• Trendbrott

    Publicerad av klepper på 8 oktober, 2002 vid 13:04

    Jag vet inte men säljs det inte fruktansvärt med utrustning denna säsongen? Säljer själv ett juste paket, det ultimata freedridepaketet (ja, jag passar på att göra lite reklam) men är det inte många som säljer väldigt fina prylar denna höst? Till exempel Starboard + Gaastra, flera sådana fräcsha paket gillar man formula så är ju det en riktigt fin kombination. Vidare så är det någon som säljer Proofbrädor, det vattnas ju i munnen, riktigt lätta och snygga brädor. Hur mycket freestyle prylar som helst med avgjort sköna segel som Freezone (fastän det är Simmer). Tyvärr får man nästan säga så har jag redan köpt fyra segel mast och bräda i år annars så hade jag nog inte kunnat hålla mig.

    Så till min stora fråga. Är detta något trendbrott att många byter utrustning redan året efter inköp från 02 till 03 på grund av förslitning eller är det så att det är man förväntar sig stor fördel med 03 grejor eller är det så att vindsurfare har blivit befordrade på jobbet och har råd att köpa nytt varje år och vill göra det?

    teabag svarade 21 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jonasp

    Medlem
    8 oktober, 2002 vid 13:57

    Prylhetsen har tagit över! smile.gif
    Som tur är kan den bara drabba mig mentalt(p.g.a. av man har keine pfenningar!)
    Jag har då varit tvungen att köpa beggade grejor, (en till bräda och fem segel i år). Riktigt nöjd med grejorna faktiskt.

    Jag tror det är bra för utvecklingen men allvarligt talat; om ett segel kommer ut september 02 och verkade vara utvecklat långt tidigare så är det ingen nolltrea! (inte för mig i alla fall crazy.gif)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2002 vid 14:08

    Proof säljs i Sverige av surfersworkshop i Malmö
    kolla in nummer mm. på http://www.surfersworkshop.com och snacka med Paddy.

  • s

    Medlem
    8 oktober, 2002 vid 17:24

    Jag tror att det är många som efter en urusel sommar (en till kanske jag skall säga) säljer allt och lägger av att vindsurfa!

    Närå, ärligt så tror jag att vindsurfarna tar sitt samhällsansvar och villigt konsumerar Sverige ur den eknomiska kris vi verkar vara i. För säljer man prylar som vindsurfare så betyder det att man köper nytt.

    Fast det kanske inte är så bra förresten, det är ju utländska material vi köper. Det gör ju att svenska kronor lämnar landet och det förvärrar krisen.
    Och vad kan vi göra åt det? Köp svenskt! Ulf “CLS” Larsson kommer att få massa beställningar i höst… inte….

    Jag vet en möjlig förklaring ytterligare:
    Vi vindsurfare är smarta nog att inte välja telecomyrken och därför har vi jobbet kvar och känner oss så himla mycket rikare än alla andra – därför kostar vi på oss att köpa nytt.
    Förresten var din fråga om varför vi säljer… Då kanske det är tvärt om. Vi vindsurfare är så dumma så vi jobbar inom telecom och därför har vi inget jobb kvar och vi måste sälja för att överleva. Å andra sidan så är det ju skitbra att få sparken då det är höst – då kan man surfa mer!!!

    Äh, jag säger som Just-D:
    “Låt det goda rulla – innan det försvinner!”

    Eller som Räserbajs (eller är det De lyckliga kompisarna):
    “Den som spar han har snart bara pengar kvar!” (och hur kul är det på en skala???)

    Nu skall jag gå hem från mitt icke telecomaktiga yrke. Eftersom jag jobbat över så har jag fyllt på min tidbank med mer flextid och det skall jag ta igen det nästa gång det blåser! Tada!

    Staffan

  • ove226

    Medlem
    8 oktober, 2002 vid 19:50

    Det är nog så att för att hänga med i utvecklingen och för att grejorna inte ska sjunka så mycket i värde (som dom ändå gör) så säljer man och köper nytt!
    särskilt dom som har spons (kanske) bara för att dom just har spons och visar upp företagets nya grejor!
    en liten teori!
    kanske stämmer!

  • calle_b

    Medlem
    8 oktober, 2002 vid 20:33

    Övrig info:

    Vindsurfing har ökat, ökar och håller helt enkelt på att få flera utövare. Försäljningen ökar inte bara här på Konfen utan även i butikerna.
    Bara det inte blir nån smäll som för 20 år sen…. Det händer nog inte(hoppas, hoppas)

    Ha d gott

  • klepper

    Medlem
    9 oktober, 2002 vid 06:30

    Jag håller med dig om att det är många med spons som verkar byta grejer men kan det förklara hela trendbrottet? Jag tror inte det, det är för mycket grejer till salu. Varför vill du förresten inte att windsurf skall bli en stor sport igen är det de vanliga skälen, trångt på vattnet osv? Spelar det egentligen någon roll hur många som surfar i Sverige när det blåser en dag varannan månad och den dagen kan man ge sig fan på att det är begravning/bröllop/eget dödsfall.

  • s

    Medlem
    9 oktober, 2002 vid 07:00

    Just det senaste är nog det som stoppar flest från att surfa en blåsig dag i Sverige! smile.gif
    De vill i alla fall ta sitt liv efter att de missat den enda bra dagen på flera månader pga “yttre omstädigheter” (stavas oftast familj, flickvän eller jobbhelvetet).

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 oktober, 2002 vid 07:40

    Man klättrar i karriären, köper oerhört coola grejor, men har aldrig tid att använda dom. Sen säljer men skiten nästan oanvänt för halva priset och köper nytt igen.

    Jävla märklig sport!

  • jonatan

    Medlem
    9 oktober, 2002 vid 18:10

    läs dr masses inlägg på favoriter!

  • calle_b

    Medlem
    10 oktober, 2002 vid 16:03

    Kleppe>

    Tjo!

    Jag tycker sporten är bra precis som den är. En riktig rysare är det som har hänt det senaste åren med vågsurfing:
    Folk drar till Bali. Köper shysst utstyrsel som man kan impa med, kliver ner i vattnet och blöter sej och kommer upp som en “riktig surfare” och sen drar dom hem o e skitballa och säger: “Faan, det e så grymt me vågsurfing och det va så ball att ligga o köra barrels och floaters….” Väl på vattnet är dom skitkassa och det enda dom kan är surfstilen…. suck. Eller tänk ännu värre, om det blir som snowboard. Fy faan. crazy.gif

    Tycker jag.

    Ha d gott!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 oktober, 2002 vid 00:50

    Ja, man kan ju inte kalla sig surfare eller snowboardsnubbe om man bara kör några dagar och sen skiter i det resten av året. Vindsurfing är nåt man gör på heltid, man kan ju inte ha kul när det blåser 5.0 och man inte kan ge sig ut, även om det ligger en meter snö!

  • draaaag_eller

    Medlem
    11 oktober, 2002 vid 15:09

    Många av våra välinvesterade slantar går till svenska återförsäljare, vilket stödjer den inhemska ekonomin (lite iaf). Dessutom är lyckliga medborgare bra och lönsamma medborgare, vilket innebär att man borde få dra av på deklarationen om man utövar någon form av “bli totalt lycklig och glöm allt annat” sport.

    Jag antar att det är många med mig som förbannar att man höll kvar i de där E-son aktierna i stället för att spendera på en fet resa eller ny utrustning.

    Sen vill jag bara påpeka att “Den som spar” spelades in av Dia Psalma och ingen annan.
    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 oktober, 2002 vid 15:30

    Köp där det är billigast man står ju sig själv närmast eller? Om du handlar utomlands så får man pengar över till annat, kanske en resa till varmare breddgrader, precis som surfshopsägarna själva unnar sig!
    Sverige får knappast en bättre ekonomi om man betalar överpriser för ett segel som är sytt i Kina!!

  • oscar

    Medlem
    11 oktober, 2002 vid 16:32

    Överpriserna beror nog mkt på att svenska handlare är så små att de får sämre deal med tillverkarna än t ex de tyska får. Det bästa vore nog för Sverige om vi bara hade tre till fyra affärer där varje butik var generalagent för minst 5-10 märken. Detta skulle leda till att de fick lite större marginaler. Idag finns det ju flera som driver surfshop på hobbynivå.

  • teabag

    Medlem
    11 oktober, 2002 vid 17:33

    Mycket insiktsfulla inlägg det här att man inte kan surfa.Senaste gångerna har det varit barnkalas,jobb,svärmor fyller 70, etc etc.Tur att man kan njuta av drömmarna och lite shysst musik under tiden.Jag hoppas för gud att det inte är slut än.På Muskö har folk börjat ta upp sina båtar vilket gör en annan ännu ensammare. I sommar har jag upplevt att fler vågat ta sina gamla hederliga brädor ner till vattnet och börjar …Men när jag kommer med mina nya prylar så går dom hem.Å jag som ändå alltid tvättar min våtdräkt.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.