Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustningstips för en nybörjare

  • Utrustningstips för en nybörjare

    Publicerad av macaper på 1 augusti, 2013 vid 12:52

    Hej!

    Kom precis hem från Turkiet där jag och min sambo tog några privatlektioner i windsurfing och vi är helt sålda.
    Stod inte mer än kanske 6-7h var på brädan, men vi kom igång bra, lärt oss att kryssa, vända bra och stå hyfsat OK på brädan.

    Självklart var det stora långa stabila nybörjabrädor med centerboard och allt det där, men vi var lika lyckliga för det 🙂

    Nu till min fråga. Vi vill fortsätta med surfingen och börjar fundera på om man kan hyra utrustning eller om man bör köpa direkt. Vi bor i Göteborg, så surfing kommer bli mest på västkusten.

    Efter att ha läst inlägga, köptips etc, så känner jag mig vilsen. Plana, inte plana?, center inte center. Åsikterna är lika många som människorna som postar dem 🙂
    Vad bör vi göra, vart kan man hyra och om man ska köpa, vad bör vi satsa på då?

    Tacksam för hjälp och vill också säga hej till alla, då det är första inlägget, men definitivt inte sista diskussionen, då jag är svårt biten 😀

    cobainwindsurfer svarade 10 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bicless

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 20:58

    Välj hellre en bräda ni tror är lite för enkel jämfört med en som kanske är lite för svår. Det är min erfarenhet efter att stött på många i eran sits sista åren, de som väljer för svår tröttnar eller vill byta till enklare. De som väljer enklare fastnar i sporten och kör vidare, kanske kompletterar nått år senare med svårare bräda men ofta behåller man stora centerbordsbrädan som lättvindsbräda. Så köp stor (minst 170 liter) bred (minst 75cm) bräda med nedfällbart centerbord.

  • macaper

    Medlem
    2 augusti, 2013 vid 07:23

    Grymt, tack för svaret 🙂

    Du säger också köp, så gissar att det är “bättre” att köpa än att hyra?

    http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/kompletta-vindsurfingpaket/vindsurfing-startpaket-jp-funster-med-local-spirit-aerox-ii-rigg.html

    Är det lagom eller är det för svår bräda?

  • kinetic

    Medlem
    2 augusti, 2013 vid 07:33

    Jag skulle kika på detta paket: http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-5-freeridepaket-5-6189.html
    160 liters varianten, med 7.0, boardbag,mastfot ,förlängare, tampar osv för knappa 16″. Det enda som saknas är dräkt, o kanske en hängsele och hängseletampar.

  • emmhmms

    Medlem
    2 augusti, 2013 vid 08:15

    Jag vill lägga ett ord för JP Explorer 165L. Jag var nybörjare inför den här säsongen och var inne på att köpa Funster men i butiken efter ha beskrivit mina behov blev det en Explorer för samma pris. Mina tidigare erfarenheter var surfing på gamla 80-tals pråmar och ett misslyckat försök att lära mig modern vindsurfing på en 115L freeride. Jag instämmer i en föregående talare att köpa inte för svåra saker!

    Explorern är ny för i år och skillnaden mot Funster är att den vid samma volym (160/165) är 5cm smalare, lite längre och en rakare form. Alla dessa saker ihop gör att när du inte planar går Explorer bättre i vattnet och är därmed roligare. I början kände jag att det var viktigt att bara komma ut så mycket som möjligt, även om man inte planar finns det massa saker att träna på. Explorer är ej lika stabil men eftersom du lärt dig grunderna tror jag skillnaden ej påverkar dig negativt, tvärtom får du en roligare bräda när det planar och steget till en mindre freeride utan centerbord blir mindre.

    En fördel med Funster är att den går att hitta begagnad, dyker upp här på Köp&Sälj. Surfers.se vet jag sålde Explorer tidigare men nu verkar den vara borta. Jag köpte min på Skidsport.se. Den finns inte upplagd under kompletta paket men som sagt så får man den för samma peng som Funster.

  • jhebbe

    Medlem
    3 augusti, 2013 vid 09:58

    När jag började så började jag på en JP 120 liters bräda med ett 7,5 m2 segel och mycket riktigt är det svårt att börja på en sådan bräda och då kan gnistan lätt försvinna, om man inte tycker om utmaningen vill säga!

    160 liters bräda låter i mina öron som ganska mycket, speciellt om man vill kunna utvecklas lite med brädan. Därför skulle jag rekommendera en 130-140 liters bräda, dels för att det är lite större utmaning och dels för att du inte behöver köpa en ny brädan för att matcha dina behov lika snabbt.

    Jag jobbar på säljare på Onwater och av erfarenhet så säljer vi mest Starboard GO brädor i paket till nybörjare och återfallssurfare. Det är en riktigt bra bräda som går att utvecklas ganska mycket med och så vitt jag vet har alla som har köpt den varit väldigt nöjda. http://www.onwater.se/webshop/vindsurfing/vindsurfingpaket/fortsattningspaket.html

  • macaper

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 09:41

    Tack för alla svar, mycket vänligt 🙂

    Så jag bör gå ner till ca 140l istället för 160 för att ha lite mer att växa i?
    Ska man välja en bräda med nedfällbart center?

    Vilken storlek på segel är “bäst” för nybörjare, störst möjligheter till segling och hemmahörande i Gbg?

  • rickard_nr1

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 10:15

    Hyr lite storlekar på bräda på surf centret i Askim för att känna av vad man behärskar(rätt billigt att hyra) , själv kör jag rrd fireride 145 och är ganska grön, en kanon storlek för att börja med, lära sig dra rigg, vattenstarta, plana och få i stroppar. Sen kan de va gött att ha kvar för lättvind när man ska gå ner i storlek. Segelstorlek så är det alltid lättare med mindre segel i början när man ändå inte planar. Jag har 4,7 5,3 5,7 och 6,4 men kommer gå upp mer för att ta brisarna på sommaren. Bor med i gbg och har gjort resan från 0;-)

  • jhebbe

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 12:26

    @Macaper 713901 wrote:

    Tack för alla svar, mycket vänligt 🙂

    Så jag bör gå ner till ca 140l istället för 160 för att ha lite mer att växa i?
    Ska man välja en bräda med nedfällbart center?

    Vilken storlek på segel är “bäst” för nybörjare, störst möjligheter till segling och hemmahörande i Gbg?

    I ditt ställe skulle jag välja en 140 liters bräda, främst för att det finns mer att utvecklas med och för att jag personligen tycker om utmaningen. Centerbordet kan vara smidigt att ha i början för ökad stabilitet och för att lättare kunna ta höjd.

    Jag är osäker på hur vindarna brukar se ut i Göteborg då jag mest seglar på Vänern. På Vänern brukar dock ingångsseglet vara 7,5 m2 så jag kan tänka att ett 6,0 m2 kan fungera bra i Göteborg.

  • rickard_nr1

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 12:23

    Jag fick rådet att börja med en 120liters bräda efter min kurs, köpte en 115 och de va de dummaste jag gjort faktiskt(givetvis är det upp till var och en va de känner men för mig gick det skitdåligt tills dess jag köpte min 145a). en lite större skapar mycket mer trygghet, allt blir lättare att lära sig och sen när man väl tycker att slagen, vattenstarterna, balansen osv. sitter kan man gå ner en storlek och endå ha en skysst lättvindsbräda. Jag tycker runt 140 och en rigg med ett lite mindre och ett större.

    Ang riggen så är de ju lite relaterat till vikten vad man behöver tror jag
    själv väger jag 87kg och planar med mitt 4,7 i fiskebäck när höststormen kommer, blåser de runt 10 funkar mitt 6,4 fint. mer har jag inte som relativ nybörjare att referera till 😛

  • daffman

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 18:23

    140ish liter är bra skit, började med en JP Funster 145 liters med centerbord. Centerbordet dissade jag rätt fort dock, var trevligt att ha de första veckorna men sen låg den i garaget tills brädan såldes.
    Själv avskyr jag stora segel och seglar numera freestyleplanka, större än 6.0 är vidrigt(rätt indoktrinerad). Första seglet var ett 5.5 och kändes rätt lagom, gött att ha något ‘mindre’ att lära sig med. Köpte ett 6.3 samma säsong låg i garaget tills även det såldes vidare.
    Värt att nämna att jag vägde runt 70kg.

    Gå med i Göteborgs Windsurfing Club vetja! Varma duschar, riggdäck, fedt stereo-anläggning med AUX-kabel för denna dära presurf-peppen, och beläget ‘centralt’, dvs Fiskebäcks småbåtshamn!
    Finns även några nybörjarutrustningar tillgängliga för medlemmar!
    Lycka till! 😉

  • macaper

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 11:10

    @Daffman 714034 wrote:

    140ish liter är bra skit, började med en JP Funster 145 liters med centerbord. Centerbordet dissade jag rätt fort dock, var trevligt att ha de första veckorna men sen låg den i garaget tills brädan såldes.
    Själv avskyr jag stora segel och seglar numera freestyleplanka, större än 6.0 är vidrigt(rätt indoktrinerad). Första seglet var ett 5.5 och kändes rätt lagom, gött att ha något ‘mindre’ att lära sig med. Köpte ett 6.3 samma säsong låg i garaget tills även det såldes vidare.
    Värt att nämna att jag vägde runt 70kg.

    Gå med i Göteborgs Windsurfing Club vetja! Varma duschar, riggdäck, fedt stereo-anläggning med AUX-kabel för denna dära presurf-peppen, och beläget ‘centralt’, dvs Fiskebäcks småbåtshamn!
    Finns även några nybörjarutrustningar tillgängliga för medlemmar!
    Lycka till! 😉

    Oh, bra idé. Lät skittrevligt 🙂
    Vad kostar medlemskapet då? Vi är 2 blåbär 🙂

  • macaper

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 11:12

    @Rickard_nr1 713903 wrote:

    Hyr lite storlekar på bräda på surf centret i Askim för att känna av vad man behärskar(rätt billigt att hyra) , själv kör jag rrd fireride 145 och är ganska grön, en kanon storlek för att börja med, lära sig dra rigg, vattenstarta, plana och få i stroppar. Sen kan de va gött att ha kvar för lättvind när man ska gå ner i storlek. Segelstorlek så är det alltid lättare med mindre segel i början när man ändå inte planar. Jag har 4,7 5,3 5,7 och 6,4 men kommer gå upp mer för att ta brisarna på sommaren. Bor med i gbg och har gjort resan från 0;-)

    Strålande, vi ska dit och hyra så fort det blir lite vind och sol igen, tack för tipset 🙂

  • daffman

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 18:02

    @Macaper 714108 wrote:

    Oh, bra idé. Lät skittrevligt 🙂
    Vad kostar medlemskapet då? Vi är 2 blåbär 🙂

    350kr/år, mer info finner ni här! :cool2:

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 21:31

    Började som nybörjare med 145 liters bräda samt ett 6,4 segel men blev om jag inte missminner mig tipsad i butiken att börja på ca 160l bräda. Har utvecklats bra på 145l brädan, men med facit i hand hade jag nog gjort ännu snabbare framsteg i början om jag börjat med en stabilare 160l bräda. Seglet hade jag dock inte valt mindre… om du vill ha fler segeldagar än vid höststormar…

    Mer kött på benen => Missa INTE denna suveräna teorigenomgång av Jim Collis i 6 avsnitt:
    http://www.youtube.com/watch?v=2xxljzdrtso

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustningstips för en nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.