Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning Maui

  • Utrustning Maui

    Publicerad av kamaaina på 16 mars, 2006 vid 01:09

    Ok, nu kommer Maui fragorna haglandes till overvintrade svenskar…. forst boende, sedan bil. Da har vi bara det viktigaste kvar…..prylar.

    Eftersom jag bara e dar i 10 dagar tankte jag hyra…..men va fan skall man hyra for prylar….dvs storlek? Det maste finnas manga svennar som varit pa Maui i April… eller? Antar att jag inte kan vaenta mig Pozo vindar.

    Jag vager 68kg
    Seglar just nu Waveswallow 68L o 3.7-4.7

    Vilken size brada tror ni blir bast….o tror ni att man far anvaenda en 4.0a om man hyr en eller e det bara att skita i. Vilka storlekar har ni anvaent mest? Fragan e mengingslos om ni vager 90pannor, sa jag behover svar fran lattvindsrakorna mellan 65-75kg

    /Freddan
    29 dagar till Maui

    Oregistrerad svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • steffo

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 09:26

    Du borde klara dig med 4.5 och 5.0. Om det skulle blåsa mer någon dag så åker du bara in byter till ett mindre.

  • Oregistrerad

    Gäst
    16 mars, 2006 vid 12:12

    Är du bara där i 10 dagar hoppas jag du har tur med vinden;-) Å andra sidan brukar april tuta i ganska bra, men med färre swell. Förmodligen kommer du köra 4,7 de dagar traden ligger på, kanske 5,3 de lätta dagarna men fatiskt kan du få användning för 4,2 om traden är stark, och då brukar det hålla på några dagar. Så vill du få maximal utdelning på så kort tid bör du ha alla tre storlekarna.

  • flash

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 14:05

    Från en flugskit till en annan, hej!

    Jag väger in på mäktiga 67 kilo och var på Maui i höstas för första gången. Då jag var där i 1 1/2 månad köpte jag en bräda efter att först ha provseglat ett antal olika brädor. Valet föll tills slut på en Waveswallow 78 som jag seglade med i allt ifrån platt 5.0 segling till 4.0 i masthögt. Funkade utomordentligt även om vissa säkert säger att man skall ha en traditionell “Mauibräda” dvs lite mer klassisk shape. Det argumentet köper jag OM och DÅ förhållandena är super, men faktum är att även Maui har lite sämre dagar med trötta vågor ibland. Jag hyrde och testade brädor på HighTech och fick fin hjälp av svensken Alex som bott, jobbat och surfat på Maui i många år. De brädor de har/hade till uthyrning var främst deras egna HighTech-brädor, RRD och Quattro. Det fanns även några ytterligare brädor av andra märken att tillgå. Skulle du vara intresserad av andra märken finns det flera butiksalternativ att tillgå inom ett väldigt litet geografiskt område i Kahalui. Det fina med att hyra är att du ofta kan få byta bräda till en mer passande om förhållandena ändras markant.
    Vi hade väldig tur när jag var där och hade mycket fint, och ibland riktigt stort, swell under större delen av vår vistelse (Okt+ 1/2 nov). Dock går det inte att komma ifrån att det ibland på insidan är riktigt tunt med vind och det var här som jag som glad amatör särkilt tyckte att det var skönt med lite extra volym.
    Så för att sammanfatta mina tips och erfarenheter kring brädval, så tycker jag att du skall undvika extrembrädor med minimal volym ( såvida du inte besitter Goyas planingsgen), och istället satsa på en storlek som ger dig mer planingstid på vattnet och därmed möjlighet till att plocka fler, underbara Mauivågor.

    Beträffande segelstorlekar så hade jag med mig 4.0-4.5-5.0, där 4.5:an användes 70% av tiden. Jag tror att med en klassisk 4.2-4.7-5.3 (med viss reservation för huruvida 4.2 är nödvändig), så kan det inte gå fel, särskilt inte om du unnat dig ett par bonusliter i brädan mot vad du har idag.

    Hoppas att jag kunnat vara till någon hjälp? Det finns säkert många fler, mer rutinerade Mauirävar i flugskitsklassen såsom ex. “Mag” och “Ola H” som kan bidra med mer och kanske bättre råd men en sak kan jag lova dig;
    – Maui no ka oi !

    Ha en underbar vistelse!
    Mvh / Martin

  • mag

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 20:49

    Du kan alltid åka in och byta segel till mindre om det blåser småspik, det är aldrig längre än 15 minuter till en surfshop. Och ala erbjuder denna service.

    4,7 är absolut vanligaste storleken. 4,5 o 5,0 är aldrig fel!
    /Magnus

  • kamaaina

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 02:43

    Tackar sa mkt.
    Det e sant att jag inte besitter Goyas planingsgen, kanske med en goya brada sa e man ett steg narmare. Jag har kollat in mauiwindsurfcompany.com det verkar ok o man far byta och sa, kanske blir det en stubby i 75-80L klassen o ev byta till ren vagis om vinden o vagorna tillater.
    tack for tippsen

    /fredda

  • Oregistrerad

    Gäst
    17 mars, 2006 vid 07:59

    En fin grej med Maui är att shopparna och hyrverken ger grymt fin service till sina kunder. Du kan komma in på morgonen och plocka ut vad som ser ut att vara dagens utrustning (beroende på dig, vind och vågor), behålla grejorna tills du vill byta, dvs hela tiden eller till dagen efter. Dessutom brukar man inte behöva betala mer än man kunnat använda grejorna. Tex säger Alex på Hi-Tech att du nog kan få segla lite Lanes idag på 4.7 eller 5.0 (vilket du således plockar ut) men så kommer en regnfront och stänger av vinden – du slipper betala! Har man grejorna i 10 dagar men man bara kunnat segla fem pga lite vind är det fem dagar man betalar för. Allt det här är självklart inom rimliga gränser, definitivt inget att sätta i system eller försöka utnyttja.

    Dessutom hjälper de dig med vad du behöver på ett grymt trevligt sätt. Hyr du på nya hyrverket nere på Kanaha Beach Road har du 5 minuter mellan stranden och hyrverket…

    Lita dock inte till 100% på att Alex mfl har rätt när säger att det inte blir något en viss dag. Hänger man kvar på rätt spot in i solnedgången kan man få fantastisk segling även de dagar traden eller konavinden har svårt att dra igång. Traden har ibland en tendens att på gränsfallsdagarna puffa till precis tillräckligt att det går att ta sig ut på hookipa trots att det inte blåser ett jota längre ner utmed kusten (där det annars brukar trycka på mer än på hookipa). Råkar man vara där en vindfattig period gäller det helt enkelt att vara på som bara den – något som vi inte så bortskämda svenskar brukar vara ganska bra på.

    Lycka till!

    Jesper B

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.