Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tung kajtare söker bräda till Switchblade 14.

  • Tung kajtare söker bräda till Switchblade 14.

    Publicerad av mistralo på 18 september, 2010 vid 00:19

    Tjena!
    Lika bra jag frågar bättre vetande. Jag väger 113 kg å är väl ingen stekare på kite direkt men klarar mig hyfsat. Jag har nyligen köpt en Cabrinha Switchlblade 14 kvm å söker nu en lämplig bräda för freeride i chopigt vatten. Jag vill kunna plana tidigt men också ha den som enda allroundbräda. Vad säger ni? Förslag, tack :confused2: (Tror inte bindningar e min grej eftersom jag är van med strapsen sen vindsurfingen.)
    Fridens liljor

    pear svarade 13 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • imported_thorbjorn

    Medlem
    18 september, 2010 vid 05:19

    Mako wide

    http://www.oceanrodeo.com/kiting/mako-twin-tips

    Jag väger mer än dig och är helnöjd med min bräda

  • solomin

    Medlem
    18 september, 2010 vid 05:21

    Väger ca 95 och kör på norths X-ride 140.
    Det är en relativt mjuk bräda, vilket nog krävs när det är choppigt.
    Plana tidigt är den inte värlsbäst på, men den är ju hyfsat stor!

  • djevulen

    Medlem
    18 september, 2010 vid 06:46

    kolla på denna http://www.crazyflykites.com/cf2010/kb_cruiser_pro.php
    vi har inte de hemma men kan fixa hem ett ex om du är intresserad
    mvh Mathias surf-lab.se

  • dak

    Medlem
    18 september, 2010 vid 07:09

    Det är inte helt lätt att välja rätt, vill du ha en lättplanad bräda ska det vara så lite rocker som möjligt men de är uselt i chop, därför brukar man ge dem rocker samt kompensera med mer bredd och längd. Freeride brädor brukar vara lite mer rundade, för lite mjukare egenskaper. Kolla med nocomply.se de kan hjälpa dig med att ta fram en som passar din åkstil. Jag skulle valt en bräda över 140 i ditt fall.

    nocomply har rea idag på 2010-orna, så åk dit och kolla.

  • tobbelindholm

    Medlem
    18 september, 2010 vid 08:53

    Best spark 140×43 kommer du trivas med!

  • mistralo

    Medlem
    18 september, 2010 vid 15:53

    Thorbjorn: Kan du beskriva lite vad du är särskilt nöjd med när det gäller brädan? Var får jag tag i den? mvh

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    18 september, 2010 vid 19:47

    Brädan är väldigt förlåtande kan köra rätt iigenom en brytande våg på ca 40 cm utan problem upp till en meters vågor tar man sig lätt över. Brädan är grym på att kanta du kan trycka imot hur mycket som helst. Brädan har rätt mycket roker så den är lätt i shoppy whater.

    JAg är nöjd med den och jag älskar att vara ute i vågorna och trvs med brädna. Du kan kolla lite mera på på kiteforum.com och kolla vad andra skriver om brädan om du skull bestäma dig. Tom här på forumt gillar den med.

    Jag tror att det är kitekraft i umemå som säljer dom här i sverige.

    Thorbjörn

  • blizzard30

    Medlem
    20 september, 2010 vid 19:02

    Väger 100 kg och kör en Nobile 666 135×44 som enda bräda.
    Ofta tillsammans med North Rhino 14.
    Upplevde en grym skillnad när jag fick en bredare bräda. Mycket bättre flyt och lätt att ta höjd. Man kommer igång tidigare i lättvind och kan hålla emot bra när det friskar i.
    Körde en längre men smalare bräda tidigare men den extra bredden gör grym skillnad om man väger lite mer.
    Möjligt att det finns mjukare brädor om det är väldigt choppigt men den funkar väldigt bra som allroundbräda för mig.

  • mistralo

    Medlem
    26 september, 2010 vid 19:28

    tack för alla svar…. =)

  • erling

    Medlem
    26 september, 2010 vid 20:54

    Tja!

    Jag är en tung åkare (96,5kg) och kör en 13 kvm ss och kan varmt rekommendera Best Armada. Har tidigre kört en lättvindsbräda men sedan Bestbrädan kom in i mitt stall har lättvindsbrädan börjat samla damm. Det är grym bräda som jag tycker du ska ta en titt på! Glömde säga att de finns att köpa hos Björn på Surfstore.se

  • above_the_law

    Medlem
    28 september, 2010 vid 10:54

    Skit i MÄRKET (nästan i a f)!
    Skriv ner vilka egenskaper du vill ha av brädan förutom att du är tung.
    Är du lång t ex? Har du långa ben kan en lång bräda vara ok att kompensera vikten med (större yta), samt för att ta bra höjd MEN om du är kort och vill kunna poppa så kan du inte ha en så lång bräda för då kan du inte ha tillräckligt bred stance för att kunna trycka ner tipparna o s v…
    Bredden gör i o f s mer för tidig planing än längden i alla fall…
    Dubbelkonkavitet och rocker (böjkurva) lika så…
    Vill du ha bra popp eller tidig planing, mjuk gång i chipp och bra höjd i vind? Om det första så välj mycket rocker och fyrkantig. Om det andra lite rocker och runda/smalare tippar.
    ENKELT VA?

  • pear

    Medlem
    29 september, 2010 vid 14:36

    Jag har en cabrinha rival 145cm som jag funderar på att sälja/byta bort då jag är ute efter något mindre eftersom jag bara väger 70kg. Kankse kan vara något för dig? Är en lättåkt bräda som är rätt mjuk och passar bra som allroundbräda.

    Hör av dig om du skulle vara intresserad.
    0768248125

    Pär

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tung kajtare söker bräda till Switchblade 14.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.