Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tumskada – råd och tips från kunniga sökes

  • mes

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 14:15
    Doc;625234 wrote:
    Nu råkar det ju vara så att jag dels är ortoped, dels pysslar med händer och dessutom jobbar i Varberg vilket innebär att det jag behöver för att se dig och ge dig en professionell second opinion är en så kallad egenremiss. Just nu är jag ledig men skicka mig dina kontaktuppgifter som ett PM så hör jag av mig på måndag eller tisdag, när jag är åter i tjänst, så diskuterar vi hur man går tillväga. Hälsn. Doc.

    Super! Det vore jag mycket tacksam för. Jag ska träffa arbetsterapeuten i Fjärås om en vecka och fixar en egenremiss…
    …och upp ramlar ett förträngt framåtloopsprojekt…ehm…hmmm…ahm….

  • mes

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 14:21
    Älgen;625540 wrote:
    Av din korta beskrivning så låter det som du skadade (20 år sedan) UCL (ulnara collateral ligament). Kanske blev den inte helt stabil efter detta – därav dina efterföljande besvär… frågan är om du skadat ligamentet igen!

    Precis…ligamentet var av till största delen men de borrade ett hål i benet, tänjde ut ligamentet och fixade fast det…

    Finns mycket på webben: http://www.eorthopod.com/content/ulnar-collateral-ligament-injuries-thumb

  • docloop

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 17:47

    Som man redan påpekat så låter som ulnara collateral ligamentet (UCL) alt volara plattan är skadad. Inget som jag råder dig att vänta på självläkning. Sök närmast ortoped. Jag kan hjälpa dig om du bor i Stockholm.

  • svenne

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 20:57
    Älgen;625540 wrote:
    Även om Svenne är klok som mkt få (iaf att döma av hans övriga inlägg här konfen…) så har han för en gångs skull fel…

    Mjaaaa, nu tog du nog i lite för mycket.
    Fast jag tycker inte att jag har fel i det här fallet, säkerligen rätt ofta i andra fall, men med just kroppsliga fel så kan det vara massor av information som saknas (inget mot Mes, men det har ju kommit mer info senare i tråden) och dessutom kom ju doclopp med plattfel också. Tycker man att relevansen i svaret “du kan ha cancer” på frågan “varför har jag ont i huvudet” är helt i sin ordning finns det massor med knasiga forum att söka svar på (Internetdoktorn missade visst att kontrollera en enkel fråga om bakfylla). Och du har säkert träffat på patienter som stenhårt hävdat att deras skada visste är en Lamprologus multifasciatus för det har de läst på Internet – trots att du vet något helt annat.
    Är kroppen trasig söker man vård på sjukhus. Inte på Internet.

    Surfslusken, om ditt jävla garage ska bli klart innan 2017 så köper du takstolarna. Spikförbanden du trodde att du skulle få nytta av kan du ge till Mes så att han kan tejpa upp lillfingret lite bättre innan han loopar. Eller så fyller du anuset med dem så är det åtminstone nåt på din kropp som inte läcker.
    Och kom inte ens på tanken att dra elen själv, jag vet hur långsamt det går när du ska dra el. Du vet, det börjar på J och slutar på espers byggbod.

    Puss å kram, nu ska jag ha mer rom och imorrn har jag huvudvärk. För jag har blivit Farsa igen.

    PS. All cred till er som är ortopeder, it’s a dirty job and somebody gotta do it.

  • algen

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 21:51

    Nja, alltså visst fanns det bitar som var rätt…. men det mesta var nog fel ändå…

    Som du förstår svenne så var det ju liksom själva grejen med inlägget att påpeka hur fel du hade för en gångs skull – sabba inte det nu!

    Ps. bara för att man kan röra på en kroppsdel betyder inte det att den är “felfri” 🙂 ds

  • enkan

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 21:58

    mes, jag har också en surftumme, inte lika illa som du men den känns fortfarande efter 10 år. Landade ovanpå riggen efter att ha kört rakt in i en stor läpp och fick framåtvikt i hoppet . Nu tvingar jag mig hålla tummarna på samma sida bommen i hopp/trick, som en krok liksom, ovant men det verkar säkrare. Om man glider av bommen slipper tummen hålla då vikten/greppet… kanske med brutna revben som utbyte iofs… …eh jaja.

  • doc

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 22:12
    mes;625545 wrote:
    Super! Det vore jag mycket tacksam för. Jag ska träffa arbetsterapeuten i Fjärås om en vecka och fixar en egenremiss…
    …och upp ramlar ett förträngt framåtloopsprojekt…ehm…hmmm…ahm….

    Framåtloopsprojekt?
    Kan jag inte komma ihåg att jag har förträngt 😉
    Om du lovar att också glömma kan du få provsegla en Moo…

    Glöm inte skicka kontaktuppgifter så hör jag av mig i början av veckan. Låter som att vi ska känna lite på den där tummen…

  • svenne

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 22:23
    Älgen;625628 wrote:
    Nja, alltså visst fanns det bitar som var rätt…. men det mesta var nog fel ändå…

    Som du förstår svenne så var det ju liksom själva grejen med inlägget att påpeka hur fel du hade för en gångs skull – sabba inte det nu!

    Ps. bara för att man kan röra på en kroppsdel betyder inte det att den är “felfri” 🙂 ds

    f’låt!

    EDIT: Alltså, jag har ju varit lite taskig och kanske kanske kanske lite väl negativ mot Mes som egentligen bara vill surfa, så jag tänkte vara lite hygglig och fixa till lillfingret.

  • surfslusken

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 22:59

    Kan du nu va lite hygglig o fixa mina takstolar me? Har nämligen gett mej fan på o använda spikplåtarna till dom istället för ditt förslag.

  • mes

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 11:56
    Doc;625234 wrote:
    Nu råkar det ju vara så att jag dels är ortoped, dels pysslar med händer och dessutom jobbar i Varberg vilket innebär att det jag behöver för att se dig och ge dig en professionell second opinion är en så kallad egenremiss. Just nu är jag ledig men skicka mig dina kontaktuppgifter som ett PM så hör jag av mig på måndag eller tisdag, när jag är åter i tjänst, så diskuterar vi hur man går tillväga. Hälsn. Doc.

    Hoj Doc!
    Du har privat meddelande om detta.
    🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tumskada – råd och tips från kunniga sökes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.