• alexxx

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 17:32

    @joth 475621 wrote:

    Dags för Schack då Robban :tongue:

    Eller va de frimärken!:laugh:

  • ola-h

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 20:54
  • jester

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 06:30

    När Finian speedar så kör han sittsele.. Skulle gissa att han använder midjesele i slalom för att få ökad rörelsefrihet i benen.

  • the_novice

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 21:15

    @glader 475331 wrote:

    The_Novice: Du kör vad jag minns blandat sitt- och midjesele. Märks någon skillnad fottrycksaspekten mellan de två?

    Två av de lättare slalomgubbarna i Fiskebäck har börjat köra midjesele och jag har också tänkt testa lite.

    Jag har numera gått över till sittsele och viktväst när jag speedar på riktigt dvs plattvatten. Tycker att man får bättre kontroll på brädan och kan hålla större rigg mm.
    Till slalom gillar jag fortfarande midjesele, det är lite smidigare och funkar bättre i stökiga förhållanden.

    För lite vikt på framfoten får jag när nosen ligger för lågt i vattnet, man kan då inte trycka ned med framfoten utan vill helst lyfta hela brädan med den främre foten istället. Kuren för detta tycker jag är att få bort vikten från nosen, det innebär att mastfoten skall bakåt, jag kör oftast längst bak till speed och möjligen någon cm längre fram för slalom. Bomhöjden har liknande effekt, dvs bommen skall upp för att minska trycket på mastfoten/nosen.

    Genom att även få bak framstroppen ordentligt så kan man också hålla jämnare tryck på den utan att nosen trycks ned. På en del brädor så krävs det en liten adapter för att få bak stroppen ordentligt:

  • jester

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 21:19

    Oj! Det var inte lite du flyttat bak stropparna! Ser ut som om foten kommit lite längre ut på kanten oxå.. Inga problem med skador som plattjärnet kan orsaka?

  • ola-h

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 21:36

    Möjligen en dum fråga, men varför måste man ha så mycket framfotstryck? Jag seglar visserligen väldigt lite slalom och inte särkilt bra, men jag har aldrig märkt att jag haft för lite framfotstryck på mina Starboardar (iS 76 och 101) och då har jag inte ens framstroppen längst bak. I själva verket upplever jag att brädan går väldigt fritt och lätt i vattnet när jag kan smålyfta lite med framfoten för att fintrimma läget. Är det jag som gör fel som inte upplever framfotstryckavsaknad som problematiskt? Eller är det bara att jag är van vid spagatställning från vågbrädorna?

  • glader

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 02:55

    Det otrevliga med att vara utan framfotstryck tycker jag är att framfoten lätt kan glida ur, speciellt i chop och i halvvind / kryss. I övrigt inget egentligt problem i sig för mig, men antar att det är ett tecken på trimproblem.

  • klang

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 06:22

    @The_Novice 476038 wrote:

    För lite vikt på framfoten får jag när nosen ligger för lågt i vattnet, man kan då inte trycka ned med framfoten utan vill helst lyfta hela brädan med den främre foten istället. Kuren för detta tycker jag är att få bort vikten från nosen, det innebär att mastfoten skall bakåt

    Vad kör du för bräda-fena-segelstorlek när du tycker att sakerna “sitter fast i vattnet”?

  • glader

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 08:05

    Testade midjesele idag och tycker det gjorde gott för framfotstrycket. Kändes allmänt väldigt bra, men ovant och för tidigt att dra alltför många slutsatser.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.