Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräkt vs våt…..

  • Torrdräkt vs våt…..

    Publicerad av fantasten på 22 oktober, 2012 vid 18:47

    Hej alla vinterseglare, jag står i begrepp att köpa ny vinterdräkt på ……. och undrar om det är någon som kör med de här gore tex dräkterna som är tunna och kräver underställ.

    Eller ska man satsa på en tjockare neoprendräkt som vanligt?

    bicless svarade 11 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bicless

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 20:35

    Jag har testat både Mystic och Dry fashions som båda har 3 lagers nylon som andas. Dry fashion kan även göra i gortex så jag har utvärderat den lite billigare black preformance utan gortex ett tag nu innan jag gav mig på goretex som kostar 3 tusen till och är helnöjd. Jag tycker de andas tillräckligt bra så jag kommer inte byta upp till goretexversionen.

    Svettas du väldigt mycket kan det vara värt ta en goretex. Annars duger dessa. Med underställ så fixar man en hel den av fukttransporten. Jag har testat fleece underställ samt tunnt syntetunderställ och sen ylle. Båda lösningarna funkade fint. Jag har tom paddlat i min så andningen är helt klart tillräcklig för mina behov.

    Torrdräkt är grymt, det kommer vara många fler som kör torrdräkt i framtiden när fler upptäckt fördelarna.

  • planing

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 21:05
    Bicless;701639 wrote:
    Torrdräkt är grymt, det kommer vara många fler som kör torrdräkt i framtiden när fler upptäckt fördelarna.

    E det inte farligt med tunna torrdräkter? Inte roligt om det går hål på dräkten och man får in 10 liter vatten i benen. Men visst, man får väl försöka flyta in på brädan. Det funkar väl, kanske…

  • bohm

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 05:59

    Jag har kört några säsonger med mystic’s torrdräkt, men har nu gått tillbaka till våtdräkt. Den stora fördelen med torrdräkt är när man byter om. Man behöver aldrig stå halvnaken och frysa. När man kör är det ingen större skillnad. Jag tycker nog att risken att börja frysa är lite större i torrdräkt, än i en tjock våtdräkt. Det är framförallt när underkläderna blir blöta.

  • svenne

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 11:00
    Planing;701643 wrote:
    E det inte farligt med tunna torrdräkter? Inte roligt om det går hål på dräkten och man får in 10 liter vatten i benen. Men visst, man får väl försöka flyta in på brädan. Det funkar väl, kanske…

    Suck. Ännu en myt att ta död på…
    HUR ska du kunna få in tio liter vatten innanför benen när du redan ÄR i vatten? Istället för att upprepa mig så kan du läsa här.
    Några nyheter på torrdräktsfronten – http://www.Surfzone.se

  • marden

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 11:09
    Svenne;701670 wrote:
    Suck. Ännu en myt att ta död på…
    HUR ska du kunna få in tio liter vatten innanför benen när du redan ÄR i vatten? Istället för att upprepa mig så kan du läsa här.
    Några nyheter på torrdräktsfronten – http://www.Surfzone.se

    skulle jag surfa med ett par vadarbyxor och trilla i skulle det nog finnas 10liter att tömma ut när jag kom upp på brädan igen

  • svenne

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 12:18
    Mården;701671 wrote:
    skulle jag surfa med ett par vadarbyxor och trilla i skulle det nog finnas 10liter att tömma ut när jag kom upp på brädan igen

    Du kollade inte länken va?..

  • marden

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 14:25

    nä behövdes inte ,men om jag glömde dra igen dragkedjan på min torris vet jag att jag skulle bli väldigt blöt.
    förmodligen minst lika blöt som om jag glömt det på våtdräkten.

    i

  • robin

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 16:38

    Funkar torrdräkt i vågor?

  • bicless

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 17:41

    Jag är inne på säsong 2 med torris nu.

    Fördel
    Supervarm, torr, klart skönare ombyte, mindre meck.

    Nackdel
    Man simmar sämre. Man får vara lite nogrannare med underhåll men totalt verkar de hålla bättre än våtisar.

    Jag är inte rädd för revor, materialet känns sjukt hållbart med 3 lager stark nylon + jag har testst köra med 2 cm glipa vid dragkedjan och det blev inte vattenfyllt eller iskallt som vissa är rädda för. Det enda jag är skraj för är att glömma stänga dragkedjan på ryggen över huvud taget. Bra grundregel är att gå ut helt i vattnet och tömma ur luft i halsen innan man surfar. Då upptäck msn också om man missat. nåt. Nu har jag även testat bröstdragkedja och det funkar också bra men något sämre rörlighet än ryggkedja.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräkt vs våt…..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.