Taggad: 

  • Trimmproblem

    Publicerad av miga på 4 september, 2006 vid 09:10

    Har seglat Formula sen i våras och börjar hitta viss balans i grejorna nu,
    MEN när det kommer en rejäl vindby känns det som att seglet trycker ner en mot lovart??? Om jag försöker lufta, släppa på skothanden, blir effekten än värre och jag hamnar i vattnet under seglet.

    Vad göra? :confused2:

    Fel på trimmet?
    eller står fel på brädan???
    eller falla av skota hem och hålla i sig?
    ???

    Micke

    bjarke svarade 17 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • swe-1

    Medlem
    4 september, 2006 vid 11:12
    miga wrote:
    Har seglat Formula sen i våras och börjar hitta viss balans i grejorna nu,
    MEN när det kommer en rejäl vindby känns det som att seglet trycker ner en mot lovart??? Om jag försöker lufta, släppa på skothanden, blir effekten än värre och jag hamnar i vattnet under seglet.

    Vad göra? :confused2:

    Fel på trimmet?
    eller står fel på brädan???
    eller falla av skota hem och hålla i sig?
    ???

    Micke

    Hej Micke,
    Svårt att säga, vad menar du med “rejäl vindby”? Hur mycket är grundvinden, vad har du för segel mast och bom? Spontant låter det som materialproblem, eller extremt mycket för stort segel för vindstyrkan.
    Tycker att fenomenet du beskriver nästan helt försvunnit med dagens formulariggar. Ibland kan jag känna antydan till det du beskriver men då är jag rejält överriggad, ren överlevnad! Att man blir nedtryckt beror på att buken vandrar bak i seglet vilket gör att man får extremt mycket bakhandstryck. Detta var vanligt förr men jag upplever som sagt det väldigt sällan då dagens formulariggar har extremt styva rundlattor och fem cambers som ser till att hålla buken på plats. Mycket viktigt med en styv bom också så att den inte flexar och ger mer buk i seglet i vindbyarna.

    //JIMMY

  • miga

    Medlem
    4 september, 2006 vid 12:18

    KA 11,0 från -04 med vindsurfing 550 mast -04 och vindsurfing kolbom -05.

    Jag har väldigt svårt att uppskatta vindstyrkan, var ute i söndags vid Lidingö, med en grundvind på kanske 5 m/s och i byarna upp till kanske 8-9 m/s.

    Jag väger 70 kg, kan det vara så att jag åker runt med för mycket buk i seglet och då blir “överriggad” i vindbyarna?
    Bomlängd “ska” vara 276 enl seglet, jag har idag bommen på 270 men drar aldrig uthalet i botten…

    Eftersom jag köpte grejorna i våras, iofs begagnade, vill jag inte gärna tro att det är materialet det är fel på…..än.

  • swe-496

    Medlem
    4 september, 2006 vid 12:34

    Låter som att du har lite för lite nedhal om du inte kan ha bommen på 276 som det ska vara enligt det som står på seglet.
    Vad står det för mått på “Luff” ? Har för mig nedhalet skulle vara 3-5cm mer än vad som stod där.
    KA-seglet har lite mjukare lattor än t ex NP och de andra lite större märkena. Vilket gör KA lite känsligare för lite kraftigare vindbyar. 8-9m/s kan vara lite mycket för ett segel på 11,0 med tanke på din vikt också.

  • the_novice

    Medlem
    4 september, 2006 vid 12:57

    Ja det låter lite som att det är för lite nedhal, ev. bör hängselelinorna sitta längre bak också.
    Låter som lite mycket vind också, med mina 68kg så kör jag 9.8 när det är byar på 8-9m/s. Annars är väl utskotning som vanligt inte att rekommendera med race segel som bara fortsätter att dra…

  • achates

    Medlem
    5 september, 2006 vid 07:43

    Tja
    Jag har lite äldre formulaprylar också och har känt av det du beskriver
    framförallt mottryck i främre handen. Det blir bättre om du tar hem på nedhal
    ordentligt. Testa att justera bomuthal, jag har märkt att det faktiskt blir bättre om man inte tar hem för hårt. Sätt ihop stropparna tätt så känner du balansen bättre och kan lättare hitta placeringen.

    david

  • miga

    Medlem
    5 september, 2006 vid 08:35

    Tack för svar och synpunkter,

    jag ska börja testa med 1-2 cm mer nedhal och se om det blir bättre balans utan att för den skull tappa alltför mycket drag mellan byarna.

    Micke

  • bjarke

    Medlem
    5 september, 2006 vid 14:38
    miga wrote:
    Om jag försöker lufta, släppa på skothanden, blir effekten än värre och jag hamnar i vattnet under seglet.
    Som jag ser det kan det (forutom trimm/rigg-problem) finnes en forklaring här ochså. När du får lite väl mycket tryck i en vindbyga tyckar jag inte det brukar väre nån ide i att släppe med skotthanden utom tvärt om att dra hem lite til och kanske peka snäppet högra (på kryss) eller även djupare på slöran. Genom att skota hem lite väl mycket döder du en del av kraften i seglet och viner lite kontroll; släppa på skotthanden och du tapper rätt position och forlorar downforce i mastfot etc. -> kontrolproblem.

    En del av tricket med formula är väl att “lära” sig att agera rätt när det är riktigt mycket vind relativt segelstorleken; och for mig hjälpar det typ at agera riktigt forbannad; dra hem/trycka på fenan/ladda även mer. Kontrollproblemen med formula uppstår ofta när man blir lite defensiv och börja släppa lite på “makten” över grejorna.

    Sen klart; många formulasegel skal ha även mer nedhal änn va som står på dom. Och -10cm nedhal som det omtrent låter till at du kör med är nog ingen höjdare när det blåsar väldigt mycket; med mindre du är på sjup slör. Testa att köra som anbefalet på seglet, eventuelt en 2-3 cm mindra. Om du kör en alubom på längsta forlängning och det är därfor du inte drar mer uthal, då finns nog en del av forklaringen ochså i att denna bommen blir väldigt myk och inte klarer av kraften i dom vindstyrkorna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.