• Torrdräkt

    Publicerad av pelle-surf på 8 mars, 2012 vid 17:10

    Om man använder en torrdräkt typ skalmodell, vad är “lagom” att ha på sig under, och vilket material är bra att använda. Använde den vid ett tillfälle i maj månad och hade bara ett enkelt underställ i bomull under, och det var lagom då, men nu behövs det nog mer?

    ghiller svarade 12 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • ghiller

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 18:05

    Jag kör med underställ och en hel fleeceoverall. Jag har kört hela vintern, och har aldrig frusit med den kombon. Jag har till och med behövt öppna den när man riggar och pumpar för att man blir så varm.

  • telekiter

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 07:30

    Håller med “ghiller”. Jag kör med superunderställ + microfleece på överkroppen och enbart microfleece på underkroppen. Är det riktigt kallt så lägg till ett tunnt underställ (helst av Merinoull) på hela kroppen

    /Urban.

  • pelle-surf

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 08:09

    Ok, när ni skriver fleeceoverall-microfleece, så menar ni väl inte några tjocka plagg, utan lite tunnare, och att man istället har lite lager på lager. Är rätt frusen av mig.

  • ghiller

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 08:31

    Typ en sådan här har jag + ett vanligt hh underställ:

    http://www.wetsuitoutlet.co.uk/gul-drysuit-under-fleece-gm0283-p-209.html

  • telekiter

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 09:49

    Japp, lager på lagerprincipen funkar perfekt.

    /Urban.

  • topy

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 10:03

    Man ska undvika bomullsplagg som första lager/närmast kroppen då det suger fukten/svetten och man blir då blöt och kall.
    Poliester underställ /T-shirt som första plagg, finns o köpa överallt och billigt med. (släpper igenom fukten) Sedan kan man ha någon typ av flecetröja eller liknande. Det finns ingen risk att man fryser på kroppen i en torrdräkt, det är bara att anpassa under, det är alltid händerna som är mitt problem.
    MVH Tomas

  • pelle-surf

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 10:39

    Blir att inhandla lite kläder idag då, så får man se om jag vågar mig i till helgen. Tack för svar

  • danger

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 09:37

    Jag brukar skippa bomull helt. Microfleecen tar hand om fukten och behåller värmen även om den är blöt.

  • ghiller

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 09:58

    Jag är beredd att hålla med om att man kan skippa understället i bomull. Jag körde ca 4 timmar igår. Jag var helt genomsvettig när jag var färdig. Det enda som kändes blött var att understället var dyngsurt av svett. Så man bör nog ha material som är ännu bättre på att ta bort fukten, kanske räcker det med enbart microfleecen, ska prova det nästa gång.

  • pelle-surf

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 12:49

    köpte underställ i fleece och ett i polyester. Ska ut och prova NU

  • pelle-surf

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 19:08
    pelle surf;683397 wrote:
    köpte underställ i fleece och ett i polyester. Ska ut och prova NU

    Hemma igen efter premiäråkt, Använde båda underställen, vilket var alldeles lagom. Frös som satan om fötterna efter ca 2 timmar, får nog fixa några bättre skor. Kul var det i alla fall.

  • ghiller

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 21:10

    Jag har hela latexfötter på min dräkt. Över dem har jag lycrastrumpor och sedan 7mm skor. Är alltid varm om fötterna. Mitt största problem är fingrarna, men sist körde jag med tumvantemodellen och det var betydligt bättre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.