Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underhåll av torrdragkedja?

  • Underhåll av torrdragkedja?

    Publicerad av nikke på 16 november, 2008 vid 18:50

    Ska man underhålla torrdragkedjan på torrisen? Har nämlige köpt GUL Delta 6/5/4/3 med torrdragkedja. Vet någon om man kan smörja torrdragkedjan så att den går lättare, den är sjukt trög.

    rrd svarade 15 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rrd

    Medlem
    16 november, 2008 vid 18:56

    Metallkedja kan du smörja genom att dra ett stearinljus mot kedjan.

    Finns också flytande smörjmedel i dykshopar. Om du förvarar dräkten med stängd kedja så klarar den sig bättre mot brott.

  • snaffe

    Medlem
    16 november, 2008 vid 20:25

    Har haft min neil pryde nu i fyra år. Funkar bra att smörja med skofett. Kleta på ordentlgt så glider det lätt och fint igen.

  • petter_f

    Medlem
    16 november, 2008 vid 21:19

    Se bara till att du gör det ofta… jag gjorde det då och då, men min pajade efter bara 20-30 åk ändå. [NP 4000 fr 2005]

  • henryk

    Medlem
    17 november, 2008 vid 15:38

    @RRD 516340 wrote:

    Metallkedja kan du smörja genom att dra ett stearinljus mot kedjan.

    Finns också flytande smörjmedel i dykshopar. Om du förvarar dräkten med stängd kedja så klarar den sig bättre mot brott.

    Riktig metallkedja skall förvaras öppen – så har det iallafall stått i bruksanvisningen till mina dräkter – verkar logiskt då gummit komprimeras för att hållat tätt…

  • sourra

    Medlem
    17 november, 2008 vid 15:56

    Två saker att tänka så när man väljer smörjsmet: 1. Pyro levereras med ett slags parafinstift som påminner en del om en ljusstump och det fungerar bra. 2. Jag har läst på dyksidor att flytande smörjmedel gör det väldigt svårt att reparera dräkten om kedjan skulle haverera.

  • billie

    Medlem
    17 november, 2008 vid 16:35

    När jag hade köpt min dräkt med torrdragkedja så kollade jag runt på nätet och fann att 100% parafinolja är det bästa att smörja med . men det var svårt att hitta dykaffär i sverige som sålde sådant Utlänska fanns. Men på biltema säljer de 100 % olja som egentligen är till trä som fungerar alldeles utmärkt http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=96828

    Inte att förväxla med parafinolja till lampor

  • rrd

    Medlem
    17 november, 2008 vid 18:19

    Det viktiga för en metallkedja (NP hade plast för många år sedan) är att alltid skölja av med sötvatten för att undvika korrosion. Att sen smörja kedjan med en ljusstump garanterar att den löper så bra som möjligt. Extra viktigt eftersom man kanske ofta drar igen kedjan själv genom att binda fast i något o kanske inte har en optimal vinkel.

    Dykaffärerna brukar sälja ett block paraffin som är bättre än stearin för att det skyddar bättre mot korrosion påstås det. Det flytande smörjmedlet är trögflytande typ fett.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underhåll av torrdragkedja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.