Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man köpa ??

  • Vad ska man köpa ??

    Publicerad av anonym-anvandare på 15 mars, 2002 vid 23:11

    Freeride sen kom Freestyle nu är det Freemove imorgon är det troligen Freelay och sen kommer säkert Freerest.
    Jag väger 85 kg vill inte ha snabbaste som finns bara ha
    det roligt på vattnet , vill dock inte vänta på Freelay !
    Vad ska man välja.
    Gärna förslag för förhållande på sydkusten.
    Hendrik

    surfbulten svarade 22 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ola_p

    Medlem
    16 mars, 2002 vid 08:33

    Vad gör du när du seglar, är det freestyle eller bara plana omkring och gippa med lite hopp här och var?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 mars, 2002 vid 10:50

    Hej Ola,
    Sedan 1980 har jag haft vindsurfing som favorit sport och har köpt en del brädor under alla dessa år. Början på 90-talet hade jag 3 brädor Mistral Equipe 372 cm Course race, Mistral Screamer 280 cm Slalom och Mistral Stinger 265 cm våg.
    Kombinationen fungerade verkligen perfekt med dem 5 olika segel storleken 3,9 m2 , 4,5 m2 , 5,2 m2 , 6 m2 och 7,3 m2 var jag jämnt på vattnet.
    Att köpa ny bräda kan förstöra en heldel,jag byte slalom brädan till Fanatic Mega Ray 282 cm som var betydligt lättare och planade tidigare.
    Jag byte samtidigt vågbrädan till Mistral 263 Electron GHS
    den lätta varianten på 6,9 kg som visades inte fungerar för mig i förhållanden på sydkusten.
    Min perfekta kombination hade nu kommit ur balans.
    Det fick duga 2 år , jag byte Slalom brädan för AHD Pro Race 295 cm och jag trodde efter många funderingar att en freeride 266 skulle bli en bra lösning.
    Helt fel , Mistral custom Flow 266 med 96 liter den lätta varianten , jag får sen planing igen som på min förre Electron och den är dåligt i vågorna.
    En 276 cm Freeride och en vågbräda 260 cm är säkert lösningen men hur många brädor ska man ha igentligen.
    Jag ska byta ut dessa 2 brädor men jag har inte hittad en bra lösning än för att kunna segla maximalt.
    Plana omkring med lite hopp räcker för mig.
    Har du lösningen ?
    Kör hård.
    Hendrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 09:34

    Testa först innnan du köper är ett förslag.
    Det är dags nu.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 16:25

    man kan klara sig kanska bra med 1 bräda om man bara kör freeride (fort som faan , gippa, ett litet hopp och gippa igen). Med dina 85kg klara du dig med en bräda mellan 95-105L. Det betyder 5.0-7.5, som ger många seglingsdagar. Vill du har mer kontrol i mycket vind, och kanske plana ännu tidigare (med 7.5 och 100+L planar man redan i 6-7 m/s) då ska du ha en bräda på 75-85L och en på 105-115L. Den mindre kör du med 4.2-5.7 och den stora med 6.2-7.7. Det betyder 5 segel: 4.5-5.3-6.0-7.0-8.0. 3 master: 400-430-490, 2 bomar och 4 fenor. Och färdig är du. Observera: det här är bara rekommendationer.
    Som 90kg våg-freestyle kille kör jag med 4.2-5.7 vågsegel på en 85L vågbräda och freestyle med 6.0-7.0 på en 100L freestylebräda (allt 2002 modeller). Det gör att jag kan surfa från 6-7m/s till 20-25m/s utan stora problem. Helst skulle jag villa ha en 75L vågbräda till för 4.7 och mindre men det få vi leva med.

  • ola_p

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 06:24

    Jag kommer att köra med en vågis på 72 liter och så småningom en 90 litrare som jag inte är säker på exakt vad det blir för någon.

  • surfbulten

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 06:56

    Jag tror jag har hittat en bra kombination med en Mistral Classic 278 103 liter vilken är den absolut bästa brädan jag provat i sin kattegori, till dennna så kommer det troligen bli en Shift 248 90liter . Med dessa hoppas jag på att jag även skall kunna segal med kontroll när vinden verkligen trycker på. Varför välja Shift 248 på 90 liter ? Jo, man är ingen riktig höjdare i vågorna ännu så detta är en bräda som skall funka bra att avansera på i dom svenska förhållanden sen väger man 95-100kg vilket behöver lite volym att hålla upp. Annars kan det bli så som när jag testade polarns vågbräda, jag kom inte ut för när jag la upp foten så sjönk skiten till botten som en sten. Det var nån F2 256 wave.

    /Surfbulten

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man köpa ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.