Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag köpa för bräda?

  • Vad ska jag köpa för bräda?

    Publicerad av trust på 24 februari, 2004 vid 13:24

    Jag vindsurfade en del förra sommaren som nybörjare på en gammal häck. Lärde väl mig mest balansen och att det var tungt att hålla i bommen smile.gif

    Till denna sommaren behöver jag en annan bräda till det NeilPryde 6,9 segel med mast o bom jag köpt.

    Frågan är vad som passar mig, jag är strax över 2m lång, väger ca 110kg, klarar inte av några beachstarter ännu utan vill till denna sommar verkligen lära mig grunderna igen på en riktig bräda från åren på slutet av -90 talet. Vill ha en bräda jag behärskar och som jag inte tröttnar på efter sommaren.

    Kan tänka mig betala 1000-3000:-
    Vad kan ni ge för tips? Tacksam för svar.


    orutinerad men frälst

    johanc svarade 18 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • trust

    Medlem
    26 februari, 2004 vid 15:10

    Är det INGEN som har varit nybörjare och vet vad för bräda som passar?

  • lars_k

    Medlem
    26 februari, 2004 vid 15:20

    Va är det för fel på brädan på bilden? Ser sjysst ut.

    Skämt åsido. Det var en stund sen jag var nybörjare men för 3000 kan du nog få en BiC Techno 00 eller liknande. Bredd 70-80 cm 170-200 liter för din vikt och nivå. Kan du nog lätt komma igång och plana, vattenstarta och gippa med.
    Kanske jag triggade igång nån med mer koll på nybörjargrejer…Hjälp killen för faen gubbar!

  • dr-masse

    Medlem
    26 februari, 2004 vid 15:32

    Det blev ju ett litet “språng” även på nybörjarbrädefronten för en 3-4 år sedan.

    OM du kan, försök få tag i en som är rätt bred (minst 80, typ) och hyggligt “modern” i formen. Det tror jag att det är värt.

    Brädor som jag tänker på att Starboard Start och Go, Fanatic Viper (de med mjukt däck), Hiflys nybörjarbrädor, RRD EasyRider. Som exempel.

    Kan nog kosta 3000:- beggade (de är ganska populära fortfarande), men det tycker jag de är värda. Framförallt kommer du med din vikt och längd uppskatta en lite bredare och modernare bräda eftersom de planar tidigare och ger en bra plattform för snabb inlärning.

    Det är denna typ av brädor som jag verkligen kan önska fanns när jag lärde mig. Du kan behålla den som lättvindsleksak när du blir bättre eller helt enkelt sälja och skaffa lite mer avancerade grejor när du blir bättre och söker mer utmaning.

    Hoppas detta gav någe.

    Surfa På!

  • ola_p

    Medlem
    26 februari, 2004 vid 15:36

    väger man som du gör så e det absolut inte fel med en bic techno variant största, min kusin körde detta och 7.8 segel som första bräda, 7.8an har han kvar men brädan är numera utbytt mot en 130 liters jp… Och på bicen var han ju inte långsamast på viken, jag blev omseglat mer en en gång… hrrmm, fast jag brukar alltid kunna trycka dit honom på att han fortfarande inte fått tummen ur å börjat träna gippar än… smile.gif
    Iaf, det är väl lite gränsfall om det blir komplett och bra grejer för 3000:-, att få allt av samma årgång e ovärderligt i början, inga gamla skitsegel, skitbommar, eller glasfibermaster!!!
    Jag e väl inte heller direkt nybörjare, men helt förvissad om att även nybörjare har nytta av bra grejor!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 februari, 2004 vid 15:57

    Harvade många år på halvdana grejer. Och har kommit fram till att det är väl värt att satsa på lite dyrare/bättre utr. än vad man tänkt sig. Har provat kompisars riggar och brädor och kännt skillnaden. Visst kan det kännas som mkt. pengar ibland men väl värt det. Lite smatter under brädan en solig dag är gosaker. Så lite nyare och lite dyrare/bättre än vad man först tänkt sig kan ju vara ett litet råd.

  • baywatch

    Medlem
    26 februari, 2004 vid 16:52

    Tycker att du ska köpa en lagom fin bräda. Personligen tycker jag inte att det är någon bra ide att ha en för fin bräda i början. Det som troligvis händer som nybörjare är att man dingar nosen ett par gånger vilket inte är särskilt kul med en finare bräda. Men för 2-3000 bör du nog hitta en lämplig nybörjarbräda som funkar att vidareutvecklas på.

    Såg en kille med splitter nya grejor förra året. Han gjorde kastfall helatiden och hade stora problem med att vattenstarta. Kunde inte låta bli att tycka synd om honom (och brädan). Det är ju sånt som kan få även den bästa att ge upp. Alla har vi varit där, och alla kan vi vara stolta som tog steget över nybörjar stadiet.
    smile.gif

  • herodude

    Medlem
    26 februari, 2004 vid 17:50

    jag vet inte men en easy rider och dylikt tor jag inte man växer med så särskilt länge, mitt råd är typ fanatic e-ray eller x-ray, men då blir det också lite dyrare, men någon av dem eller dylik bräda, för den har du kvar även när du har utvecklats och kan ha den som lättvindsbräda lr nåt..

  • styret

    Medlem
    26 februari, 2004 vid 18:32

    “nya” easy rider M tror jag mycket väl kan funka hyffsat längre än vad man tror. men svaret heter väl egentligen rrd evolution. men då ligger nog prisbilden över 3000:-
    har alltså inget tips utan bara inget att göra smile.gif

  • pederboy

    Medlem
    26 februari, 2004 vid 19:31

    Har en polare som tog upp surfingen i höstas med en Bic Techno 283, typ en sådan som Lars_K säljer.
    Polarn körde 7.8kvm, men skall precis som du fixa ett runt 6.5, vilket jag tror är en bra idé.
    Tycker att Technon verkar vara ett bra alternativ, stabil freeride som du kan växa med ett par år.
    /P

  • trust

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 23:40

    Jag har ännu inte hittat en bräda på begagnatmarknaden som passar mig.

    Är det omöjligt att hitta nåt kring 3000:- tror ni?

    Tar tacksamt emot hjälp om ni hittar en bräda som passar mina “krav” och kostar max 4000:- (typ 170liter, lämplig för nybörjare som lär sig snabbt…)

  • surfan

    Medlem
    26 mars, 2006 vid 06:54

    Hoppas du får ordning på utstyret för om 1-2 år vill vi se dig på speed prylar
    med dom måtten du har (2.00m ock 110kg) blir du livs farlig lycka till mvh surfan

  • Knatte

    Gäst
    26 mars, 2006 vid 07:52
    trUst wrote:
    Jag har ännu inte hittat en bräda på begagnatmarknaden som passar mig.

    Är det omöjligt att hitta nåt kring 3000:- tror ni?

    Tar tacksamt emot hjälp om ni hittar en bräda som passar mina “krav” och kostar max 4000:- (typ 170liter, lämplig för nybörjare som lär sig snabbt…)

    Det finns ju några brädor på köp/sälj som skulle kunna passa dig. Men de var dyrarare än 3-4000 tusen. Men om du bara väntar lite, så borde det bli mer liv på beg. marknaden. Det är nog inte helt rätt tid för nybörjarmarknaden..

    Men Mistral Vision, Fantic Bee/E-ray/X-ray, Bic/Tiga Techno serien, Starboard GO/start mm. skulle kunna vara bra alternativ förutom ovan nämda brädor i tidigare inlägg.

    Det finns ju en Exocett speedslider på köp/säljes nu. fast den spränger väl din budgert totalt 😉
    Det kanske kan vara nåt” Det borde finnas en del prutmån på det priset, för en 03:a
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7211

  • frisk

    Medlem
    26 mars, 2006 vid 09:20
    trUst wrote:
    Jag har ännu inte hittat en bräda på begagnatmarknaden som passar mig.

    Är det omöjligt att hitta nåt kring 3000:- tror ni?

    Tar tacksamt emot hjälp om ni hittar en bräda som passar mina “krav” och kostar max 4000:- (typ 170liter, lämplig för nybörjare som lär sig snabbt…)

    Jag har en RRD avantride 80 som är kanon för dig tror jag – kolla under säljes……ska strax lägga ut ett antal prylar / FRISK

  • ____sa

    Medlem
    26 mars, 2006 vid 16:18

    Den här brädan kommer du både att kunna lära dig plana, använda hängsele, gippa och sedan använda som lättvinds bräda när du blir avancerad och skaffar en mindre bräda.

    Den här brädan har jag lärt mig på. Angående kastfall, den är vadderad på nosen så knäcker den lyckas du inte med. Det har inte jag iallafall. Den kostar mer än du tänkt men å andra sidan, du kan ju alltid sälja den om du vill skaffa en mindre bräda om några år och få tillbaka hälften av pengarna i allafall.

    Se http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7211&sort=1&cat=12&page=2

  • johanc

    Medlem
    27 mars, 2006 vid 14:09

    Kollar du säljes idag har du ju tre tävlande om din gunst.. Dels en RRD avantride 80för 3000:-, en Fanatic Bee för 3000:- och ovan nämnda Exocet.. har inte kört någon av de själv men har en polare som är mycket nöjd med sin Avantride (Även om han förstås inte kör ifrån mig på min Starboard Carve, hehe..) Inte ofta man ser tre så bra introduktionsbrädor på konfen!

    MVH

    JohanC

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag köpa för bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.