Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad är er erfarenhet av Slingshot rpm?

  • Vad är er erfarenhet av Slingshot rpm?

    Publicerad av roggan på 2 november, 2012 vid 18:41

    Jag letar efter två nya kites och har fastnat lite för Slingshots rpm 2012.
    Funderar på en 8a eller 9a och en 12. Jag väger 80kg.
    Vad har ni för erfarenheter? finns det några svagheter eller nått som gör att ni skulle titta på någon annan kite om ni skulle köpa något nytt?
    Jag är inte så bra på trick än så det dröjer innan jag börjar loopa och köra urkrokat skulle jag tro. Kan lite små saker som hoppa, poppa, backroll mm men inget avancerat än.
    Har även kikat lite på deras rally. Om någon har prövat den så är jag nyfiken på lite info. Den ska vara mer åk och hopp å mindre åk å popp. Kanske skulle den passa bättre då jag ändå inte kommer loopa på ett bra tag?
    Reservdelar har jag inte kollat så mycket på men gissar det funkar bra och går att få tag på det man behöver? Det här med inbygda blader är det bara bra eller kan det vara dåligt på nått vis?

    Kommer bli mest på plattvatten och försöka öva trix. Vågor bara någon gång om året och kommer nog bara köra TT.

    Tack för tips och synpunkter.

    plattvatten svarade 11 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • lejonsson

    Medlem
    4 november, 2012 vid 23:06

    RPM är mycket bra val. Jag kör vågor och Rally
    köp 12 & 9. Swedan en 6a om du gillar höststormarna.
    Anders på lasurf.se kanske t o m har några 2012 kvar till bra pris. Han hjälper dig mer reservdelar om du skulle behövas. Slingshot är US Bomber quality så under alla år har jag bara haft problem med punka på LE och ngn reva i duken som jag fixar själv.
    Lycka till

  • johanw

    Medlem
    8 november, 2012 vid 19:15

    Jag kör RPm 6 9 12 Sjukt bra combo 2012an är mycket skönare än 2011an, bättre slack o bättre respons! kör den både i vågor och freestyle/wakestyle

  • tobbekite

    Medlem
    9 november, 2012 vid 17:19

    Kan bara instämma i kören, RPM är grym!

    Själv har jag bara kört 2010 års modeller (10 och 14), men de var grymma redan då.
    Vad jag hört och sett så har de inte ändrat jättemycket sedan dess, utan bara gjort lite småjusteringar för att göra den ännu mer perfekt 🙂

    Med din vikt tror jag både 12 + 9 eller 12 + 8 funkar, allt handlar i slutändan om hur många kites du vill ha, hur stort vindspann du kan hantera (och acceptera), samt i vilka förhållanden du vill kunna köra.

    Gillar du mer lättvind och tänkt träna urkrokat så skulle jag tagit 10 + 14.
    Men vill du ut i blåsigare vindar så måste du ha något mindre än 10, och vill du komma undan med bara 2 kites men ändå få största möjliga vindspann så känns 12 + 8 som bästa kompromissen för mig.

    Själv hade jag 3 kites (Rev 2008 7, RPM 2010 10 + 14) och det täckte in allt från ~5.5m/s till ~16m/s (väger 75kg). Sålde min 14 förra sommaren pga skada, men kommer komplettera mitt quiver med en RPM 14 eller Turbine 17 som det ser ut nu.

  • roggan

    Medlem
    10 november, 2012 vid 08:45

    Där jag bor finns det ingen som kajtar. Men ibland har man tur så det kommer vara två kites på stranden idag. Min naish och en 12a 2012 rpm.

  • filip81

    Medlem
    10 november, 2012 vid 13:39

    Sorry för ot, men var i karlshamn kör du? Sternö? Eller åker du ner till lister?

  • roggan

    Medlem
    14 november, 2012 vid 15:36

    Var ute i helgen och kikade lite på en rpm. Tyvärr så lite vind så fick nöja mig med att styra den lite på stranden. Gillade bommen och kiten kändes nice så sånna får det bli.

    @Filip81 703065 wrote:

    Sorry för ot, men var i karlshamn kör du? Sternö? Eller åker du ner till lister?

    Jag har kört sternö några gånger men det är riktigt kass. Brukar bli Torhamn, Ivösjön eller Sandviken.

  • mikhogl

    Medlem
    16 november, 2012 vid 10:19

    Tänkte passa på och fråga lite om rpm 14, turbine 17 och rally 14? vilken har minst bomtryck?

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    16 november, 2012 vid 12:25

    @mikhogl 703395 wrote:

    Tänkte passa på och fråga lite om rpm 14, turbine 17 och rally 14? vilken har minst bomtryck?

    Slingshot RPM kan du ställa in 4 olika bomtryck altså kan du få väldigt lite bomtryck om du så önskar.

  • kitekatapult

    Medlem
    4 december, 2012 vid 20:34

    RPM eller Rally? Har du valt? Funderar i samma banor. 🙂

  • roggan

    Medlem
    6 december, 2012 vid 16:59

    @KiteKatapult 704270 wrote:

    RPM eller Rally? Har du valt? Funderar i samma banor. 🙂

    Jag går och väntar på två RPM så jag har valt.

  • lushungabeer

    Medlem
    7 december, 2012 vid 11:16

    Har bara kört Naish innan jag provade en RPM! Blir aldrig en Naish igen kan jag lova!!

  • roggan

    Medlem
    7 december, 2012 vid 22:59

    Jag har två Naish cult så det är vad jag kört med också. Gillar dom skarpt så jag funderade på Park. Tyvärr lyckas jag inte få octopus ventilerna täta. Måste vara dom som läcker för jag har sprayat hela Le med diskmedel och allla ventiler och struttar. Hittar inget hål. Har tagit ut Le tre gånger och hittade ett hål första gången som jag lagade. Struttarna har jag bara tagit ut en gång för dom är hela till 100%. När jag orkar ska jag försöka igen. Fördelen är att backventilerna funkar toppen nu efter rengöring och några droppar glidex som smörjer och bevarar gummit. Har andvänt gängtejp som är till tryckluft. Skäms nästan när jag skriver att jag jobbat som (och fortfarande gör) rörmokare i nästan tio år. Trodde det skulle vara lätt som en plätt att fixa läckan. Gissar att du inte gillar Naish av samma anledning? För när man är ute på vattnet tycker jag dom är riktigt bra.

  • olandstoken

    Medlem
    10 december, 2012 vid 23:46

    Se till att prova många märken innan köp, kom till Öland en sväng i vår här körs allt möjligt. Det finns för och nackdelar med alla märken lösningar och modeller, man får helt enkelt värdera vad man tycker är viktigast för en själv och sen gå på det. Bomsystemen skiljer sig tex. mycket och vissa har under bom depower, och andra över, personligen skulle jag aldrig köpa en kite med depowern under bommen, men det är bara ett exempel.. individuella preferenser som gör vad man gillar! Ut å prova, brukar inte vara allt fö rsvårt att få låna en kite en stund 🙂

  • lasurf

    Medlem
    30 december, 2012 vid 09:44

    Trade in the trash vi tar inbyte du får minst 2000 kr för din gamla kite oavsett skick…

    gäller vid köp av ny 2013 slingshot komplett kite

    kiten måste vara komplett med bom linor kite leach frakten till Lasurf står ni för.

    2013 Slingshot RPM 12 kostar 10.900 med inbyte 8900 kr

  • roggan

    Medlem
    24 januari, 2013 vid 11:49

    Jag har sen några veckor tillbaka vetat om att blixtlåset in till LE kan gå sönder på 2012 kitsen. Jag följde tipset att alltid kolla så det är stängt innan jag pumpar. Idag var det trasigt så det var bra jag följde rådet. Var inget större problem då jag snabbt kunde hitta dom som säljer slingshot på beachen och fick det lagat på typ 2min gratis. Total tid från upptäckt skada till hel kite ca 10-15min:smirk: Vågar någon återförsäljare tala om hur vanligt det här felet är? Ingen stor grej att fixa men ni som säljer kitsen borde skicka med en ny låsning till dragkjedjan direkt vid försäljning för det är ett väl omtalat fel. För mig var det ju lugnt, men inte skoj om spoten man är på inte har en slingshot försäljare på stranden vilket dom flesta svenska spots inte har vad jag vet. Kolla era 2012 Slingshot för har även hört att problemet finns på rally. Mycket tyg skyddar på insidan så risken att LE hoppar ut är kanske liten skulle jag tro. Men se över era lås som sagt. Kanske kajtar ni med dragkedjan öppen. Det är en garantigrej så ni ska få nytt lås att sätta dit gratis. I övrigt är RPM så jäkla nice. Passar nybörjare, medel och dom bästa. Ska vara bättre slack i linorna än med fulen vad jag hört när du krokar ur. Tror den funkar bra till våg också för den kan knappt ramla ner och är väldigt stabil.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad är er erfarenhet av Slingshot rpm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.