Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Upp o ner vänd, svår att relauncha i vattnet

  • Upp o ner vänd, svår att relauncha i vattnet

    Publicerad av pelle-surf på 12 oktober, 2011 vid 18:31

    Cabrinha convert är mycket lätt att launcha, den lyfter i stort sett av sig själv i dom flesta lägen.Men idag råkade jag ut för, att efter ha tabbat mig lite droppat kiten i vattnet, den hamnade på rygg med le emot mig. Där låg den och hoppade lite, vidrörde knappt vattnet. När jag försökte få runt den, genom att dra i ena styrlinan så gled den bara mot mig utan minsta motstånd,som på snö ungefär kan jag tänka mig.Detta trots att kiten var mitt i p-zon, men då det bara var midjedjupt flyttade jag mig åt sidan, så vinden kom mer från sidan och till slut slog den över och jag kunde relaunch den.Eftersom det nu var grunt så kunde jag flytta mig, men om det varit djupt skulle det varit betydligt svårare. Har någon råkat ut för samma sak eller ha tips så är jag tacksam. Fick sedan leta bräda i en timme, blev inte mer kört denna dag.

    pripps svarade 12 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • sl0k

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 20:12

    Om du i det läget drar i mittlinorna kommer kiten sticka rakt upp. Se bara till att du klarar av att hantera den kraften som blir av att starta direkt i powerzone.

    Är du ute på djupt vatten kan du alltid simma åt sidan för att uppnå samma läge som du gjorde när du gick i sidled.

  • pelle-surf

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 05:43

    Det skulle fungerat om le hade varit i riktning ifrån mig, men nu låg le mot mig. kiten var i stort sett opåverkbar när man försökte vända den. Att simma åt sidan skulle knappast fungerat, då kiten hela tiden ville glida ner i pz.

  • connykl

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 09:32
  • pelle-surf

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 12:22

    Problemet var som jag skrev, att kiten låg på vattnet och studsade på le. Trots slackade linor ville inte kiten “greppa” i vattnet. På filmen ser man att le ligger ordentligt i vattnet, vilket ger motstånd så att det går att relauncha. 5:e lina har jag inte, men det ser ju ut som att han drar i ena styrlinan, för att få runt den, vilket brukar funka även för mig på min andra kite (switchblade).

  • patbor

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 17:21

    Lade sig kiten alltså som du lägger den på stranden när du håller på och riggar? Eller låg den på “rygg”? Jag tolkar det som att den låg på rygg, alltså på samma sätt som när du löser ur QRen, vilket du borde ha testat någon gång. Då är det ju bara att hugga tag i bommen igen å dra den åt sig, så kiten lägger sig med LE nedåt å hela kiten ovan vattnet, sedan är de ju bara att vattenstarta igen.

  • pelle-surf

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 18:05

    Ja den la sig på rygg, samma position som när man pumpar den och ja jag har testat qr. Resten är ju precis det jag frågar efter. Varför le inte gick ner mot vattnet så att jag fick drag i kiten när jag drog i bommen-linan, istället drog jag bara kite mot mig utan tryck, då den bara precis låg i med mitten strutten eller lättade helt ifrån vattnet.

  • connykl

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 18:11
  • rickard_nr1

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 18:21

    är de inte denna filmen(part 2 av den andra) [ame=”http://vimeo.com/10434794″]5th line usage – part 2/2 on Vimeo[/ame] första launchen som ts menar?

  • pelle-surf

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 18:42

    Nu har jag ju ingen femte lina, men den är väl annars kopplad mitt på le. Min leash är kopplad på den ena av frontlinorna, och jag har svårt att tänka mig att det skulle hjälpa att dra där, om du läser vad jag beskrivit tidigare.

  • rickard_nr1

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 18:47
    pelle surf;672925 wrote:
    Nu har jag ju ingen femte lina, men den är väl annars kopplad mitt på le. Min leash är kopplad på den ena av frontlinorna, och jag har svårt att tänka mig att det skulle hjälpa att dra där, om du läser vad jag beskrivit tidigare.

    mjo de läste allt men va mer ute efter hur den krashade för de kändes inte osm de va helt utrett. om ingen förstår hur den krashat är de svårt att förklara hur man ska launcha den 😉 kanske bara ja som e förvirrad 😛

  • pelle-surf

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 19:10

    Hur den krachade har jag svårt att beskriva, då det gick ganska fort, men det var i ett misslyckat hopp där jag ev fick slack i linorna. Hur kiten sedan la sig har jag försökt att förklara ovan. Alltså, kiten ligger som när man pumpar den (på rygg), den ligger med le mot mig och mitt i pz. Den ligger ibland i vattnet på mitten strutten och ibland lyfter den lite ifrån vattnet,ingen respons när jag drar i bom- styrlina

  • erikponti

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 20:44

    När det händer med min Naish Helix så får jag simma mot kiten så brukar det lösa sig på nått sätt. Känns lite avigt men brukar funka.

  • pelle-surf

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 05:46

    Det brukar lösa sig på ena eller andra sättet, man får bara hoppas att det blir på det bra sättet, vilket det nu blev för mig den här gången. jag gillar bara inte situationen, då kiten i stort sett verkade okontrollerbar. Denna årstiden är det inte så många på stranden och badar, jag vill inte uppleva situationen då det kan finnas andra människor i närheten eller att det finns stenar, rev mm down wind. Selfrescue är då kanske alternativet, vinda upp linorna på bommen och bära upp kiten.

  • viktor77

    Gäst
    14 oktober, 2011 vid 06:37

    Det här har hänt mig ett par gånger och då också när jag hoppat i dålig vind och fått ordentligt slack i linorna. Kiten dalar ner och lägger sig på ryggen. Först och främst måste man få sträck i linorna igen. Jag har fått simma ordentligt ifrån kiten för att uppnå det. Sen är det bara att ta en 1-2 meter upp på ena styrlinan och dra ordentligt, precis som vanlig relaunch, rörelserna fick bara vara större för att det var lite vind. Hjälper inte det kan du ta tag om båda styrlinorna och göra ett ordentligt ryck, men det är rätt svårt om man ligger och simmar. När kiten väl börjar lyfta får du vara beredd på att dra i mitt linorna för att inte kiten ska ramla ner igen. Notera detta allt detta är i svag vind.

  • pelle-surf

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 06:54

    Blåste ca 11-12 och jag körde med en 9a, så förhållandet var bra. Fick som sagt inget drag alls.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Upp o ner vänd, svår att relauncha i vattnet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.