Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TORÖ KAMPEN PÅ ABC-nyheterna 19:10 Fre

  • svenne

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 20:48

    Om ni har tråkigt en stund kan ni läsa en del obskyra inlägg här.
    Intressant att personen bara vill häva ur sig sin åsikt, som i sin tur är extremt osaklig.

    Tack för all support, utan alla medlemmar i ryggen skulle inte Torös vänner finnas!

  • andersbq

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 20:51

    Usch vad jag blir upprörd, jävla tyskfasoner att claima strandlinjen, det räcker ju om dom släpper till ett par meter längst ned.

  • getwet

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 20:54

    Efter att kameran och mikrofonen stängdes av kommenterade Charlotte (reportern) något i stil med detta: Det verkar som om man är miljardär så kan man få vad som helst……….Vi hade ett kort samtal efteråt där vi var mycket ense om att något inte lirar riktigt angående Torö och dess område. Vi var rörande överens om den utveckling som nu pågår runt Sthlm där det blir mer och mer vanligt att som icke tomtägare finns det mycket små möjligheter att nå attraktiva ställen vid havet. Värmdö i Sthlm är ett praktexempel…
    Dom orden tände mig rejält, så nu måste vi se till att ställa oss på barrikaderna och gapa o skrika så mycket vi kan likt sjuttiotalets vänsterorganisationer som faktist också gav resultat. (minns almarna i Kungsträdgården) Här resonerar vi om en rätt (allemansrätt) som mer o mer naggas i kanten och som så småningom inte ens är värd namnet med den utveckling vi kan se idag på många ställen. Det är viktigt att vi värnar om den!
    Både kameramannen och Charlotte påpekade för mig efteråt att detta luktade rätt illa…..Sammantaget får det mig till nya krafter och jag ber samtliga som nyttjar Torö att vi enas och gemensamt försöker bearbeta kommunen och övriga instanser, så anmäl er till Torös vänner och prata vitt o brett om det som händer, det kanske inte bara händer på Torö.
    Kommer nu att kontakta övriga organisationer i Nynäs såsom ornitologer, handikapporg, fritidsfiskare och övriga org som kan tänkas använda området för att gemensamt arbeta för ett fritt Torö.

    Detta kräver en insats från oss……att ta med allt skräp, att parkera på områden där man får parkera och uppträda föredömligt på ett sådant känsligt område och respektera de som bor i området.

  • larry

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 21:01

    Ett av de mest osäkra korten på Torö är som sagt Kärringviken som ligger på en tomt. Skippar komunen allemansrätten så……..

    Kärringviken är ett riktigt kul ställe att segla på vid hård sydlig vind. Bra hopp och enklare vågsegling. Kan till och med bli lite vågridning om det vill sig riktigt väl.

    Länkar här under till lite bilder från Kärringviken i en gammal tråd.

    Och för nypåstigna. Gå med i Torös vänner.
    http://www.torosvanner.se/

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=13078&d=1126732359[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=13073&d=1126731186[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=13100&d=1126775625[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=13102&d=1126775711[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=13104&stc=1&thumb=1&d=1135039893[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=13077&d=1126732215[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=13163&d=1126817621[/IMG]

    img_2541.jpg

  • koa

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 21:16

    @Svenne 443718 wrote:

    Om ni har tråkigt en stund kan ni läsa en del obskyra inlägg här.
    Intressant att personen bara vill häva ur sig sin åsikt, som i sin tur är extremt osaklig.

    Tack för all support, utan alla medlemmar i ryggen skulle inte Torös vänner finnas!

    här

    …jaja han ska leva med sig själv resten av livet också…

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 februari, 2008 vid 21:23

    Fan! det var värre än jag trodde. Flyttade från Stockholm för några år sen men nu blir man ju sugen på att sticka dit och vindsurfa igen bara för att jävlas med de trångsynta republikanerna som befolkar (läs förpestar) det vackra naturreservatet. Man undrar ju vad de håller för boskap eftersom de satt upp staket med taggtråd. Staketen borde klassas som skräp eftersom de är så jävla fula och farliga och de ansvariga skulle bötfällas och anmodas att frakta bort skiten.
    Man undrar ju varför de bosätter (investerar i helgövernattning) vid en av sveriges populäraste vindsurfingstränder om man nu är så sugen på att vara i fred från andra människor. De fattar ju ändå inte vad man ska göra där. Ungefär som alla andra som tvunget ska bo vid havet men inte surfar.
    Stå på er!!!

    Doffe

    @Koa 443645 wrote:

    Såg precis TV-trailer “kampen om Torö stenstrand” på ABC-nyheterna 19:10 idag fredag.
    Snyggt jobbat vänner!

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 februari, 2008 vid 22:06

    @getwet 443720 wrote:

    Efter att kameran och mikrofonen stängdes av kommenterade Charlotte (reportern) något i stil med detta: Det verkar som om man är miljardär så kan man få vad som helst……….Vi hade ett kort samtal efteråt där vi var mycket ense om att något inte lirar riktigt angående Torö och dess område. Vi var rörande överens om den utveckling som nu pågår runt Sthlm där det blir mer och mer vanligt att som icke tomtägare finns det mycket små möjligheter att nå attraktiva ställen vid havet. Värmdö i Sthlm är ett praktexempel…
    Dom orden tände mig rejält, så nu måste vi se till att ställa oss på barrikaderna och gapa o skrika så mycket vi kan likt sjuttiotalets vänsterorganisationer som faktist också gav resultat. (minns almarna i Kungsträdgården) Här resonerar vi om en rätt (allemansrätt) som mer o mer naggas i kanten och som så småningom inte ens är värd namnet med den utveckling vi kan se idag på många ställen. Det är viktigt att vi värnar om den!
    Både kameramannen och Charlotte påpekade för mig efteråt att detta luktade rätt illa…..Sammantaget får det mig till nya krafter och jag ber samtliga som nyttjar Torö att vi enas och gemensamt försöker bearbeta kommunen och övriga instanser, så anmäl er till Torös vänner och prata vitt o brett om det som händer, det kanske inte bara händer på Torö.
    Kommer nu att kontakta övriga organisationer i Nynäs såsom ornitologer, handikapporg, fritidsfiskare och övriga org som kan tänkas använda området för att gemensamt arbeta för ett fritt Torö.

    Detta kräver en insats från oss……att ta med allt skräp, att parkera på områden där man får parkera och uppträda föredömligt på ett sådant känsligt område och respektera de som bor i området.

    Fan va rätt! Upp på barikaderna. Borgarbrackorna skall fan inte stänga stranden. Sverige går åt helvete. Vart har solidariteten tagit vägen.

    /Oskar

  • getwet

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 23:01

    Vad kul det är när några av oss försöker dra igång en debatt och ett mediadrev samt att få med olika intressegrupper i en tråd för att rädda Torö från en privatisering i markägarnas anda, så slutar det med att man lägger in antal bilder på en massa trick som inte har ett skit med saken att göra.
    Kanske därför det ligger både blöjor och en massa skit i varje buske för att ingen bryr sig…….cooooolt!

  • electric

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 23:55

    @Jox 443675 wrote:

    Woohoo heja Jesper!

    SWE 144

    telgesurf.se

    Team Vindsurfing.se

    Instämmer – jättebra, Jesper!

    Och Jox, du kan också känna dig lite hedrad. Det var faktiskt vår (Telgesurf, Södertälje Windsurfing Club) skrivelse/remissvar till Nynäshamns kommun som triggade Charlotte Permell på ABC-nytt att göra reportaget!

  • swe-496

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 00:13

    @Ola H. 443689 wrote:

    Kollade på inslaget på webben. Mycket bra, men också lite oroande hur “upplobbade” kommunrepresentanterna verkar.

    Du menar m a o hur pass rövknullade de är i kommunstyrelsen och andra instanser inom Nynäshamns styre.

    Japp jag e lte dragen nu men tycker det var undandragana
    de och lite tvetydigt i vad de tyckte egentligen .

    Torös Vänner…..UPP TILL KAMP!!!!!!
    Jag kommer absolut på T V`s första möte

  • swe-496

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 00:16

    @Koa 443693 wrote:

    Oroande, kan bara instämma!

    Husägarnas kommentarer var lite konstiga…desperata;
    …”-ja det kan vara kvarglömda tält…och blöjor…ja mycket blöjor”…

    Var det inte Rasmus som blev av med både boardbag och fenfodral på Torö nyss;
    de kanske “togs om hand” av dom också?

    Nja…ömsesidig respekt behövs här.

    Ja boardbagen kanske misstogs för en blöja a`la strl xxxxxxxllll. Vem vet?;)

  • larry

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 07:08
    getwet;443741 wrote:
    Vad kul det är när några av oss försöker dra igång en debatt och ett mediadrev samt att få med olika intressegrupper i en tråd för att rädda Torö från en privatisering i markägarnas anda, så slutar det med att man lägger in antal bilder på en massa trick som inte har ett skit med saken att göra.
    Kanske därför det ligger både blöjor och en massa skit i varje buske för att ingen bryr sig…….cooooolt!

    OK.Tar bort det meddelandet om det väckte anstöt (om det nu var mitt inlägg du syftade på). Kanske blev lite ivrig på att bifoga bilder, men syftet var mest att visa vilket fint surfställe Kärringviken är genom att visa lite bilder därifrån och att locka de som inte upptäckt Torös vänner tidigare att gå med. (De flesta bilder som visas är ju annars från stenstranden.)
    http://www.torosvanner.se/

    Största problemet ur mitt vindsurfingperspektiv är ju Kärringviken och hela tomten på udden då den är till salu. Risken att få dit en ny ägare som är ännu mer ovillig att ha folk som strövar på där. Det var ur min synvinkel så Torös vänner fick fart.

    Och av det sista du skriver ser jag inget samband med ett par surfbilder. Det är heller inget jag själv upplevt utan bara hört tomtägarna säga i ABC-nytt och jag förutsätter att alla tar hand om sitt skräp, visar hänsyn och bemöter de som bor där på ett trevligt sätt.

    Bra jobbat hur som helst Micke. Jag uppskattar verkligen ditt engagemang.

    //Larry

  • rrd

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 07:12

    Hej!

    Är det verkligen så att rättsläget är helt klarlagt i denna fråga som det hävdades i inslaget. Har ni försökt att kolla det med en jurist/advokat som har denna inriktning som sitt specialområde?

    Det är enligt min erfarenhet så att få rättsfrågor är solklara och det är viktigt att försöka påverka i tid samt att fastighetsägarna får ett motstånd och en bra argumentation mot sina påståenden som är felaktiga i vissa avseenden.

    Ett fall som får stor massmedial uppmärksamhet borde vara intressant för någon av de stora byråerna och kanske även principiellt. Allemansrätten är ju unik för Sverige och denna fråga kanske ska ställas på sin spets.

    Kanske ngn på Stlms univ eller Uppsala univ, några har säkert kontakter där, Jesper?

    Jespers beskrivning av den “hjälpsamma tanten” var för övrigt jävligt bra!

    //Magnus

  • getwet

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 08:48

    No hard feelings Larry, sent på natten, många glas……i morse när jag vaknade tänkte jag annorlunda, kanske inte riktigt fattade……. och det är nog jag som ska be om ursäkt:wink: Syns på Fituna till våren!

  • koa

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 08:53

    Länstyrelse representanten tyckte att vissa av tomterna är för små för Allemansrätten.
    Men de stora tomterna och speciellt den på udden/ nära 10000 kvm går mer under “hemridzon” runt huset…
    Huset är långt utom synhåll från större delen av Stenstranden.

    Respekt och sunt förnuft borde fungera…

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TORÖ KAMPEN PÅ ABC-nyheterna 19:10 Fre

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.