Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tröttnat på att simma med min första lilla vågis..

  • Tröttnat på att simma med min första lilla vågis..

    Publicerad av oscarlj på 5 september, 2012 vid 10:35

    Tjena!

    Var ute på ett fantastiskt Torö imorse som jag tyvärr inte kunde njuta så mycket eftersom jag har svårt att komma överens med min lilla vågbräda.

    Har windsurfat en 3-4 år, dock mest freeride, och är bekväm med min RRD Fireride 125l som jag känner att jag behärskar bra. Har inga problem att vattenstarta, kör med stroppar osv. Har inte lärt mig gippa än, men “tack”-en sitter ganska bra.

    Nu har jag dock försökt åka vågor en 3-5 gånger med en Mistral vågbräda jag köpte för något år sedan.

    fototablawavewebfr1.jpg

    Kommer upp i planing ibland men har svårt att hålla balansen och ramlar gärna så fort jag inte har fullt tryck i seglet.

    Så, nu till min fråga. Bör jag fortsätta träna med denna bräda eller skulle jag vinna mycket på att skaffa en lite större? (Jag väger ca 85kg)

    Skulle det vara stor skillnad med en 95-100liters?

    Kan ju säkert lära mig att köra med den lilla om jag fortsätter ett par gånger till men känns tråkigt att inte kunna njuta av dessa dagar!

    Det mesta vågsurfandet sker nere i Skåne, oftast onshore, men eftersom jag bor i Stockholm blir det ibland Torö.

    oscarlj svarade 11 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    5 september, 2012 vid 10:56

    Är den 245 x 57 med 82 liter?

    I så fall ja, det skulle gå enklare med en lite större, framförallt eftersom gipparna inte sitter.

    En ‘freestylewave’ runt 95 liter tror jag på. Och så kan du behålla Mistralen tills vidare när du fått mer ordning på tekniken och för dagar för mer vind. Finns sådana 95-liters plankor med rätt mycket vågkaraktär, roliga brädor som även funkar fint på plattvatten. Bra komplement till en 125 liters Fireride, skulle jag tro.

    Torö var skoj idag, mycket folk också. Trodde knappt det fanns så många fyrsjuor kvar i Stockholm… 😀

  • oscarlj

    Medlem
    5 september, 2012 vid 11:14
    dr Masse;697448 wrote:
    Är den 245 x 57 med 82 liter?

    I så fall ja, det skulle gå enklare med en lite större, framförallt eftersom gipparna inte sitter.

    En ‘freestylewave’ runt 95 liter tror jag på. Och så kan du behålla Mistralen tills vidare när du fått mer ordning på tekniken och för dagar för mer vind. Finns sådana 95-liters plankor med rätt mycket vågkaraktär, roliga brädor som även funkar fint på plattvatten. Bra komplement till en 125 liters Fireride, skulle jag tro.

    Torö var skoj idag, mycket folk också. Trodde knappt det fanns så många fyrsjuor kvar i Stockholm… 😀

    Japp, det är nog den ja, eller tom lite smalare kanske. 56.x ngt, men 82 liter.

    Haha. Ja, alla körde 4.7 🙂

    Har gått igenom annonserna på köp&sälj och har hittade följande, ngn speciell du tycker vore lämplig.

    (Har valt att inte hitta allt för dyra eftersom jag med största sannolikhet kommer dinga den ett par gånger…)

    RRD Freestyle wave 100l -05
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=39621&title=sista-chansen-21-21-21-rrd-freestyle-wave-100l05&cat=12

    Fanatic Goya Freewave 95 2004
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=39442&title=fanatic-goya-freewave-95-2004&cat=12

    JP – Real Word Wave 91 liter
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=38505&title=jp2f-rrd&cat=12

    Starboard Flare 99, 2008
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=38759&title=starboard-flare-99-2c-2008&cat=12
    (förvisso mest en freestyle, men kanske kan funka ändå)

  • dr-masse

    Medlem
    5 september, 2012 vid 11:23

    Röstar direkt för Goyan och JP:n.

    Förutsatt att de är i bra skick (skick viktigare än bräda på beggade prylar). JP RWW är väldigt lättseglade, Fanatic Goyan en riktig föregångare – den första riktigt ‘vågorienterade’ freestylewavebrädan från ett större märke. Tror jag.

  • claes6

    Medlem
    5 september, 2012 vid 12:56

    Det är ju ett ganska stort steg mellan 125l freeride och 82l våg, så det är nog klokt om du hittar (och har råd med) ett mellanläge. Jag väger ungefär som du och själv gick jag från en 100l RRD FS som jag körde med Bump & Jump-fena i vågorna till en gammal AB+ på 80l – det var lite byngligt till en början, men som med alla nya prylar behöver man en invänjningperiod. Jag är absolut ingen hejare på vågor men tvingade mig till att köra på den lilla så ofta det gick, försökte slipa på tekniken, och plötsligt satt det bara där. Har kört lite FSW-brädor (Fanatic, JP) när jag hyrt och det är trevliga bekantskaper allihop, men skillnaden som jag upplever är att de är lite mer “nervösa” än regelrätta vågisar – lite fladdrigare och inte lika “skarpa” i svängarna. Fast självklart också lite mer förlåtande 🙂

  • oscarlj

    Medlem
    5 september, 2012 vid 19:26

    Tack för alla tips!

    Ska försöka fixa den där Goyan och hålla tummarna för att det blir repris på Torö snart!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tröttnat på att simma med min första lilla vågis..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.