Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underhålla Våt/torr- dräkt´s funderingar…

  • enlight

    Medlem
    13 september, 2005 vid 16:36

    Vad tror ni om att använda litiumfett att smörja dragkedjan med?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2005 vid 17:18

    Jag har använt sikaflex polyuretan efter rekommendation av nån annan här på konfen. Det är nog solen som är värst för neoprenet. En av mina dräkter var helt torr förutom under selen, där är det ju skugga så att säga. Låt inte dräkten hänga ute och torka, åtminstone inte utan att vända den ut och in.

    .s

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2005 vid 17:59

    Min våtdräkt (gul titanium) från ca 96 är i bra skick förutom att jag skrapat upp knät, hur lagar man enklast ett uppskrapat knä. Det är inte helt igenom men man ser typ 3*3 cm av det blå “tyget som är under det svarta. Kan man limma dit nya knäförstärkningar av neopren?

    Tacksam för tips

  • jester

    Medlem
    13 september, 2005 vid 19:30

    Som vanligt när vi snackar lagning av vätdräkter, så slår jag ett slag för SikaFlex. Inte allt för dyrt, och finns bla hos närmaste Classe Ohlson.. Sitter som berget, men är ändå väldigt mjukt o följsamt.

  • enlight

    Medlem
    13 september, 2005 vid 20:02

    Jag håller på att prova ett lim som påminner om SikaFlex. Det heter Marin och Teknik, 35:- på Clas Ohlson. Hitentills verkar det mycket lovande. Har till och med lagat dragkedjan med det. Får dock återkomma med en utvärdering efter nästa surf.

    Angående smörjning av dragkedjan (har en semidry med torrdräkts dragkedja) så tänker jag prova med o-rings kedje oljan jag har till crossen. Orkar inte köpa särskild smörja.

  • carl-r

    Medlem
    12 september, 2008 vid 10:32

    Vilken SikaFlex är det som rekommenderas? 292 eller 291?
    Annars så funderar jag på svart marinsilikon för de där små snitten man kan få i våtdräkten men det inte har gått igenom helt. Någon som har provat?

    Ni som körde med silikonspray på våtdräkten, hur har det fungerat?

  • nissex3m

    Medlem
    12 september, 2008 vid 13:36

    De flesta dykfirmor har kontaktlim specialgjort för neopren gummi. Jag kör med ngt som heter Beaver, Black Wizard. Kostar runt en hundring. Klipp rent där det har gått sönder, smeta på de båda rena kontaktytorna. Om det är ett stort område, skär ut det gamla/slitna neoprenet och ersätt med nytt (sno/klipp från ngn äldre dräkt). Låt torka 5 min, och foga sedan samman. Sitter stenhårt och fogen blir oftast starkare än gummit runtomkring…

  • hjn

    Medlem
    12 september, 2008 vid 14:45

    Tvättade cross/skidglasögon i såpvatten…gummisnoddseffekten försvann direkt. Kanske fel, men tror inte att såpa alltid är så oskyldigt som det vill framställas. Skulle mao aldrig ens våga tänka på att tvätta i såpalösning.
    Rätta mig om ni vet att jag har fel.

    Smörjde torrdräktskedjan inför fjolårets sista surf med kedjeolja och fasiken var bra det blev…för stunden. Men 2008 blev det en rejäl kall premiär när kedjan sprack upp under surfet. 🙂

    Dräkten var fräsch så helt klart var det en rejäl tavla jag gjorde, så var försiktig med kreativiteten säger jag dårå.

  • rrd

    Medlem
    12 september, 2008 vid 16:43

    Torrdräktskedja i metall kan smörjas med stearinljus eller liknande material som dykshopar säljer som påstås innehålla mindre syre så att korrosion inte uppstår.

  • notbad

    Medlem
    12 september, 2008 vid 17:44

    Det bästa är att aldrig ta av våtdräkten. Dina kroppsvätsker kommer att bevara dräkten så länge du lever(2-3 månader) men gummit kommer inte att torka ut. Dessutom slits inte dragkjedjan.
    Allt har sin livstid även våta dräkter

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underhålla Våt/torr- dräkt´s funderingar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.