Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad behövs för att klara vintern?

  • zucko

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 21:21
    Rasmus_W;583355 wrote:
    Du kan också prova att klä dig i nåt vindtätt, vira en dyngsur frottéhandduk om dig och ställa dig nånstans blåsigt. Vinden lär inte gå genom det vindtäta men du kommer likförbannat frysa som fan. Det är absolut avdunstningen som kyler, inget annat. Även det tunnaste dubbelneopren som används är helt vindtätt.

    Jo men testa att ta på dig våtdräkten torr å gå ut å ställ dig i snålblåsten. visst fan är det mycket kallare där än om du står inne i lä. Av detta drog jag resultatet att vinden blåserigenom dräkten 😀

  • patriks

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 21:21
    Windmiller;583429 wrote:
    Nu skrämms ni ju, jag har föresten bara 3/2 mm dräkt som jag ska använda på lördag! :crazy:

    Du kommer typ dö. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 22:03
    Windmiller;583429 wrote:
    Nu skrämms ni ju, jag har föresten bara 3/2 mm dräkt som jag ska använda på lördag! :crazy:

    3/2 är tokigt… Det har ju varit för lite hur länge som helst.

  • pedersen

    Medlem
    15 oktober, 2009 vid 05:51
    MacEdu;583414 wrote:
    Serious…. en jacka att bada i känns ju sådär bra….. bättre att kolla efter ngn gammal Long – John överdel i gammal modell…..

    Har inte tänkt så långt. Jag har kvar en jacka av neopren med puffärm som man hade till Long John. Kanske skall prova det.

  • macedu

    Medlem
    15 oktober, 2009 vid 07:48
    Pedersen;583469 wrote:
    Har inte tänkt så långt. Jag har kvar en jacka av neopren med puffärm som man hade till Long John. Kanske skall prova det.

    Gött mos…..

    Windmiller…..på lördag smäller det……. io våra 3/2 or…….moahahahahaha…………

    /mac

    PS Frost inatt igen…. funderar på detta med tankbilen…… DS

  • gnutten

    Medlem
    15 oktober, 2009 vid 15:19

    Här är lösningen! Och det bara för 500 kr…
    http://www.blocket.se/alvsborg/Neil_Pryde_Torrdrakt_24047009.htm?ca=23_11&w=3

    “Torrdräkt av fabrikat Neil Pryde, stlk 50 / M, knappt använd. Inkl surf skor Neil Pryde och K2 Huva. Du fryser ej mer garanterat!
    Endast 500:- eller bud. “

  • windmiller

    Medlem
    15 oktober, 2009 vid 16:22
    MacEdu;583489 wrote:
    Gött mos…..

    Windmiller…..på lördag smäller det……. io våra 3/2 or…….moahahahahaha…………

    /mac

    PS Frost inatt igen…. funderar på detta med tankbilen…… DS

    Japp, höll på att säga att det inte får blåsa för det blir så kallt då 😀
    Men klart det ska blåsa!

    Den där torrdräkten för 500 ser mycket lockande ut måste jag säga.
    Kanske inte utseendemässigt då men…

  • macedu

    Medlem
    15 oktober, 2009 vid 16:33
    Windmiller;583591 wrote:
    Japp, höll på att säga att det inte får blåsa för det blir så kallt då 😀
    Men klart det ska blåsa!

    Den där torrdräkten för 500 ser mycket lockande ut måste jag säga.
    Kanske inte utseendemässigt då men…

    Naaj få faen…. begagnad torrdräkt….hmhm……..

    “We will stick with our hardcore equipment”……..

    “Improvise, Adapt and Overcome”

    Mätningar skall ske IGEN på lördag bäst att fota equipment oxå…

    /mac

  • zucko

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 13:14

    Nu blir det väll att testa vad utrustningen går för i helgen, tre grader och regn men fin cind hrm :p

  • macedu

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 15:46

    Imon skall det mätas och dokumenteras OCH seglas givetvis……

    Malmön, hundbadet, Nordlig vind med 7 i grund och en 14-16 i byarna…….. en kall en mao 😀

    Imon glider handskarna på,,,,, de tunna :blush:

  • macedu

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 16:57

    Jahapp….

    Efter en session på 3(tre) timmar i 3-4gradigt vatten och byigt as hell (läs en del dopp) så är det tempat igen på vetenskapligt sätt igen….

    Det blåser(tamigfan) igenom dräkten….
    TROTS nedan kit….
    Craftställ med uppfälld polokrage underst på överkroppen
    Ascans neopren “tröja”.
    Nike cammo drifitt som jag måste ha för att komma i den stora dräkten.
    Ascams korta armdräkt
    Craftunderställ ben löpning
    CraftKallingar
    Ascan vanliga neoprenskor

    SÅ…. det blåser ta mig fan rakt igenom när man står på land och inte fokuserar på segelingen(vid kaffedrickningen)…
    Står man i lä bakom ett träd så “värms” man upp igen(snarare inte ner)…. helt sjukt och då är det ÄNDÅ enkelneopren på ärmarna… Bålen och området vid ding-dongen är helt oki.
    Fossingarna var helt oki…

    Efter denna session så hade jag 20 grader på magens hud när jag snabbt mätte i lä Och 21 grader i dojjan med vattnen samt 18 på benens hud.

    Sist med det tunna kraftunderstället på benen så var jag nere i 17 grader efter 1 timma.

    Neoprenhandskarna från Ascan var rejält hala…jag tog direkt tillbaka mina HATCHHANDSKAR som Nationella Insatsstyrkan bla använder… TUNNA, och med GRYMT grepp samt HELT oki om man nu inte simmar konstant (då är neoprenhandskarna bättre). ABSOLUT ingen kramp av dessa i jämförelse med de andra tunna.

    Summa summarum…. (Med det som JAG har hemma).
    Dojjorna håller trots tunna, behöver inte några våtsockar CHECK
    Craftställ på överkropp med polokrage GRYMT skönt CHECK
    Craftställ löpning bästa alternativet men det blåser igenom CHECK
    HATCHHANDSKARNA blir det en fortsättning med. CHECK
    Ascans kortärmade dräkt med Neopr. tröjan och huva. CHECK

    Väderkvarn med upphopp i lä är kanon mellan rundorna

    Ta med bygghandskar fina till nedriggningen….man är ju så fumlig med händerna efter kylan…
    Kaffet var asgott mellan rundorna 🙂

    Och det var gött att ha Mr Windmiller i hasorna under denna dag, hans temp har jag dock ingen aning om även om han nog ville att en hund skulle dyka upp i slutet… Löping = Värme 🙂

    Beslut!
    Vi kommer att hålla ner till +-0 gradigt vatten än om det blir kortare sessioner! Mao Säsongen är INTE över här inte.:santa:

    Over and Out
    Mr Mac

    PS Dagen för dopparedagen kanske det blåser för att gå ut och doppa sig med ett par vattenstarter. DS

  • zucko

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 17:48

    Tack äntligen någon som håller med mig 😀
    Bra jobbat 😛 tycker det blivit lite varmare nu än förra veckan 😀 men ingen mer vind i sikte :/

  • lobo

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 18:11

    Är det dom här hanskarna du menar?

  • macedu

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 18:15
    zucko;584016 wrote:
    Tack äntligen någon som håller med mig 😀
    Bra jobbat 😛 tycker det blivit lite varmare nu än förra veckan 😀 men ingen mer vind i sikte :/

    Faktum är att vattnet var ngn grad varmare,,,,,,,höhö, hur nu det gick till…..men mindre frost maybe och mer vind och mer ytvatten i strandkanten…. men va fan, det är nu agnarna skiljs från vetet och de hänsynslösa kliver in……. ….

    Tom de sk locals vallfärdade ner från åretruntstugorna på malmön och berömde oss för att det minsann var stake i oss “grappar” och jag blev belönad av en ornitolog att kika på en kanadagås sk betäckning på andra sidan viken……. imponerande fjäderskrud sa jag 🙂

    /Mr Mac :cool2:

  • macedu

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 18:17
    lobo;584021 wrote:
    Är det dom här hanskarna du menar?

    SVAR JA

    10-4

    Grymma!:cool2:

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad behövs för att klara vintern?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.