Senaste nytt Forums Vågsurfing vägbom uppsatt vid Åsa stenudde

  • vägbom uppsatt vid Åsa stenudde

    Publicerad av byguy på 8 juni, 2012 vid 08:46

    Tyvärr är nu en vägbom uppsatt som stänger vägen ner till hamnen vid Åsa stenudde. För hamnen innanför, Bråtaviken finns ju en bom också, så nu finns ingen möjlighet att ta sig ut dit om inte bommen är öppen. Risken är ju att den låses medan man surfar så man blir innestängd.
    Eftersom jag är gammal irriterar dessa avstängningar mycket, då allt var öppet förr.

    above_the_law svarade 11 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • pripps

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 16:15

    Inte allt,det bommades en del i Askimsviken också !
    /T

  • bohm

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 19:44

    KAN det bero på att visa vill hävda sin rätt att utnyttja allemansrätten, och därför bryter mot allemansrätten, har brist på respekt för lokalbefolkningen och struntar i inofferciella överenskommelser….

    Folk som inte surfar tröttnar på att folk parkerar som idioter, skäpar ner, tar onödigt mycket plats, etc. Etc.

    Tyvärr märks bara de som missköter sig, men straffet påverkar även de som försöker sköta sig.

  • above_the_law

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 22:00
    pripps;690625 wrote:
    Inte allt,det bommades en del i Askimsviken också !
    /T

    Ja, men den bommen kan vem som helst med A-nyckel låsa upp. Bara att såga till hos skomakaren. Annat med den i Åsa eller? Antar det….
    Nu får det nog snart vara nog!:mad2:
    Tycker nog att de flesta av oss krupit länge nog. Ordet och tanken är fri.
    Överbevisa mig gärna att jag har fel här:-).
    i didn´t mean to offend anybody… Sorry!
    Nicco Schiller

  • above_the_law

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 22:15

    Tror hon (med grannar) bittert kommer att få ångra detta tyvärr…:-(
    Om jag vore 30 år yngre skulle jag gjort som när jag lyssnade på Ebba Grön, KSMB, The Clash och The Ramones, rymde från våra fotbollstränare i Tjockholm för att gå på New Sport House… och sedan göra det som var RÄTT… Kopiera deras ena U-ramp sidostycke, sno virke från alla byggen i OXD och bygga en engen (livsfarlig) skapelse så fort som möjligt. Inte illa menat alls men vi hade ju RÄTT!!! … Ungar:-)! Känner mig plötsligt VÄLDIGT ung när jag hör sådant här!!!

  • doc

    Medlem
    9 juni, 2012 vid 06:22

    Trist. Men jag kan inte låta bli att tänka på att om folk haft en lite annan attityd och låtit bli att köra ner till hamnen osv så hade detta inte behövt hända. Lägg ner den aggressiva attityden för stunden. Vi ska försöka få till stånd en diskussion. Börjar man med attityden ovan får man ingen sympati från någon och då är det verkligen kört. Dessutom gränsfall till hot. Jag skulle radera, tänka och sen skriva på nytt. Vad tror ni vi får för förhandlingsposition om hon läser Surfzone?

  • above_the_law

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 10:23

    Doc:
    Håller med dig i dina två första meningar men inte resten (även efter att jag tänkt efter en gång till…).
    OBS! “BÖRJAR man med den attityden” håller jag också med om… Det här är lååångt ifrån början av denna diskussion/dialog. Nog har vi försökt alltid, men det har INTE fått någon som helst effekt. Inte ens en dialog med målsägaren så vitt jag vet! Rätta mig här om jag har fel?!! Snälla säg att jag har fel…
    Dessutom: Jag skriver i klartext att jag är IRONISK. Jag drar en liknelse (metator) med hänvisning till verkligheten, då jag av egen erfarenhet sett hur det BRUKAR bli när alltför egoistiska och trångsynta personer försöker stänga ute övriga medmänniskor och skattebetalare från områden som de vill ha enbart för sig själva utan vettig anledning. Särskilt omöjliga brukar “dom” vara om den grupp som dom ger sig på är lite “annorlunda” och i deras ögon konstiga eller t o m skrämmande (så som surfare och “rullbrädeåkare”;-), för att inte tala om hashplanke-åkare i fjällen, som först förbjöds helt eftersom de som ägde anläggningarna (inte bergen) var “kryckåkare”;-)! Skönt att dom inte äger bergen i a f, phu!!!
    Fortsättningsvis skulle jag knappast tro att den gamla “hertiginnan”/änkan läser http://www.surfzone.se, MEN det skulle inte skada om hon började göra det. Läste hon fler av våra inlägg så skulle hon KANSKE förstå situationen bättre och inte vara så rädd och argsinnt emot oss.
    Doc: Vet inte om du missat mina tidigare enlägg ang detta på surfsverige.se och tror även här där jag ville starta en insamling, lägga en asfaltsväg åt dom (bekosta denna alltså) med förhoppning om att slippa allt gnäll o s v. Föreslog bl a ett event i Åsa med musik, tävlingar, utställningar och prova påverksamhet för gamla och unga. Allt för att få in pengar till reparation och underhåll av vägen ut till Stenudden.
    Samma diskussion har ju förts ang Torkelstorp för att få ha den spotten kvar för kite och vindsurfing på plattvatten.
    Fick dock inte mycket till respons varken från oss aktiva surfare, kommunen, vägverket eller från vägföreningen (inte ens ett mail svar)!!!
    Min fråga till dig blir därför:
    Så vad gör DU för att bidra och lösa detta på ett “win-win”-mässigt sätt?

    Senaste nytt

  • doc

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 22:55

    Jag är väl insatt Nicco. Vi mailade ju fram och tillbaka senast det begav sig, som du kanske minns? Jag har tidigare erbjudit mig att samla in pengar till ett lass grus och köra ut detta eftersom jag har lastbilskort, men eftersom det redan pågick diskussioner på två håll med damen i fråga så blev det inget av min idé. Just nu håller Lygner i kontakten, eftersom han bor där. Det finns lite konstruktiva förslag som t.ex. att lösa bomnyckel med årsavgift för intresserade men jag vet inte om motparten är intresserad av att bli en medpart, vi får se. Än så länge så har inte info gått ut till alla båtägare, än mindre några nycklar.

    Och nej, vad gäller första inlägget framstår det inte som ironiskt alls. Att du slänger in ordet ironi på slutet av inlägg nr två gör inte heller att man tolkar det som oskyldigt och ironiskt. Snarare förvirrat och ilsket. Säkert skönt att skriva men det tillför verkligen ingenting. Kanske inte skadar heller, men det vet man först långt senare. Better safe than sorry.

  • above_the_law

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 06:18
    Doc;691115 wrote:
    Jag är väl insatt Nicco. Vi mailade ju fram och tillbaka senast det begav sig, som du kanske minns? Jag har tidigare erbjudit mig att samla in pengar till ett lass grus och köra ut detta eftersom jag har lastbilskort, men eftersom det redan pågick diskussioner på två håll med damen i fråga så blev det inget av min idé. Just nu håller Lygner i kontakten, eftersom han bor där. Det finns lite konstruktiva förslag som t.ex. att lösa bomnyckel med årsavgift för intresserade men jag vet inte om motparten är intresserad av att bli en medpart, vi får se. Än så länge så har inte info gått ut till alla båtägare, än mindre några nycklar.

    Och nej, vad gäller första inlägget framstår det inte som ironiskt alls. Att du slänger in ordet ironi på slutet av inlägg nr två gör inte heller att man tolkar det som oskyldigt och ironiskt. Snarare förvirrat och ilsket. Säkert skönt att skriva men det tillför verkligen ingenting. Kanske inte skadar heller, men det vet man först långt senare. Better safe than sorry.

    Ok, bra synpunkter doc. Vet att Lyngner för en diskussion o s v, därför blev jag extra besviken när Guy skrev att bommen nu var ett faktum i a f. Känns ju som om vår “tysta diplomati” (från oss övriga) uppenbarligen inte fungerat då! Råkade glömma bort att de var du som erbjudit dig köra lastare, sorry. Mer nyanserad diskussion på surfsverige.se och lätt att även glömma vad som skrivits var.
    Kan säkert finnas fördelar med en bom även för de av oss som är tillräckligt dedikerade MEN det är själva principen att stänga ute andra medmänniskor, medborgare och skattebetalare från att kunna njuta av naturen som jag STARKT föraktar. Vem äger vår jord? Tydligen var det inte varken indianerna och absolut inte vi surfare i a f…;-(

  • byguy

    Medlem
    9 juli, 2012 vid 08:38

    Jag är så gammal att det inte fanns bom i Askim heller.
    Problemet är oavsett hur alla sköter sig blir avstängningar ett faktum med tiden, vilket ju är tråkigt.

  • above_the_law

    Medlem
    9 juli, 2012 vid 12:28
    byGuy;692762 wrote:
    Jag är så gammal att det inte fanns bom i Askim heller.
    Problemet är oavsett hur alla sköter sig blir avstängningar ett faktum med tiden, vilket ju är tråkigt.

    Sad but so true!
    Är helt på din sida här Guy… Och jag blir också arg på riktigt ibland över just sådana här tilltag och inskränkningar på vår allas frihet.
    Förslag på åtgärder? Tyst diplomati har ju visat sig såååååå verkningslöst (Den Svenska Tigern är död!!! Men han rör ju på sig… Ja Hamstern är också död men hjulet snurrar i det här fallet åt fel håll!)
    Peace n love! FRRRRRRREEEEEEEDOM!!!

  • danielf

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 11:31

    Det är inte “hon” som sköter det längre, utan styvsonen. Ingen av breven som gått ut till båtägarna har hennes namnteckning, tyvärr. Själv kan jag nog fixa nyckel, men trist för andra. Troligen måste de ha en A-nyckel med tanke på räddningstjänsten, typ Brandkår, Ambulans etc. men huvudsyftet med bommen är att få bort tjuvar och de som sjösätter utan att betala.

    Under tiden, låt oss sköta oss, kör inte ner till hamnen, även om det regnar/snöar/haglar etc. Plocka upp skräp efter er, sist så låg det krossade matlådor och massa annat skräp.

    Möt båtägare och andra med vänlighet, leende och en positiv attityd, tycker det finns rätt många sura miner bland vissa som hälsar på. Låt inte riggar och annan utrustning blåsa omkring på parkeringen.

    Sunt förnuft, märkligt att så många saknar det, låt oss hjälpa varandra genom att påminna de som glömt vad det är. 😉

  • above_the_law

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 07:55
    DanielF;694309 wrote:
    Det är inte “hon” som sköter det längre, utan styvsonen. Ingen av breven som gått ut till båtägarna har hennes namnteckning, tyvärr. Själv kan jag nog fixa nyckel, men trist för andra. Troligen måste de ha en A-nyckel med tanke på räddningstjänsten, typ Brandkår, Ambulans etc. men huvudsyftet med bommen är att få bort tjuvar och de som sjösätter utan att betala.

    Under tiden, låt oss sköta oss, kör inte ner till hamnen, även om det regnar/snöar/haglar etc. Plocka upp skräp efter er, sist så låg det krossade matlådor och massa annat skräp.

    Möt båtägare och andra med vänlighet, leende och en positiv attityd, tycker det finns rätt många sura miner bland vissa som hälsar på. Låt inte riggar och annan utrustning blåsa omkring på parkeringen.

    Sunt förnuft, märkligt att så många saknar det, låt oss hjälpa varandra genom att påminna de som glömt vad det är. 😉

    Ok, Bra sagt Danne!
    Synd då bara att vi försökt lobba hos fel “gatekeeper”…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing vägbom uppsatt vid Åsa stenudde

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.