Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vädertålig kompaktkamera

  • Vädertålig kompaktkamera

    Publicerad av zilversurfarn på 1 februari, 2010 vid 11:16

    Funderar på en sån här: Casio Exilim EX-G1, den är ju rätt ny men är det nån som har hunnit testa den eller har nån liknande modell?
    Kan köpa genom en polare i USA isåfall blir det drygt 2.000 istället för 3.000 i Sverige.

    Finns ju andra liknande från Panasonic o Olympus bla. Var en liknande tråd för ett tag sen, tror Nils slog till på en Panasonic. Nån som har den eller nån liknande som kan ge en recension?

    pjoter svarade 14 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • hbgkitare

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 12:19

    Har en Olympus Mju som tar bra bilder och tål ända till 10 m under vatten. Enda nackdelen är väl att gummipackningarna måste bytas varje år!

  • pjoter

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 13:28

    har också en olympus och rekommenderar den då det är den enda jag vet som tål ner till 10m. Gör att den går bra att snorkla och fridyka med. 3m är för mig på tok för lite för att man ska kunna ha med sig den å snorkla.

    Dock är jag missnöjd med att den glömmer inställningar varje gång man stänger av den och den funkar inget vidare i autoläget.

  • mjersen

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 13:37

    panasonic dmc ft1. filmar i hd

  • zilversurfarn

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 13:46
    pjoter;596905 wrote:
    har också en olympus och rekommenderar den då det är den enda jag vet som tål ner till 10m. Gör att den går bra att snorkla och fridyka med. 3m är för mig på tok för lite för att man ska kunna ha med sig den å snorkla.

    Dock är jag missnöjd med att den glömmer inställningar varje gång man stänger av den och den funkar inget vidare i autoläget.

    Kommer förmodligen mest att användas som en “barnsäker” familjekamera och i midjehögt vatten vid kitesessions av mig samt vid båtturer o i fjällen. HD-film är ingen hög prio och snorkling, visst men 3 meter borde räcka, djupare än så blir det väl för mörkt ändå?

  • i96dansa

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 14:04

    Canon d10 is the way forward my friend..

  • pjoter

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 15:00

    3m börjar bli mörkt i sverige, men den har ju blixt. Sen är det just att man kan ta med sig kameran såpass djupt. Ligger man å snorklar å får syn på något på botten vill man kunna dyka ner utan att va rädd för att kamerna ska gå sönder.

    Olympusen har djupmätare och när man hade den med sig insåg man genast hur det man trodde vara 3m visst var 5-6m. Gör man en enkel “fällkniven” från ytan är man nere på mer än 3m utan ett enda simtag.

    Men som sagt, det är vad jag prioriterar, hade gärna haft en annan pga att den glömmer fotolägen mm.

  • svinet

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 19:45
    Zilversurfarn;596907 wrote:
    Kommer förmodligen mest att användas som en “barnsäker” familjekamera och i midjehögt vatten vid kitesessions av mig samt vid båtturer o i fjällen. HD-film är ingen hög prio och snorkling, visst men 3 meter borde räcka, djupare än så blir det väl för mörkt ändå?

    Denna kör jag och är sjukt nöjd. Perfekt att ha med i alla lägen. Även köldskyddad.

    har aldrig bytt packningar på den och tror inte man behöver göra detta så ofta.

    http://www.olympus.se/consumer/29_digital_camera_mju_tough-8000_20624.htm

  • nn4an_mike

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 20:27

    Jag Har Olympus Mju 1030 som jag har misshandlat duktigt utan att lyckas pajja den… Kan dyka ner till 10 m utan problem med den… Skaffade nyligen även en Sanyo Xacti VPC-WH1 som jag inte har hunnit testa fullt ut än…

    Använde bägge två till att spela in den här filmen i lördags… (OBS.. Ingen kite-film, men relativt ontopic ändå tycker jag..)
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=seWppBSa5YI&feature=player_embedded”]YouTube- HindÃ¥s Raketklubb[/ame]

  • danneee

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 20:28

    Pentax Optio W?? är också ett alternativ, ha själv W20 men den har en 3-4år på nacken. Det finns en efterföljare som jag inte kommer ihåg vad den heter men den har bättre upplösning än mina 7MP och tål mer än 3m. Har inte heller bytt packningar och upplever inte att de behöver bytas än på länge. Kameran äter däremot batterier när det kryper ner mot 0°C men det beror nog delvis på åldern på batterierna…

  • kentbengt

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 21:27

    Har också gått och väntat på just Casio Exilim EX-G1 men hittar inga recensioner. Var nere på byn och frågade i affärer men de hade inte hunnit testa de heller. Om någon köpt, säg gärna vad du tycker och najs om du kan jämföra med något.

  • hbgkitare

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 08:10
    Svinet;596948 wrote:
    Denna kör jag och är sjukt nöjd. Perfekt att ha med i alla lägen. Även köldskyddad.

    har aldrig bytt packningar på den och tror inte man behöver göra detta så ofta.

    http://www.olympus.se/consumer/29_digital_camera_mju_tough-8000_20624.htm

    Trodde inte heller att man behövde byta packning på min första Olympus mju jag hade. Ringde upp Olympus huvudkontor i Sverige och fick veta att det står i manualen att packningarna skall bytas varje år. De var schysta och skickade mig en ny modell gratis. Efter bara 8 månader började även denna nu läcka lite. Kan tänka mig att då jag fotar ganska mycket och då också öppnar/stänger batteriluckan och kontaktluckan väldigt mycket så sliter väl det ovanligt mycket på packningarna. Skall byta packningarna nu och sedan köpa mig en annan kamera som jag kan ha på torra land och sen bara ha min mju i vattnet.

  • svinet

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 08:27
    Hbgkitare;596980 wrote:
    Trodde inte heller att man behövde byta packning på min första Olympus mju jag hade. Ringde upp Olympus huvudkontor i Sverige och fick veta att det står i manualen att packningarna skall bytas varje år. De var schysta och skickade mig en ny modell gratis. Efter bara 8 månader började även denna nu läcka lite. Kan tänka mig att då jag fotar ganska mycket och då också öppnar/stänger batteriluckan och kontaktluckan väldigt mycket så sliter väl det ovanligt mycket på packningarna. Skall byta packningarna nu och sedan köpa mig en annan kamera som jag kan ha på torra land och sen bara ha min mju i vattnet.

    aha då är jag med!

  • zilversurfarn

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 19:42

    Fan nu blev jag tveksam….

    Har kollat runt lite mer och det är väl dessa som är mest intressanta:

    Olympus Tough 8000
    Plus: tålig till 10m djup.
    Minus: ej HD, xD, microSD

    Panasonic DCM FT1
    Plus: HD-film, SD(?)
    Minus: bara 3m

    Pentax Optio W80
    Plus: HD, 28-140mm brännvidd
    Minus: 3m

    Kan ha missat nåt…

    Sen såg jag igår att Panasonic kommer med en uppföljare, FT2 som verkar riktigt najs. Tuffare, 10m djup, stöttåligare, 14mp osv. Fler pixlar känns ju lite överflödigt men en sån blir det nog om den inte blir snordyr.

  • hbgkitare

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 20:41

    Sen finns det ju alltid HD Surf HERO!
    http://www.goprocamera.com/index.php?area=2&productid=31

  • wakenils

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 10:27

    jag köpte dmc-ft1
    får rätt bra kvalite ur den tycker jag men har lite problem med fokus ibland och zoomknappen fastnar
    en del verkar ha haft problem med vattenläckage men kan ju bero på sand i packningarna min har inte strulat något
    nackdelar: bara filma 15minuter, skärpeproblem, inte ta bilder tex 1gång per minut under en period, en del av klippen man får in går inte spela i vlc, måste konvertera till avi först, vet inte om den kodar felaktigt ibland, är inget fel på klippen när de väl är konverterade

    kameran fyller mitt kamerabehov och åkklass…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vädertålig kompaktkamera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.