Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två fenor??? HiFly Madd Någon som prövat??

  • Två fenor??? HiFly Madd Någon som prövat??

    Publicerad av senior på 8 september, 2007 vid 19:32

    Någon som prövat HiFly Madd???

    Är ev spekulant på en ny freride bräda (typ Fanatic shark)
    Tittade in på Beli idag och blev förevisad HiFly Madd

    Lite tveksam att lägga upp 9 000 kr utan att först ha fått provsegla/inhämtat erfarenheter från den församlade läsarskaran.

    Någon som prövat?
    Synpunkter?

    Min korta samanfattning:
    Vikt <7 kg= +++
    Shape = Såg ok ut
    Två fenor ?????????

    Senior

    supergleiter svarade 16 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • supergleiter

    Medlem
    8 september, 2007 vid 23:19

    Körde HiFly på Fuerte i somras.
    De har dubbla fenor på ett antal freeridebrädor samt en vågis.
    Hade rätt häftiga disskussioner med tyskarna som hade uthyrningsstället om varför man har dubbla fenor. Enl dom är det bara fördelar:
    +Tidigare planing pga kortare fenor än om man haft endast 1st
    +mindre risk för spinout, enl dom har man hela tiden grepp med minst en fena
    +tar bättre höjd

    Efter att ha provat är mina erfarenheter:
    +Går som tåget med dubbla fenor, om man nu gillar kursstabila brädor.
    +Freeridebrädorna tar rätt bra höjd
    -Går som tåget med dubbla fenor, dvs inte särskilt livlig bräda. Rentav lite trögsvängd.
    -Känns lite stumt när man landar efter en våg.

    Kan ju tillägga att skärningen på de brädor jag provade inte kändes helt optimal, men freeridebrädorna var väl rätt ok iofs. Och brädorna var ganska lätta.
    Ja, inte helt lätt. Själv skulle jag inte köpa HiFly, de verkar blivit omkörda i utvecklingen. Å andra sidan var freeridebrädorna ganska lätta. Dock inte så mycket dämpning under fötterna vid stropparna. Gillar du feta amerikanska bilar som man kör rakt fram med gillar du nog HiFly, men jag tycker du ska prova innan du köper.

  • senior

    Medlem
    9 september, 2007 vid 18:45

    Tack för utförligt svar

    Ola

  • nagelfar

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:01

    Jag har en Madd 115 och för just den modellen skulle jag vilja framhålla seglingskomforten då brädan är försedd med heltäckande pads, häldämpkuddar samt det välvda däcket. Seglingsposition blir lite mer upprätt och centrerad vilket jag märkte då det var bekvämare att använda midjesele till 9.5an på den här brädan.

    Sammanfattnings så är Madd 115 en freeride som har ett stort segel- och vindregister som seglar stabilt. Stabibiliteten kan göra att brädan upplevs som lite trög. Jag tycker att brädan är hyffsat lätthoppad och bifogar en bild från Fituna tidigare i år.

    /Johan

  • henryk

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:09

    ?
    kan man köra med 2 olika fenor, beroende på vindriktning etc…

  • supergleiter

    Medlem
    11 september, 2007 vid 13:44

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två fenor??? HiFly Madd Någon som prövat??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.