Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö och jag

  • Torö och jag

    Publicerad av jesper-b på 3 november, 2010 vid 17:24

    Tja just som jag hade bestämt mig för att strunta i Torö denna eftermiddag tittade solen fram en stund hemma i Nacka. Varmt, blåsigt, sol… och kanske bra vinkel. Vad i hela världen fick mig att tveka. På vattnet strax efter 15, uppe mellan 16 och 16.30. Vågorna var rejält settiga, inte maxstora och elaka men tillräckligt fett för att man fick skärpa sig på väg ut. Ingen annan på plats! Dvs det var lite surfare på första och enligt en flanör hade det varit lite kitare tidigare, liksom vindsurfare på insidan. Men jag hade varenda loggoset för mig själv -obegripligt??

    Vinkeln var inte 100% sidvind men mycket mer sidvind än typ 45 grader cross on. Självklar frontside och klart över halv mast i setten, kanske logo om man mätte på peaken. Jag hade en riktigt intim session med Torö. Vi två på tu man hand. Nej föresten Kalle väder stod på stranden och njöt med sin dotter på axlarna.

    Varmt var det också. 5mm med bra passform vindsurfdräkt var svettigt, tunnaste huvan och inga vantar. Vilken djädra tur jag drog ner. Otroligt nöjd.

    Grädden på moset. Efter sisådär 7, 8 vågor ökade vinden från precis på håret planing med 5.6 och just då efter insidejippen öppnade sig en fin yta utan vitvatten på väg in, och, nästan som en dröm hålade en vägg ut sig till en sån där drömbakåtramp… Jag bara visste att nu kommer jag gå upp, hänga, falla och sätta en bakåt. Sket i alla tekniktips i hela världen och njöt runt den.

    Nu får vi be till allt som tänkas kan och hoppas det är lite leftovers vid 6.45 i morrn bitti.

    Ses!

    JB

    jesper-b svarade 13 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    3 november, 2010 vid 17:43

    ??? Har Docent Blomberg missat att valresultat i Kalifornien vart negativt för Prop 19?
    Eller bestämmde han sej för att bara leva i förnekelsen o fira på ändå??

  • marangen

    Medlem
    3 november, 2010 vid 18:59

    Körde insidan och det sög pung. Tydligen droppade vinden runt 13.00 (innan var det tydligen 4.0 som gällde). Mellan 14-16 plogade jag fram med 5.2…SUCK. Vad hände med vinden?

  • stoorfaen

    Medlem
    3 november, 2010 vid 20:25

    Vinden kom igång igen när ni packade Marren, och mycket mer Väst…jag hade fan en kul dag allt som allt. Började fint med 4,7 och efter dippen fick 5,7 duga. Hade du bra trycka hela tiden på stenstranden Jesper?

  • pipe69

    Medlem
    3 november, 2010 vid 21:18

    Kul att du fick dig en “egen session”, Jesper. Kännde lite samma sak och vi måste ha missat varandra på vattnet med några minuter bara…

    Mitt bidrag på andra inlägget om onsdagen:
    “Torö idag mellan kl. 14-15.30: fick en sjön session på vågis 5’8” och 7m2 kite… var faktiskt lite underriggad men det gick ändå… sköna sets som rullade in, de största väggarna som byggde upp runt 3m skulle jag tro…VSV vind som möjliggjorde ridning österut och även västerut på vågorna som rullar runt vid Stenstrands västra ände…extra häftigt blev det när solen bröt igenom molnen och vågtopparna färgades gröna…nja, ni vet vad jag menar.”

    Vill tillägga att precis som andra skriver så droppade vågorna rätt snabbt där mellan 15.00 och 15.30. Tror inte det blir så mycket kvar tills imorgon men håller tummarna för alla er som drar ner i ottan.

  • dude

    Medlem
    4 november, 2010 vid 09:52

    Själv ligger jag hemma med borttagen blindtarm – men jag skulle ju vart i Guatemala om inte ändå – men det är kul att se de här soliga blåsiga dagarna vi inte haft så många av i höst. Skulle jag vart frisk och kry och hemma hade jag självklart stuckit ut!

    Den här gången missar jag alltså både surf i Guatemalas varma vågor OCH fina torödagar! Men det känns skönt att det finns något jag vill ha som jag kan ta när det blir min tur :smirk:

  • challgren

    Medlem
    4 november, 2010 vid 10:36
    dude;638470 wrote:
    Själv ligger jag hemma med borttagen blindtarm – men jag skulle ju vart i Guatemala om inte ändå – men det är kul att se de här soliga blåsiga dagarna vi inte haft så många av i höst. Skulle jag vart frisk och kry och hemma hade jag självklart stuckit ut!

    Den här gången missar jag alltså både surf i Guatemalas varma vågor OCH fina torödagar! Men det känns skönt att det finns något jag vill ha som jag kan ta när det blir min tur :smirk:

    Krya på dig!!

  • svenne

    Medlem
    4 november, 2010 vid 11:30
    dude;638470 wrote:
    Själv ligger jag hemma med borttagen blindtarm – men jag skulle ju vart i Guatemala om inte ändå – men det är kul att se de här soliga blåsiga dagarna vi inte haft så många av i höst. Skulle jag vart frisk och kry och hemma hade jag självklart stuckit ut!

    Den här gången missar jag alltså både surf i Guatemalas varma vågor OCH fina torödagar! Men det känns skönt att det finns något jag vill ha som jag kan ta när det blir min tur :smirk:

    Men va fan!

  • jesper-b

    Medlem
    4 november, 2010 vid 15:40
    stoorfaen;638429 wrote:
    Vinden kom igång igen när ni packade Marren, och mycket mer Väst…jag hade fan en kul dag allt som allt. Började fint med 4,7 och efter dippen fick 5,7 duga. Hade du bra trycka hela tiden på stenstranden Jesper?

    Körde 5.6 och det var ganska lätt ända fram till 16 då det ökade på markant, lungt 5.0. Före dess planade jag kanske 50%. Det var dock jämn lätt vind, inte alls så där så man stod och sjönk eller vinglade (då hade jag fått på näten ordentligt i, håll i dej nu Masse way over head). /JB

  • dr-masse

    Medlem
    4 november, 2010 vid 16:23
    Jesper B;638490 wrote:
    Körde 5.6 och det var ganska lätt ända fram till 16 då det ökade på markant, lungt 5.0. Före dess planade jag kanske 50%. Det var dock jämn lätt vind, inte alls så där så man stod och sjönk eller vinglade (då hade jag fått på näten ordentligt i, håll i dej nu Masse way over head). /JB

    Det var alltså 460-masthögt? 😀

  • jesper-b

    Medlem
    4 november, 2010 vid 17:30

    Faktiskt vare ju (masse-)mast i peakarna i vart fall, om man körde 340 (vilket nog hade blivit väldigt svajigt i min 5.6a)! /JB

  • dr-masse

    Medlem
    4 november, 2010 vid 17:39

    Det här måste vara det slutgiltiga beviset på att jag nu har blivit en fullständigt otillförtlig Torö-romantiker.

    Mr. Docent Big Time Torö-romantiker Numero Uno tillrättavisar mina vind- och vågmått från Stenstranden.

    Känns som ett av de allra finaste erkännanden jag någonsin fått. 😀

  • jesper-b

    Medlem
    4 november, 2010 vid 21:33
    dr Masse;638505 wrote:
    Det här måste vara det slutgiltiga beviset på att jag nu har blivit en fullständigt otillförtlig Torö-romantiker.

    Mr. Docent Big Time Torö-romantiker Numero Uno tillrättavisar mina vind- och vågmått från Stenstranden.

    Känns som ett av de allra finaste erkännanden jag någonsin fått. 😀

    Äsch då, nu blir jag generad. Men nu när jag tänker efter så var det nog gubbhögt idag, kanske lite till, och 460 masthögt igår. Mindre än så kan det bara inte vara på Torö när det som igår blåser lätt 5.6 men 10 grader on (från rensidvind) respektive idag ren sidvind.

    Förstår bara inte hur jag kan nedvärdera världens bästa spot? Barshage, Hookipa, Punta mfl så kallade världsklasspots kan gå och dra nåt gammalt över sig.

    Tack masse för romance/reality-check!

    Kram,

    /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö och jag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.