Senaste nytt Forums Vågsurfing Träning för surf

  • Träning för surf

    Publicerad av surftolive_livetosurf på 10 maj, 2008 vid 14:20

    Tja:cool2: jag undrar hur man ska träna upp surf musklerna för sommaren? typ armhövnigar mm. Alla svar uppskatas!!!

    _sofia_ svarade 16 år sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • danielf

    Medlem
    10 maj, 2008 vid 22:04

    Armhävningar är helt rätt, rodd, situps och mycket ben, lätt att glömma! Simning är det nästa bästa efter att paddla, om du crawlar då (bröstsim pajar lederna).

    Carveboard är fin träning, eller indo-board!

    Det handlar väl om att få upp kondition och uthållighet i muskler, främst, visst är det bra med explovisitet men det är trots allt antal timmar i vattnet utan att bli trött man vill ha.

  • backdoor_goran

    Medlem
    11 maj, 2008 vid 11:05

    Tjena, beror väl alldeles på vad som målsättningen är. Men det som krävs är ju en kombination av explosivitet i överkropp (inpaddling mm) och uthållighet för att orka surfa 2-3 timmar. Sen krävs det ju benstyrka, balans, smidighet, kondition och core styrka mm (tråkigaste att träna) för att surfa så bra som möjligt.

    Precis som Daniel säger så är crawla bra träning och sen är SUP kanon för där får man med ben och balans/core styrka.

    Ska man bli hyfsat fit för sommarens surf semester så skulle jag satsa på att crawla 2-3 ggr/vecka åtminstone sista månaden och sen är det ju inte fel med carveboard/skate/indoboard för balansens skull.

    Är det fint väder kan man ju faktiskt sticka ut och paddla på surfbrädan också, själv så tränar jag helst utomhus när det är fint väder.

    Ha det gott
    //Göran

  • surftolive_livetosurf

    Medlem
    11 maj, 2008 vid 19:29

    ok!
    Tack för svaren, det är mest att göra hemma för att jag inte hinner gå och bada;P (pluggar och tränar mycket!) var kan man få tag på en indoboard? och e de typ de vanliga armhövningar (långsamma,snabba?), sittupps med mer lr sm e bäst för hemma? 90 grader kanske me för benen?

  • oldschool

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 18:40

    Fokusera på core och balans. Lägg resten av tiden på ett extrajobb så att du kan spara ihop till en surfresa….. utan surf så kan du träna hur mycket du vill, men du kommer ändå inte att utvecklas 😉

  • _sofia_

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 18:49
    SurfToLive_LiveToSurf;464678 wrote:
    ok!
    Tack för svaren, det är mest att göra hemma för att jag inte hinner gå och bada;P (pluggar och tränar mycket!) var kan man få tag på en indoboard? och e de typ de vanliga armhövningar (långsamma,snabba?), sittupps med mer lr sm e bäst för hemma? 90 grader kanske me för benen?

    skaffa en häst och börja rida :laugh:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Träning för surf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.