistone. En tidig vårprognostrip till A-bay och Åsa, 4 dagar i Portugal i somras, några timmar i Dalen med rejäl feber också nu senast på Torö. Största anledningen till det är att jag blivit så satan i gatan hocked på surf. Torö bjuder på Surf varje vecka, ofta flera gånger. sommarsydeuropa bjuder på surf varje dag. När man väl börjar komma in i det kan man liksom inte sätta stopp. Visst har det känts lite konstigt att komma ner till Torö utan vindsurfingprylar, sitta på line-up på första och se segel långt där uppe vid udden. Men det har inte gått att göra på något annat vis.

    Därför var tisdag/onsdag så otroligt sköna, lite extra sköna för mig personligen:

    Tisdag förmiddag var surfet på Torö det största sedan förra vintern. Det var tiktigt tungt att duckdyka sig ut genom de större seten. Väl ute var det en rätt jobbig kombination av stort, seg take-off och långa dumpande sektioner. Jag fick väl 5 vågor värda namnet under dryga 2 timmar. Lunchpaus, torr dräkt och över till udden och vindsurf.

    Fortfarande hyfsat stort i seten (klart större än igår). Och inte direkt planing på vägen ut. Vinkeln inte så mycket sämre än igår, i vart fall inte sämre än mitt på dagen. Men det var ovanligt enkelt att hitta vågorna och på 15 minuter vindsurfing hade jag fått fler kvalitetsvågor än under 2 timmars surf. Det var verkligen som att komma hem. Det här kan jag, det här njuter jag av hela tiden, det här är löjligt äckligt fantastiskt kul!

    Onsdagens förmiddagsmöte blev kortat. Istället för att komma ner vid ett kom jag ner vid halv tolv. Solen sken, 4.7/5.0 och tillräckligt för att hoppa. OK vinkel, men inte ren sida. Alla gubbar på plats, inklusive finbesök från Linköping och lite senare, inte så mycket senare, det logistiska geniet Ola H. Dessutom hade en och annan sub-30-taggare hittat dit – Kul! Av någon anledning lite knepigare att hitta de där sektionerna jämfört med dagen innan. Men extremt stora smajl överallt. Hann väl bara hoppa två vändor sedan minskade vinden ner till typisk Torö halvgupp/halvplaning. Stabil och bra för vågridning och för att ta sig ut, men hoppandet var slut för idag.

    Jag blev faktiskt lite frustrerad för att jag aldrig lyckades pricka rätt, dvs hitta de där fina ytorna som ger fart ner för facet och som man kan lägga ner allt man har i för att pressa upp och tjonga till den där håliga läppen. Stod och snackade lite med Filip längst in vid strandkanten. Han hade tagit paus och tagit fram kameran. Jag beklagade mig lite för att jag inte hittade några vågor…. någon vända senare fick jag min bästa våg för dagen. Äntligen både grävde den upp och slätade ut alla mellansektioner och samtidigt höll upp brant och fint för ett par tre hockade svängar. Det var lite som det släppte då. Inte för att jag fick sååå många lika bra vågor men det blev bättre.

    Vinden kom och gick som brukligt på Torö, tendensen var dock klar; det blev lättare och lättare, men också närmare och närmare ren sida. Gubbar i gummi i septembersolen satt och njöt på stenstrand, eller var ute och snackade. Ett tag mot slutet var det bara Ola H. som matade på. Om inte annat så för att segla tillbaka grejorna till allmänningen där man går i kunde jag inte låta bli att sticka ut en sista gång. Vågorna var renare än på hela dagen. Skulle man köra någonstans så var det ännu längre ner mot första, dvs där vinden är ännu lättare. Mats O. hade kört där hela dagen och nog fått de bästa vågorna av oss alla. Högre upp mot vind är det stökigare men det är ändå där de flesta kör, kanske för att det är lite mer vind, eller för att det är lite närmare kompisarna (och kamerorna) på stranden. Hur som helst, lite mer guppa, nu med rätt mycket koncentration både för att ta sig ut och i gippen där ute (vete 17 om det är vind nog för en vattenstart om man ramlar). Några vågor till, sedan absolut ingen mer kraft. OHHH så skön känsla. Långsam, långsam nedrigging. Varmt nog för bar överkropp. Gubbar i gummi, bara överkroppar, svett, neopren… nej men tallbarrsdoftande Toröhavsdoft i soft, varm kvällssol. Adrenalinet börjar gå ur kroppen. Små ömma punkter, gamla skador, små skavsår ger sig plötslig till känna. Eftersnack. Någon eftersläntare dyker upp med liten besvikelse över att vinden är över (grymmesurf för den som orkade och det kommer fler och fler surfare som kommer köra järnet in i mörkret). Jag krokar på trailern, knäcker en burk 2,8 svalkar strupen och ställer busskompassen norrut.

    Ja, vågsegling ÄR helt fantastiskt.

    Ja,Torö ÄR det som får oss stackars Tokholmare att överleva.

    Är det nån som har träningsverk?

    /JB

  • poppo

    Medlem
    15 september, 2011 vid 18:59

    en härlig dag! (men lite nedsmutsad pga extrema förväntningar på det sista lilla vridet med bibehållet tryck i trasan)

    några pics till från min vän mattias piirimets som plåtade lite..
    (helt oredigerade och redigt förminskade)

    nån enstaka till finns på min blog, se nedan.

  • goran-r

    Medlem
    15 september, 2011 vid 19:16

    Fyller på med lite mera bilder från Onsdagen,

    DeltaPhoto_005_R1_9969.jpg

    DeltaPhoto_001_R1_9578.jpg

    DeltaPhoto_002_R1_9603.jpg

    DeltaPhoto_004_R1_9697.jpg

    För enkelhetens skull så får resten bli via en länk till FB, tagga gärna ni ser några bekanta ansikten.

    http://www.facebook.com/media/set/?set=a.229718313743839.53514.183995914982746

    /Göran R

  • bosso

    Medlem
    15 september, 2011 vid 19:33

    Kul att se bilder pågar. Cred till alla som tar sig tid att plåta och lägga upp.
    Jag tycker fan att det var rätt bra igår. Och tisdag kväll också för den delen om än mer cross on och mindre vind än onsdag förmiddag. Men att få lite hyfsad vinkel med den size som levererades på vågorna var gott! Draget att köra förmiddag kändes med facit i hanf rätt. Fick 4-5 timmar på vattnet med bra tryck i 4.7. Svårläst men ett redigt bra punch i vågen, och jävlar vad man skulle spolas hit och dit. Körde själv VM i tappa grejerna. Skulle inte blivit förvånad om våtdräkten poppat av…

  • goran-r

    Medlem
    16 september, 2011 vid 12:26

    Någon som har kollat prognosen och vågar hoppas på en uppföljning i helgen eller i början på nästa vecka ?
    Har tömt ,inneskorten nu och fyller dom gärna igen om det blir bra vind&vågor.

    /Göran R

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – all we can do is pray…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.