Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad har man dom här till då?

  • Vad har man dom här till då?

    Publicerad av robinw på 20 oktober, 2006 vid 19:34

    De där två typ linfästena som sitter i bakkant på två av strutsen på i stort sett alla drakar???
    Nån nämnde att dom har med snowkiting att göra…

    ulrik-larsson svarade 17 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jezaja

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 12:39

    Man kan fästa 5e lina där för att starta kiten när du är på land.

  • rusiak

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 13:09

    yepp, bra för relaunch när du snökitar. Har själv inte använt dem men tror de är snällare för kiten jämfört me vanliga 5e lina-infästningen, d.v.s slipper “hala in” kiten mot skare mm

    Rätta mig om jag har fel, men misstänker att det kan vara litta lurigt i stark vind, kiten dras ju upp mitt i vindfönstret.

    //alex

  • patrikol

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 14:41
    robinw wrote:
    De där två typ linfästena som sitter i bakkant på två av strutsen på i stort sett alla drakar???
    Nån nämnde att dom har med snowkiting att göra…
    Har själv väldigt lite erfarenhet av snowkite men så här såg det ut 2003 på Naish kites. Misstänker att det numera funkar bättre med normala 5e linan än detta lite äldre sätt.
  • gurra_g

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 15:15

    Man behöver inte “hala in” kiten på skaren om man har 5 lina på lea. De e bara o hålla i 5 linan o gå mot kiten… o de e jävligt läskigt att starta kiten i powerzone på det andra sättet om det blåser på mycket… Bra med 5 lina i lea om man ska ta ner kiten själv eller håller på att krasha den hårt bara aktivera 5 linan så slipper man spränga kiten i backen…

  • rusiak

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 15:34
    Gurra_g wrote:
    Man behöver inte “hala in” kiten på skaren om man har 5 lina på lea. De e bara o hålla i 5 linan o gå mot kiten…

    gött gött, låter som en vettig teknik!

  • gurra_g

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 15:54
    rusiak wrote:
    Gurra_g wrote:
    Man behöver inte “hala in” kiten på skaren om man har 5 lina på lea. De e bara o hålla i 5 linan o gå mot kiten…

    gött gött, låter som en vettig teknik!

    hehe japp 😉

  • pjoter

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 17:19

    Hur går man mot kiten med en snoboard på fossingarna? e de lössnö eller lite uppförslut måste man ta av brädan å mecka då ju.
    känns mkt lättare att fästa 5e lina i bakkant och backa upp den. när den kommit en bit upp så svänger man runt kiten å vipps e man påväg. Kör man kiten ut mot sidan av fönstret och står på brädan å bara följer draget så e de inte ett dugg jobbigt.

  • fesen

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 17:54

    Ujuj…vilka bekymmer.

    Svaret på ovanstående bekymmer är enkelt. Skaffa en riktig foil istället när ni åker på snö. Mycket smidigare och säkrare.

  • pjoter

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 18:24

    precis, fast den backar man ju upp på precis samma sätt som jag beskrev iofs.

    eller trycker man bara på en knapp på ozone?

  • johanneslarsson

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 18:31

    står man bara på nåt som glider bra framåt är de inga problem att hantera draget som kommer när du tar upp den i powerzone. jag tycker iof att de är bättre att fästa linan i den ena struten där bak, då vrir den runt sig själv åt rätt håll när den kommer upp i luften. istället för “y” lösningen på bilden.

    är det nån som har provat att ha 6 linor på draken? altså en bak och en fram? säkerhetsgrejen med femte linan i le borde vell funka på samma sett ändå,, bara funderar lite.

  • henkish

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 19:13
    johanneslarsson wrote:
    står man bara på nåt som glider bra framåt är de inga problem att hantera draget som kommer när du tar upp den i powerzone. jag tycker iof att de är bättre att fästa linan i den ena struten där bak, då vrir den runt sig själv åt rätt håll när den kommer upp i luften. istället för “y” lösningen på bilden.

    är det nån som har provat att ha 6 linor på draken? altså en bak och en fram? säkerhetsgrejen med femte linan i le borde vell funka på samma sett ändå,, bara funderar lite.

    Blir det inte som en fjoll då….jag har aldrig hafr någon, men när jag sett någon på håll så ser det ut som 1000 linor!?

  • brutolf

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 22:58

    Tackar för info, det tog ett tag innan jag förstod vad ni menade med backa kiten. Själv hade jag funderat på att sätta på något på le. kanterna som bromsar i snön och får den att vända upp sig.
    Ska prova och se om jag får den att flyga baklänges.

  • bronco_rider

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 23:59

    Jag har provat bägge metoderna & tycker att det finns fler fördelar med
    att sätta infästningen i le oavsett om man kör på snö eller vatten, kanske blir lite trixigare med snowboard ,jag kör själv på skidor så det har jag inte testat. Ytterligare argument för le-infästning är annars:
    Säkrare när man skall ta ner kiten, bara att flagga den via 5e linan.
    Mer depover: dels så kan man dra lite i 5e linan vid behov om den sitter i le, sen så får man en oönskad effekt när infästningen sitter i bak, vad jag upplevde i alla fall nämligen att när baklinorna fångar upp vind så drar dom faktiskt lite i kiten också & det behövs ju inte mycket drag på kitens bakre infästningar för att få en ofrivillig inskotning = markant försämrad depover.

  • chili_con_arne

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 11:39

    @pjoter 342800 wrote:

    precis, fast den backar man ju upp på precis samma sätt som jag beskrev iofs.

    eller trycker man bara på en knapp på ozone?

    En fördel med foil är ju att den inte får full kraft med en gång, utan den hinner åka ur fönstret lite innan den är helt fylld.

  • ulrik-larsson

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 12:02

    Jag körde med 5:e till bakkanten i en av dom högra struttarna i 2 månader i geilo förra vintern. Funkade fint!

    Angående att man launchar den rätt upp i powerzone så finns det gott om plats att “följa med” draken på fjellet, sm nånn annan sa. Man får bara passa sig för att inte åka in i nånn annan, annars så funkar det i hårda vindar oxo.

    5:e till le rekomenderar jag att sätta HP-leachen i när man kör unhocked, tappar man grejjerna då, slipper man sönder ryckta revben som man riskerar om man har lechen i chickenloopen..

    Nu är det bara 10cm till som saknas för att man ska kunna köra i skåne..:tongue:

    Give it all! -Ulrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad har man dom här till då?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.