Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad har hänt med sunt förnuft?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2002 vid 07:12

    Vad allt handlar om är inte att skada sig själv utan att folk skadar andra. Olyckorna i Habo härom dagen var vållade av folk som inte hade gått kurs i Habo utan kom från andra ställen i Sverige, rätt så mycke av felet ligger hos oss, som inte informerat om farorna ordentligt, det är lätt att läsa vädret om man har seglat och surfat sedan man var 5 år. Men det här skall det förhoppningsvis bli ändring på nu.

    Surfare som kör i habo måste ha tagit del av vissa regler osv, jag tycker vi satsar på att skriva ihop något kompendium med farliga situationer, regler och så vidare, tar man inte del av detta och förstår det! så kan man lika bra lägga ner sin kitesurfing.

    Ang avgiften så tycker jag den är bra för att man får bara seriösa och förstående surfare i Habo, pengarna kommer trots allt gå till något bra och inte hamna i Hampus festkassa… Om folk vill komma ner från uppåt landet och köra så får man väl lösa detta på något sätt det viktigaste är att dom läser på vad vi har för regler så att det inte händer något. En annan grej som kan ingå för alla som är medlemar är att man får fråga en instruktör utan att känna sig dum, vilken kite skall jag gå ut med, var skall jag launcha, var skall jag hålla mig som nybörjare osv. Tror det är väldigt viktigt. Vi har en hel del duktiga nybörjare som för det första lär sig supersnabbt, men framför allt vågar fråga om råd istället för att riskera någonting. OBS detta gäller även de som kan och har kört ett tag, det är lite speciellt med byyig vindar inne på gräsplätten i Habo. Fråga…

  • getwet

    Medlem
    4 september, 2002 vid 07:27

    Så där ja….nu börjar det likna något. Kreativitet tycker vi om!!! Ett strålande inlägg får jag lov att säga.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2002 vid 07:32

    Hepp,

    Vi kan ju oxå gära så här att om man vill vara försäkrad och ta del av klubbens utrustning och stöjda kitesurfingen i Habo så betalar man medlemsavgift. Vill man inte vara försäkrad och bara komma dit och “gästkajta”
    så betalar man endast parkeringavgift (vilket alla MÅSTE göra), men förvänta er inte samma service som våra medlemar får.

    Den extra service som medlemarna får kommer att vara följande:
    1. Hyra en komplett utrusting för en dag.
    2. Testcenter där man kan prova nya kites och brädor.
    3. Kunna lösa säsongsparkering
    4. Att kunna komma in på campingnens område även när dom har stängt!
    (Dom har redan stängt, det gjorde dom den 1 sept.)
    Detta är några punkter Kitepower vill kunna erbjuda sina medlemar som en trevlig service 2003.

    När föreningen är startad och ALLT med Habo är klart så får folk ta ställnig då till om man vill bli medlem.

    //
    Hampe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2002 vid 07:39

    ahh, på Hawaii hur har dom löst det där, på kitebeach, MAui så finns det inga nybörjare utan mestadels väldigt duktiga kitare, klart där händer en massa skit endå eftersom det är lite väl trångt.

    På Oahu, Kailua är det en del nybörjare, där har dom haft en massa problem men löst det på följande sätt: antingen går du en kurs som kostar 150 dollar per timme eller så går du ut i alla fall och visar du inte att du kan köra så får du rätt hårt på käften, jag var nära att åka på stryk eftersom jag utförde sk “beach jumping” vilket inte var så poppis blush.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2002 vid 10:37

    Amen halleluja!!!

    Låter perfekt, kan ju för vissa vara värt pengarna bara att få testa grejjer i testcentret, andra som besöker 10 stränder per sommar kommer nog uppskatta denna lösning!

    🙂

    /Jonas

  • raz

    Medlem
    4 september, 2002 vid 12:30

    LBWS har en medlemsavgift som är på 200 pix för vuxna och 100 pix för juniorer. I detta ingår som följer:

    * Gratis parkering på stranden
    * Omklädningsrum med dusch
    * Bastu med havsutsikt
    * Utedusch
    * Gräsbelagda riggytor
    * Väderstation i omklädningsrum
    * Väderstation som du kan ringa till
    * Möjlighet att hyra brädplats
    * Rabatterat pris på surfskolan
    * Klubbtidning
    * Möjlighet att gå med i klubbens mailinglista
    * Möjlighet att hyra klubbstugan för privata tillställningar
    * Fester arrangeras, kräftskivan oj, oj…

    Klubben har ju funnits ett tag så vi har det ganska bra förspänt jämfört med er.

    LBWS varken kan eller vill stoppa någon som kommer och surfar utanför vår klubblokal. Vi har problem med säkerhet också men då är det mest mot badande. En fena i huvet eller en mast i nacken på en badande och vår saga skulle nog vara all. Tack och lov så är det inte så många barn i vattnet när det blåser 12 m/s i november. smile.gif Ett annat problem är parkeringen nere vid vattnet, men samma sak gäller där: blåsigt -> få badgäster. Parkeringsproblemet kommer dock att växa i och med Lomma Hamn-projektet.

    /Rasmus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2002 vid 09:20

    Hallon! tycker det blev en bra diskussion och jag håller med om att det är viktigt att något görs. (och det inte bara i Habo)
    Men samtidigt så ska man inte tvingas gå en kurs när man redan kan… tycker att säkerhetsregler är ett måste.
    kanske skulle man kunna få göra ett teoretiskt och ett praktiskt test som gäller för hela Sverige, som ett slags körkort som alla måste ta?
    Så kan man själv välja om man tar lektioner innan “uppkörningen”. Om alla ska göra testet får det inte bli för dyrt heller. drömma kan man ju alltid. / Lina

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2002 vid 10:52

    LBWS verkar vara en trevlig klubb med mogen attityd.

    I Tarifa kan man hitta en trevlig attityd mot folk som inte är/tror att dom är världsmästare. Man har löst problemet genom att ha två sektioner på stranden, den som ligger mest “downwind” är avsatt för nybörjare medan “upvind”-området är för de mer rutinerade. Därigenom kan de duktigare hålla sig “ovanför” de övriga och slippa riskera nybörjare eftersom de inte ens kommer dit. Detta går iofs bara att genomföra när det blåser side-shore åt något håll. Med lite flexibilitet och kreativitet skulle det kunna vara något för Sverige också.

    (Vet att detta inte gäller vid levante i Tarifa men då är det inga/nästan inga nybörjare ute jalla fall.)

    Enjoy!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2002 vid 10:55

    Kanon att säkerhetsdebatten har kommit igång. Det behövs!
    Glöm dock snacket om att stänga folk ute från stränderna.
    Försök att vara konstruktiva. Det är alltid lättare att reglera, men kom ihåg att information och utbildning har mycket bättre genomslag än regler och reglering.

    Ett bra alternativ vore kanske att samla ihop intresserade nybörjare och på så sätt kunna erbjuda en bra kurs till ett riktigt attraktivt pris.
    Sen tror jag nog mer på ett sorts “nationellt certifikat” än ett specifikt medlemsskap. Kom ihåg att det är just friheten och avsaknaden av klubbar, regler, policys etc som drar folk till surfsporten.

    Tänk också på att även ni som kiteat 1 eller kanske 2 år knappast är fullärda.
    Visa hänsyn och kör inte över er förmåga.
    /Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2002 vid 11:12

    Jag förstår inte varför alla ska surfa på samma ställe???
    Jag och en kamrat var i skåne nu i helgen och vi hade flera kilometer med strand utan en enda person. Detta passade oss bra eftersom vi är nybörjare. När jag har blivit lite mera erfaren så kan jag tänka mig att köra där det är många kitar igång, men till dess får jag hålla mig där det finns space för kraschar och liknande. Nått att tänka på för alla nybörjare i Habo…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2002 vid 12:31

    Inlägg raderat av Arrows

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2002 vid 14:48

    Intelligent inlägg Laxen!
    Hoppas ditt “kitevett” vida överstiger din intelligens annars lär du vara en livsfara på vattnet.
    /Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 september, 2002 vid 10:30

    Är det juridiskt möjligt att kräva medlemskap för att någon kitesurfar vid “er” strand? -Tveksamt.
    Äger ni exklusiv rätt till vattnet utanför Habo Ljung? -Tveksamt.
    Ska besökare köpa dagkort då eller?
    Instämmer i kören av människor som förordar frihet vad gäller vattensporter. De som är duktiga kan ju kita längre ut så slipper ni alla farliga nybörjare. Det låter som ni vill ha ensamrätt att utöva sporten på en plats som råkar vara en av Sveriges bästa för just nybörjare. Själklart inser jag att sporten kan varar extremt farlig och att man ska sätta säkerheten främst. Men det innebär troligen inte att kräva medlemskap för att få vara på viss del av vattnet. Utbildning och information tror jag mer på. Skapa en klubb som hjälper in nya människor på rätt sätt i sporten och som skapar en bra gemenskap. (Verkar vara en del konfliketer mellan er i Skåne).
    Vet ej vilka näradöden-upplevelser ni haft i Habo och det är möjligt att det varit nybörjare som tappat kontrollen men det någon man ska ha överseende med är det just nybörjare. Tyvärr är det oftast de som har bäst kontroll på prylarna som snävar in på säkerhetsmarginalerna för att de tror de klarar alla situationer.

    Vi ses i Habo!

    /Tobbe

  • hugeo

    Medlem
    25 september, 2002 vid 12:20

    Jag säger till mina elever att dom skall vara så långt som möjligt ifrån Stranden och hårda betong pelare, vissa personer (för det mesta folk som inte gått kurs) verkar inte förstå detta. Var tex en kille härom dan som precis kom upp på brädan och körde 300m i ostbåge ställning i ca 500 km/h mot betongpelarna, ca 10m ifrån slängde han sig och gled sedan precis mellan två pelare(i hög hastighet) det kunde gått väldigt illa. Sedan har vi sett otaliga nybörjare som kör precis inne vid strandkanten och trillar och glider upp över stock o sten, värför inte gå ut 500m och köra säkert långt ute på sandreven? Där är man heller inte är ivägen för andra som skall launcha och gå ut…

    Ang medlemsskap så är det klart att folk får köra i Habo endå, det finns ju andra ställen man kan parkera och launcha på, men räkna med att folk blir sura om du kommer och kör okontrollerat vid kitestranden i Habo. En annan tanke med medlemsskap är att man då kommer få en försäkring som hjälper dig om du skadar dig eller någon annan,för tillfället gäller inga försäkringar om du skadar dig eller nån annan!!!.

    Kan visst hålla med om att det är folk som har kört ett tag som tänjer på gränserna, det är väl lite av tjusningen i sporten, det är väl okej så länge man inte skadar någon annan, hanterar man inte kiten så kanske man skall ta det lite lugnt och tänka på att man kan vara 300m längre in på 5sekunder…

    Problemet idag är att utvecklingen går så snabbt, när jag började hade jag en liten 5.0 kite och bodydraggade i ca 1.5månad innan jag köpte en bräda, idag går man en kurs på 5h och köper en 15.5 kite utan att verkligen förstå krafterna i vinden, jag rekar numera att man skall köpa en liten kite som första kite, blir man väl biten så måste man ha två kites ändå, kosta vad det kosta vill, det är ju inte tråkigt att kitesurfa…

    Skall kanske meddela att vi har ett kompendium på G, med lite instruktioner vad man bör och inte bör göra med en kite som kan vara bra för dom som inte pallar gå en kurs eller känner sig osäkra på vindförhållande etc. klart inom en vecka eller så.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 september, 2002 vid 10:36

    Nu har jag läst alla inlägg och tror jag förstår debatten (kanske har jag fel) och uppenbarligen finns det ett behov av en lösning…som INTE kostar pengar…och INTE är tvingande.

    Det stora gisslet som jag ser det är:

    1: Många nybörjare
    2: Som saknar kunskap om väder/vind/säkerhet
    3: Lite segelyta ( dock mer än i stockholm )
    4: Dålig kommunikation mellan kiteare

    1: Antalet nybörjare lär knappast minska med tiden. Det som är viktigast på denna punkt måste vara UPPLYSNING. Informationen skall vara saklig och informativ, lätt att få tag i, lätt att tillgodogöra sig samt gratis. Kanske med hjälp av sponsorer (finns om man letar) eller dyl. Ett blad eller en tidning eller kanske en två dagars kurs – ren teori. Låt fantasin flöda…….
    Den bör beskriva säkerhet på land och till sjös, respekt för andra kitare, badgäster, NATURLIV (ETT MÅSTE)(TÖNT TYCKER MÅNGA, MEN DET SKITER JAG I) och kanske även visa registrerade olyckor inom kiteing.
    Mest som avskräckande exempel – det verkar behövas.

    2: En sak jag märkt tidigt i min sport (vindsurfing) är en avsaknad av kunskap om väderförhållanden. Gäller mig själv ibland oxå.
    Det jag har till fördel är min uppväxt i skärgården och sjövana samt att halva min släkt (innan de dog) jobbade för SMHI (shame on me). Ibland ser man folk som slänger på segel/drakar etc som är MASSOR med för stort för rådande vind. Någon form av metrologisk utbildning/kurs/allmänbildning anser jag som ett måste när man skall vistas ute på vattnet. Jag vet inte hur det är med kitare – men man tror lätt att många kommer direkt från billjardhallen och vill testa något nytt, trots total avsaknad av sjövana/sjövett och liknande. Återigen är UPPLYSNING ett måste…och tidigt…innan man lär sig halvtaskigt och sedan tror att man kan.

    Licenser som någon skrev om tidigare är nog inte helt fel…detta MEST för andras säkerhet men även utövaren själv.

    3: Denna punkt är nog känslig för de flesta. Man har ju sin EGEN strand och vill nog inte gärna dela med sig, vare sig av tid eller yta.
    Detta löses nog bäst lokalt! =/

    4: En annan sak jag oxå märkte tidigt inom vindsurfing var en stor förmåga/välvilja att hjälpa till. När jag började med VS fick jag hjälp av både kända och okända på både Torö och Haga.
    Ibland i form av bara ströprat och ibland när jag uppenbarligen gjorde fel och någon kom fram till mig och rättade – fast på ett VÄNLIGT OCH INFORMATIVT SÄTT.
    Sådan kritik är lätt att ta till sig…snarare än att någon halvfärsking ryter åt en hel grön.
    Nu är jag inte helt bekant med attityden hos kitare, men som det skrivas och pratas här och på flera andra forum så brister det uppenbarligen i kommunikationen.
    De som KAN kite MÅSTE ta sig tid att tala med killar och tjejer som verkar gröna eller osäkra. Det leder till bättre sämja och kunskap.
    Det finns ingen motivering att INTE gå fram till en annan åkare för att ge/ta råd om hur/när/varför.
    Det är oxå viktigt att ALLA har öronen öppna, oavsett nivå.

    KOMMUNIKATION är A&O och måste finnas för att det skall vara möjlig att utöva någon av vattensporterna utan regleringar och ONÖDIGA avgifter.
    Personligen anser jag att det borde finnas ett större intresse mellan de olika grenarna Vind/surf/kite för att samarbeta och ta fram gemensamma lösningar.
    De torde gå både snabbare och ge bättre resultat.

    Varför inte ordna en tävling i stil med Xgames, fast för vattensporter…det skulle ge både pengar och ökad kunskap till/för sporten.
    Intresset för vatten har onekligen vuxit sedan kite kom till SveaRike, och det lär knappast minska.

    Hoppas på mycket vind till våren 2003

    Vindsurfare som börjat snegla på kite men tvekar (verkar vara en strulig sak)
    John

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad har hänt med sunt förnuft?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.