Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Våg- eller freeridesegel till fartbräda?

  • Våg- eller freeridesegel till fartbräda?

    Publicerad av gustav1980 på 11 mars, 2008 vid 15:35

    Viss ämnesflykt men det är ju i detta forum som de relevanta fartkunskaperna finns 😉

    Har en nyinförskaffad 95 liters bräda som enligt uppgift är en “fartorienterad freeridebräda”.
    Jag har dock inga lämpliga segel utan får hålla tillgodo med de som finns.
    Vad passar bäst om man vill åka “fort”, Goya Wave 5.3 – 06 eller Simmer Zero five 5.4 -04?

    Våg- eller freeridesegel på en fartbräda är alltså frågan.

    marden svarade 16 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • andersbq

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 16:02

    Jag kan väl betrakta mig som just expert på att segla ganska fort med vågbräda och våg och freestyle segel. För att få lite högre fart, 30-35 knop med så små segel krävs en hel del vind. Vi pratar minst 15-20 m/s. Och i den vinden djup slör. Då vill man dels ha stor buk och stort segel för trycket försvinner helt i ett litet 5,3m2. Jag kan inte tänka mig att det är någon större fartskillnad på dem, båda är ju camberlösa. Man kanske kan klämma fram 0,1 knop mer ur Simmer seglet om det går att buka till, men rätt fena kan kanske ge dig 1 knop mer.
    Jag har t ex 5x10s avarage på dryg 31 knop både på 5,0 Naish Force (våg) och 5,5 och 6,0 Naish All Terrain (freestyle/freeride). Det känns som för min del så spelar det ingen roll vad jag har för typ av segel, allt går lika snabbt (eller lika trögt). Det är som en osynlig fartvägg. Sedan är det ju så att en 95-litersbräda är väldigt stor med ett 5,3 segel när man kör speed, men det är ju ett annat problem. Positiv sak med så små segel, är att dom är ganska stela och tål mycket vind och kan ge fart. Ett stort freestylesegel uppåt 7 kvm är mer gjort för tidig planing och blir bara som en stor broms när man kommer mot 30, så känns det inte med små segel. Om du verkligen vill åka fort i Sverige bör du titta mer på ett stabilt segel på över 6 kvm. Annars fastnar du på typ 28-29 knop… De snabbaste i Australien med vågrejor åker i nästan 40 knop på Sandy Point så det går att åka riktigt fort. Sedan har jag lite andra små tips, som att ta kontakt med en riktigt gammal tävlingsvindsurfare som sparat alla sina slalomfenor för USbox från -89 och har massa superbreda singelstroppar…

  • kapten-k

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 13:15

    körde själv 30 knop i klagshamn på ett north 5,3 wave segel från -98 på en slalom bräda men det känns som det är stopp där nånstans, även om anders kör fortare.
    Ett race segel från -96 känns snabbare och ar ett helt annat driv än wave segel även om de är nya.
    Skaffa ett race segel runt 6,5 de seglen har ett otroligt register

  • getwet

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 06:26

    Det är ganska stor (eller mycket) skillnad på ett fullrace kontra Freeride/våg segel. Precis som Anders påpekar så känns det som att åka in i en vägg där det bara tar slut. Man känner trycket i riggen och undrar varför det inte går fortare, det är där fullrace seglen kommer till sin rätt. Dom fortsätter att leverera ytterligare fart istället för att bromsa upp.
    Men man måste också ha klart för sig att det även ligger bakom en hel del kunskap för att få fart på ett fullracesegel, dom är inte lika enkla som ett freeride tex, både när det gäller trim och hantering. Fullrace ställer även större krav på mast och bom, att dessa är rätt för just det seglet.

    Nu var det här egentligen inget svar på din fråga, men det var en förklaring att vill du verkligen åka fort så är det bätttre att kika på en beggad racerigg runt 7.0. Din bräda har förmodligen kapaciteten till att åka fort med rätt rigg.

  • speedjanne

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 07:08

    Har ett Naish Stealth 5.0-05 till salu för en tusing riggas på 400rdm mast!

    Mvh Janne

  • speedjanne

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 07:47

    bild på seglet…
    Fotograf Knatte

  • marden

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 16:31

    det där skulle passa bra ihop me min 7,0a från samma år
    har du några kulor kvar i camberna o kan du skicka det till sthlm
    så kan du få en lax av mig

  • filipl

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 22:26

    @getwet 451751 wrote:

    Det är ganska stor (eller mycket) skillnad på ett fullrace kontra Freeride/våg segel. Precis som Anders påpekar så känns det som att åka in i en vägg där det bara tar slut. Man känner trycket i riggen och undrar varför det inte går fortare, det är där fullrace seglen kommer till sin rätt. Dom fortsätter att leverera ytterligare fart istället för att bromsa upp.

    Vilka designfaktorer är det som gör att ett racesegel fortsätter att gå snabbare när freerideseglet tar stopp?

    Beror på att raceseglet, genom den ökade stabiliteten som cambrarna ger, behåller sin profil och fortsätter att vara aerodynamiskt effektivt även när det blåser rejält? Något mer?

    Även ett freeridesegel utan cambers bör väl kunna vara hyfsat snabbt under förutsättning att det är “profilstabilt”? Jag tänker bland annat på mina egna freeride/freeracesegel, Sailworks Hucker, som enligt Sailworks är sytt med ovanligt mycket “inbyggd spänning” (eller vad man bör kalla det). Det behåller alltså, efter vad jag förstår, sin profil förhållandevis väl om man jämför med andra segel utan cambers.

    Filip

  • tbsurf

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 08:02

    @filipl 451928 wrote:

    .

    Om det är väldigt jämn vind och seglet fungerar som du säger så kanske det kan funka.

    Annars när man sticker på slören så händer det att man tappar trycket i riggen. Det händer så klart när man går för djupt.
    Det braiga då med ett race segel med cambers är att dom håller sin shape ändå, och det är inga problem att segla vidare.

    Med ett segel utan cambers blir det här lite mer spännande.. speciellt på en speedbräda :crazy:

  • tim-eriksson

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 10:40

    Det var bättre förr…

    Har en linje från 92-93 (?) Neil Pride xxx. På 4.2an har jag borttagbara cambers som jag sätter utanpå. Det bästa ur två värdar! Kan jag bygga om mitt vågsegel till ett race segel på 2 sek 😉

    Skämt å sido. Som vanligt påpekar jag att jag inte kan något utan mest skriver här på konfen..

    Men.. på senare år har väll många tillverkare kommit med just camber lösa segel? Bl.a. NP Hellcat och något segel från point-7 seglade riktigt fort för att vara camberslöst tror jag.

    men… dessa är ju inte vanliga vågsegel/freeride..

  • Knatte

    Gäst
    15 mars, 2008 vid 12:35

    @Tim.Eriksson 451972 wrote:

    Det var bättre förr…

    Har en linje från 92-93 (?) Neil Pride xxx. På 4.2an har jag borttagbara cambers som jag sätter utanpå. Det bästa ur två värdar! Kan jag bygga om mitt vågsegel till ett race segel på 2 sek 😉

    Skämt å sido. Som vanligt påpekar jag att jag inte kan något utan mest skriver här på konfen..

    Men.. på senare år har väll många tillverkare kommit med just camber lösa segel? Bl.a. NP Hellcat och något segel från point-7 seglade riktigt fort för att vara camberslöst tror jag.

    men… dessa är ju inte vanliga vågsegel/freeride..

    Dina gamla segel från NP är väl 4WD segel eller liknande? På dessa kunde man lägga till och ta bort cambers efter tycke och smak. Tyvärr funkade det inte så bra och dessa segel försvann rätt fort:smile:
    Men visst finns det camberlösa segel som är snabba, men du får aldrig ut det allra sista prestandan/farten ur dessa. Vill man ha toppprestanda så är det cambers som gäller! Men dessa är ju jobbigare att rigga/hantera jämnfört med camberlösa segel:tongue:

  • filipl

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 13:38

    Hur mycket anser ni att man måste falla av från halvvind för att det skall börja gå fort (30 knop +)?

    10, 15, 20, 30 grader eller mer?

    Jag tycker att det är svårt att avgöra hur mycket jag faller av från halvvind och om det är optimalt eller inte. Det blir liksom svårare att avgöra varifrån vinden kommer så fort man börjar se vindens krusningar på vattnet aningen bakifrån.

    Filip

  • jester

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 16:28

    120-130 grader (mao 30-40 grader från halvvind) krävs det för att det skall börja gå riktigt fort. Kräver naturligtvis mycket med vind, och det är här som våra camber-segel glänser, och dom camberlösa får problem.

  • marden

    Medlem
    16 mars, 2008 vid 11:20

    @Mården 451862 wrote:

    det där skulle passa bra ihop me min 7,0a från samma år
    har du några kulor kvar i camberna o kan du skicka det till sthlm
    så kan du få en lax av mig

    fick tag i ett vapor istället så nu börjar min gaastra linje bli komplett.
    om inte garaget började bli fullt skulle jag velat haft din 5,0a för dess snabbhet o kultstatus men nu får någon annan köpa det istället.
    ber om ursäkt om jag har ställt till me någe besvär.

    nu vill jag bara ha hjälp me frakt från göteborg till stkhlm någon som har tänkt åka sträckan snart
    eller är det dags att skjälv åka dit på någon bra prognos

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Våg- eller freeridesegel till fartbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.