Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som avgör hur stort segel …

  • Vad är det som avgör hur stort segel …

    Publicerad av volcano på 4 januari, 2001 vid 07:38

    Vad är det som avgör hur stort segel en bräda kan ta?
    Är det volymen, längden, bredden, placeringen av mastskenan eller vad är det egentligen som avgör? Jag kan skulle tro att det är en kombination av flera parametrar men är nyfiken på vad som är avgörande.

    ola-h svarade 23 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 09:45

    “Bärighet” är väl ett intressant begrepp idag. Typ bredd vid mitt och hur den fördelar sig över brädan. Tillsammans med bottenkurva och mastfotsplacering känns det som om det är detta som styr. Även om mastfotsplaceringen väl blir ett resultat av bredd å bottenkurva. Nåja. Längd känns ju hyfsat irrelevant, brädor som tar 11 meters segel idag är 270 långa… Till och med volym känns mindre viktigt, tänk hur mycket det snackades volym och längd för några år sen…

    Ola H kommer säkert med ett skönt vetenskapligt svar om du har tur!

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 10:05

    Jag tror det mest är en fråga om vad som är bekvämt att köra med.

    Personligen så hade jag inga problem att ratta en 7,5:a på en speedbräda
    på 270 (Ca:65-70 liters volym).

    Det var inte speciellt bekvämt, men hujj vad fort det gick.

    Detta är alltså min egen uppfattning som inte är baserad på något annat
    än mina egna erfarenheter.

    MVH///J.S.

  • dr-tabou

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 10:06

    Är det brädans parametrar eller även förhållandena i vilka man kommer att använda brädan i vid vissa segelstorlekar som styr ?
    Mycket är nog upp till vad man själv känner också. Värsta exemplet på konstig segelföring jag vet är min gamla Two Field, 250 cm och 73l, som seglats med 3.5 till fullcambrat 6.8 racesegel, och visst gick det även om det var bökigt.

    Finns det någon vetenskaplig förklaring vore det intressant att ta del av den.

    //Dr Tabou

  • grinchen

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 11:09

    Tittar man på en course racer typ 270*85 så har volymen minimal betydelse, har man drag i seglet så spelar det nästan ingen roll hur många liter man har. 170-150-130-110. Även mastskenans placering är relativt neutral idag. De flesta sitter på ca 130 och tar segel mellan 7.4 – 10.9. På mindre brädor sitter väl mastskenan ca 125.
    På en liten bräda typ 260*60 med 90-100 l så har återigen volymen väldigt liten betydelse. Man planar bara upp lite senare i minimalt med vind.
    Mastskenans placering har inte heller så stor vikt eftersom den sitter på ca 125 och på brädor som tar 10.9 så sitter den 130.
    Däremot har längden på bommen på seglet enorm betydelse.
    Där kan man få fram en intressant relation mellan one-foot-off och bomlängden.
    Man skulle kunna ta en 260 freestyle och specialdesigna en 8.5:a med en bomlängd på 200 – 205 och en mastlängd på typ 550. Det skulle nog fungera alldeles utmärkt men man skulle få rätt så många nackdelar med seglet jämfört med moderna mer kompakta segel.
    Så det viktigaste är nog segelbomslängden i förhållande till one-foot-offen. Och naturligvis så är bredden i förhållanden till ofon relativt konstant.
    (Det är svårt att ha en bredd på 60 och en ofo på 65)
    /Grinchen

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 14:49

    Även om det inte direkt frågas efter det i texten borde väl seglaren vara en “parameter”? Vem som helst ställer sig knappast på en 250 och drar iväg med 8,3. Mvh

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 22:07

    Segelkatalogens rekommendation tillsammans med vad försäljaren säger.

  • rektor-bengt

    Medlem
    5 januari, 2001 vid 08:48

    Det är Janne Ekman plus killen i Pozzo som lagar segel som bestämmer hur stort segel du kan ha på en bräda….

    Lite mer seriöst och förenklat kan man säga att det som bestämmer hur stort segel en bräda kan ta är fenan!!!

    Fenan skall ta upp all kraft som seglet genererar. Och hur stor fena du kan ha på en bräda bestäms till stor del av bredden på brädan i aktern vid fenans position. Detta skiljer sig självklart beroende på vilken typ av bräda det rör sig om.

    En vågbräda klarar minst segel och fena, därefter freestyle, freeride, slalom och racing.

    Det finns självklart andra faktorer som spelar in, mest scoopline och outline men även placeringen av detaljer som mastskena, fenbox och stroppar.

    Du kan på ett ganska enkelt sätt testa vad som händer med trycket på fenan bara genom att ändra mastfotsplaceringen.

    Om du sätter masten längst fram i skenan kommer du att bli tvungen att luta riggen mer bakåt. Detta gör att masttoppen tittar ut rejält bakom brädan vilket belastar fenan mer. Du får då lättare spinout. Det händer även fler saker men om inte Ola H har nåt vettigt att säga i frågan så är mitt svar rätt nära sanningen om vilken storlek på segel du kan ha på en bräda.

    Bengt

  • ola-h

    Medlem
    5 januari, 2001 vid 09:35

    Jag har inte så mycket mer att tillägga, men nå’t ska jag väl kunna pressa fram.

    När man diskuterar hur stort segel en bräda klarar blir detta, som det skrivits nedan, en högst subjektiv grej. När man sätter på större och större segel händer flera saker som i allmänhet gör brädan mindre funktionsduglig och hur stort segel man själv anser fungerar beror väl på vilka och hur mycket av dessa funktionsodugligheter man står ut med.

    Det spelar också roll om man sätter på ett jättesegel för att kanske komma upp i planing lite mer eller sätter på ett jättesegel för att bli än mer överriggad. Med andra ord och mer precist, blåser det så mycket att man med sitt stora segel kommer upp i full fart blir det i huvudsak relationen mellan fena och segel som avgör. Om man å andra sidan på t.ex. en lite vågis sätter på en 6.0 som knappt lyckas få upp brädan i planing på vägen ut men kanske hjälper till att få tillräcklig fart för att få ett par vågor på invägen är det mer andra saker som avgör. I det sanare fallet har jag en känsla av att brädans kanter nästan spelar större roll än fenan.

    Själv har jag ju 5.7 som största segel, men kör ju som bekanst också på rätt små brädor. Min 233:a har rätt rejäla kanter och tre fenor men mycket v, mycket kurva och kort “planingsyta” den klarar 5.0 (både över och underriggat). MIn 245:a (nu trasig) är bred i tailen och har även den rätt rejäla kanter och tre fenor. Den tar 5.7 hur komfortabelt som helst. Min Proof 249 däremot, har tunna kanter och inte mer kurva eller kortare planingsyta än 245an. Proofen funkar inte så bra med 5.7. Underriggat blir höjdtagningen katastrofal i låg fart. Med mer drag går det dock bättre, men inte lika bra som med 245an.

    Ola H.

  • ola-h

    Medlem
    5 januari, 2001 vid 13:36

    Egentligen är det mer seglets tryckpunkt som spelar in. När man seglar lutar man ju också seglet lite bakåt och då flyttas ju givetvis även tryckpunkten bakåt. Denna effekt skulle bli värre med ett mycket högt segel. Ett segel specialdesignat för att kunna köras på så “små” brädor som möjligt skulle nog behöve designas med en tryckpunkt lågt och långt fram.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2001 vid 10:02

    Jag skulle vilja haka på denna diskution och fråga vad ni tror är största storleken man kan köra på en Mistral Score 104, kunskapen verkar ju finnas här!
    Hoppas någon kan ge mig ett svar, jag kör nu 6.5 utan problem men funderar på att köpa större
    /N

  • dr-masse

    Medlem
    8 januari, 2001 vid 10:40

    Det beror ju rätt mycket på vilken typ av segel du stoppar på. Min erfarenhet är att stabila segel med tyngdpunkt långt fram och långt ner gör att man kan köra med lite större prylar. 7.5 – 8.0 med några cambers är knappast något problem. Men då måste du fråga dig om det är ett sånt segel du vill ha som störst på en Score 104. Själv skulle jag nog välja ett hyfsat stort freestajl-segel eller liknande. Provade ett Soul 2001 7.0 i höstas och var ärligt förvånad över hur tidigt det gick igång men ändå hyfsat stabilt. Kul var det!

    Några segel som jag skulle fundra på som störst i ditt läge:
    NP Soul 7.4
    NP Jet 7.2
    Simmer FreeZone 7.1
    North Tonic 7.5
    North Volcano 7.0
    Gaastra Charger 7.5

    Det finns en massa andra bra segel, detta för att ge en idé om vad jag skulle ha kollat på. Om du tror att du mest kommer att köra fram å tillbaka kan du ju med fördel välja ett lite mer slalom-betonat segel, vilket även borde innebära att snäppet större än ovan kan funka (mellan 7.5 – 8.0), även om det nog är i största laget. Då kanske du även bör fundera på att skaffa en lite större mer slalom-betonad fena.

    Men hursomhelst skulle jag nog undvika att gå alltför mycket över 7.0 för att behålla balans och nöje på Scoren!

    Något som kan vara viktigt att komma ihåg är att ett mer manöver-orienterat segel behöver mindre vind för att gå igång. Exempelvis så var det bra mycket mer tryck i det Soul 7.0 jag provade jämfört med mitt Diablo 7.2 i samma vindstyrka. Skillnaden ligger mer i att mitt Diablo är klart stabilare när det blåser mer.

    En upplevelse som jag alltid försöker komma ihåg är den dagen på Fituna när jag körde med mitt gamla HeatWave 5.5 utan problem (lätt underriggad) samtidigt som räjs-grabbarna var ute å körde 8.7. Minst. Det är skillnad på segel och segel, helt enkelt.

    Det allra bästa, som alltid, är ju om du kan låna någons segel och pröva innan du bladar upp dina surt förvärvade sekiner för det härliga nöjet att handla nytt!

    Lycka till!

  • grinchen

    Medlem
    8 januari, 2001 vid 11:02

    Jo det stämmer med dragpunkten. Men om ser på ett 6.0 och gör det till ett 8.0 på höjden så får man ändå inte speciellt mycket mer tryck där bak. Trycket på höjden är minimalt och en 8.0 det formatet hade nog designats med lite mer upprest mast längre ner så att toppen ändå hamnar på ungefär samma ställe i ovan perspektiv.

  • linsurfer

    Medlem
    8 januari, 2001 vid 11:09

    En kompis kör Freezone 7.0 -99 på sin 104 utan problem. Och då är bomlängden hela 210. T ex Volcano 6.9 -01 har bara 195 men ett grymt bottendrag ändå.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2001 vid 16:45

    YOUR BALLS !!!!!!!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2001 vid 08:05

    Jag kör idag med ett Simmer Freezone 6,7 på min RRD 255 runt 80liter och
    en freestyle 28 cm fena till detta funkar förvånansvärt bra.

    Men jag var tvungen att gå från 25 cm:ers fena till 28 innan jag tyckte det fungerade som jag ville.

    MVH///J.S.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som avgör hur stort segel …

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.