Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två kärlekar, jobbiga beslut

  • Två kärlekar, jobbiga beslut

    Publicerad av jesper-b på 10 januari, 2012 vid 09:15

    Det känns inte helt nödvändigt att ha två 80liters magiska plankor här på ön. Vet inte hur det blev så här men det var först en och sedan blev en liten sidaffär officiell och nu är det två. Förutom den omoraliska aspekten så finns det en rent praktisk. Vilken ska jag ta nu då? Ska jag alltid släpa med mig båda?

    Därför borde jag väl sälja den ena. Båda är 100% solida, den vita bara någon dryg vecka gammal, den röda ett år. Den röda har några bucklor och en proffslagning från litet stenbesök på Hookipa så jag borde väl behålla den vita?

    Om någon oerhört kärleksfull person letar efter en löjligt bra Mauibräda på 82 liter med otrolig kontroll i bottensvängen och extremsnappig cutback.. hör av dig!

    Mer om brädorna på min blog: http://jeppessurfnotes.blogspot.com/view/flipcard

    fjant svarade 12 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • davo

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 14:10

    Busenkel ekvation Jeppe. Man lämnar kvar en planka så man har en bräda klar nästa gång…så man måste åka ner igen. Så gjorde jag! Min 90l Angulo slipper kylan här hemma och bökiga transporter. 🙂
    Jag tycker att du kan ge båda fina brädor lika mycket uppmärksamhet…som två barn liksom…

  • jesper-b

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 17:25

    Hm, en kärlek i varje hamn…

    Så är det absolut tänkt med båda, dvs ingen ska med hem till Svedala, där har jag mina Sverigeplankor liggande, precis som jag har mina Mauiplankor här. Nej frågan är om jag verkligen kan ha två här? Eller om det finns en ny potentiell partner här eller på väg hit, för en date med i första hand den röda?

    /JB

  • davo

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 20:49

    Jag hade dejtat den röda alla dagar i veckan. Efter att sett den live och klämt på henne så önskar jag att jag var kvar…

  • charlieb

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 21:56

    Jättejobbiga beslut, verkligen…
    Själv har jag en massa brädor och segel och snören (tampar heter det) och förlängare och fan och hans moster. Vilka ska jag inte segla med i morgon heller? Kan någon hjälpa mig också?
    Det som jag mest önskar är att någon på surfzone känd skribent kan skriva nåt om BLÅ brädor?

    C

  • jesper-b

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 08:53

    Charlie,
    Det är möjligt att du har djupa kärleksrelationer till dina nedhalstampar, och svårt att välja mellan den – det har inte jag trots att jag både har röda och vita, kanske till och med någon blå. Men mina två Mauiplankor är något helt annat. Här kan vi prata om mycket djupa relationer, och absolut inte om “fan och hans moster”.

    Kram från paradiset!

    /JB

  • charlieb

    Medlem
    15 januari, 2012 vid 17:48
    Jesper B;679326 wrote:
    Charlie,
    Det är möjligt att du har djupa kärleksrelationer till dina nedhalstampar, och svårt att välja mellan den – det har inte jag trots att jag både har röda och vita, kanske till och med någon blå. Men mina två Mauiplankor är något helt annat. Här kan vi prata om mycket djupa relationer, och absolut inte om “fan och hans moster”.

    Kram från paradiset!

    /JB

    Djupa relationer? och du skulle lämna för att ta med något/någon annan hem? 🙂 Har en känsla att just den djupa relationen snart är en avslutad relation…

    Fasen, vad avundsjuk man blir på dessa varma salta hälsningar från Maui.

    C

  • fjant

    Medlem
    18 januari, 2012 vid 17:47

    Tjena Jeppe!

    Efterssom jag är på väg till Maui, eventuellt utan bräda, så letar jag alternativ.
    Jag gör ett försök att checka in en bräda, isåfall min större vågis. Oavsett om jag får med den eller ej så räknar jag med att behöva leta upp en bräda på drygt 80-85 liter.
    I det läget har jag tänkt mig en billig (sunkig?) beggad bräda som får säljas/skänkas efter vistelsen på ön.
    Någon av dina fina brädor känns således inte som ett alternativ, så jag vet egentligen inte varför jag skriver i tråden.
    Jag kommer försöka hitta nån gammal hyrbräda.

    Hur länge är du kvar på Maui? Brorsan och jag dyker upp 19/2.

    /Mackan

  • jesper-b

    Medlem
    19 januari, 2012 vid 02:35

    Tyvärr bara en dryg vecka kvar på denna superduperbeyondwordsfantastiska ö.

    Men varför köpa en junkbräda?????? Köper du min röda för låt oss säga 1200 dollar får du en 82l toppenfin customquad. Sedan säljer du den (lämna in på hi-tech på consignment när du drar för 2-300 dollar mindre. Då har du en superbräda för ett superpris.

    Aloha!

    Från en lätt utsurfad JB

    PS: Jag vet precis varför du skriver i denna tråd: Du vill liksom hit lite redan nu, och det gör du genom att skriva här!

  • mag

    Medlem
    19 januari, 2012 vid 11:58

    Sunkbräda i paradiset??! Känns som brant puder med smalskidor. Från 80- talet. Inget optimalt mao.
    Tänk en gång till
    Magnus

  • lars_k

    Medlem
    19 januari, 2012 vid 12:11

    Efter ha läst Jespers shape-beskrivning av den röda så tror jag den är väldigt lik min röda 90L Quatro custom quad. Hämtade den i Haiku efter några veckor på Maui. Kan säga att seglingen lossnade totalt med denna bräda. Passade grymt bra för Maui-förhållandena. Sen gillar jag den här hemma också även om den sitter väldigt planterad i vattnet pga mkt rocker, softa rails etc. På vågen vaknar den dock till liv totalt.
    Klart du kan köra en sunkig prod-bräda också. Men som de flesta vågbrädor som massproduceras är de optimerade för tyskt plattvatten i hårdvind.
    You do the match vilken bräda som lyfter din segling på Maui…

  • fjant

    Medlem
    20 januari, 2012 vid 16:56

    Kloka ord, helt klart en tankeställare.

    Min största oro är väl att jag inte vet vilken storlek på bräda som passar mig längre.
    Har pendlat en massa i vikt och fysik senaste åren, och är allmänt förvirrad…

    Egentligen skulle man passa på att uppgradera med en sån där modern bräda med massa fenor och bling bling. Vill dock ta hem den, och osäker på hur det är med regler för flyget mm.

    Kommer nog köra junk-spåret, passa på att testa runt lite.
    Hoppas bara jag får med mig min lättvindskossa på flyget.

    Synd att vi inte hinner träffas i paradiset, Jeppe! 🙂

    /Mackan

  • jesper-b

    Medlem
    21 januari, 2012 vid 04:48

    Mackan,
    Ja riktigt synd att vi inte ses, och jag förstår helt din förvirring. Det blir lätt förvirrande här med. Det finns så många uppfattningar hit och dit. Vettigast är att prova sig fram, men också att bestämma sig och segla in sig på det man bestämt sig på. Förvirringen kan nämligen tillta snarare än avta när man provar runt.

    Pascal på Quatro seglar 90 litersbrädor med 4.2. Planar i princip aldrig men rider vågor helt ok, kanske till och med jättebra med svenskreferenser. Levi Sievers minsta brädor är på 82 liter och han tokrippr ju som bekant, oavsett jämförelse. Goya är ju inte hel oäven vågseglare han heller, men har helt annan filosofi. Förespråkar alltid brädor under 80 liter men med snabbare lite stelare shape. Funkar bra för ovan svensk som vill plana, men är klart svårare att göra snäva svängar med, i vart fall om det börjar bli lite tryck och fart i grejorna. Numera har Keith Taboul som tidigare hade rejält böjda brädor, samma rockerkurva som Levi. Jag tror extremt mycket på den kurvan. För att Keith ska kunna göra sina signaturtvära svängar har han dock en helt annan outline. Hans häck är mycket smalare än Levis och därmed enklare att trycka igenom och runt i den där ursnäva cut-backen som bara Ketih gör.

    Jag tror på Levishapen, dvs en mittemellan rocker, lite åt det snabba hållet. Vill man ha lite mer planterad känsla går man mer på Keith outline (och konkaviteter) vill man ha lite snabbare går man på Levis. Volym? Tja ju senare på våren man kommer desto mindre bräda kan man ha. Min typiska vinterbräda som funkar hur bra som helt att guppa i minsta marginalvind är min egen vikt, eller ett par lite till. Vill absolut inte göra som Pascal, dvs gå upp 10 liter eller mer över egen vikt, inte heller som Goya och gå ner i liter. Med Pascals volymer skulle jag inte få kontroll när det går undan, med Goyas skulle jag driva iväg i guppat istället för att mata höjd till nästa set.

    Junk vs lyx? Självklart en budgetfråga, men är man här ska man ha bra grejor för det man vill göra här. En resa kostar ju väldigans massa pengar med flyg, boende hyrbil mm. Att spara in på själva huvudverktyget känns kanske inte helt självklart. Men kan du hitta en bra bräda som fortfarande är solid och som du gillar, så kanske den ändå kan definieras som junk, i vart fall prismässigt.

    Många ord, men vad är egenligen min slutsats? Plocka ut en bräda och rippa som en tok! Skit i vad det kostar, och var inte rädd för stenarna som äter lyx dagligen, det är en del av vardagen här i paradiset.

    Bara mina två ören…

    Aloha,

    JB

  • ola-h

    Medlem
    21 januari, 2012 vid 08:56

    Intressant, Jesper. Speciellt det där med volympreferenserna. Grovt förenklat tror jag också att de flesta borde fundera på en bräda med volym ungefär som sin vikt, plus 3-5 liter på sin höjd. Sedan är det typiskt sett bättre att utifrån en sådan “standardstorlek” och justera shapen (rocker, outline, bredd, rails etc etc) så att brädan funkar som man vill.

  • splifboy

    Medlem
    21 januari, 2012 vid 09:43

    Tja!

    Jag landar på Maui 16 feb. Tänkte hyra eller köpa bräda på plats. Osäker på om jag skall släpa med något hem dock. Din röda ser fin ut. Kunde kanske vara något… Dingar och fenstatus helt ok?

    Mvh,

  • jesper-b

    Medlem
    22 januari, 2012 vid 09:05
    Splifboy;680099 wrote:
    Tja!

    Jag landar på Maui 16 feb. Tänkte hyra eller köpa bräda på plats. Osäker på om jag skall släpa med något hem dock. Din röda ser fin ut. Kunde kanske vara något… Dingar och fenstatus helt ok?

    Mvh,

    100% solid. Har en dinglagning och några småbucklor på undersidan sedan jag var på stenarna. Men proffslagat av Quatro. Jag sa att det spelar ingen roll hur det ser ut men det måste vara lätt och starkt. Det ser snyggt ut och ingen viktöking. Har en uppsättning MFC 250 som du kan få med. Det är de fenorna jag kör med och de som ska sitta på. Nya kostar de 250 dollar. Kan skicka fler bilder men det borde vi kanske ta via mail eller pm.

    /JB

    PS: Väldigt kul Hookipasegling senaste dagarna föresten!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två kärlekar, jobbiga beslut

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.