• Vågbräda?

    Publicerad av blizzard30 på 14 augusti, 2009 vid 08:20

    Har kört plattvatten i några år men är sugen på att köpa en vågbräda.
    Är det någon som har några tips på en kul bräda eller vad man ska ha för längd, bredd, märke m.m.

    Väger runt 100 kg och kommer köra i svenska förhållanden.

    spexz svarade 14 år, 9 månader sedan 25 Medlemmar · 86 Svar
  • 86 Svar
  • sourra

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 08:38

    Kring 6 fot brukar vara en vettig storlek att köra igång med och sen beror det lite på i vilka vindar du vill köra med den, om den ska hålla för att hoppa med osv. Själv kör jag mest i hårda vindar (eftersom det är då det bygger vågor här i Sverige) och då är det vettigt att ha en bräda med rätt skarpa kanter som funkar bra och är stabil när det går undan men samtidigt är tjock nog för att ha den volym som kräver att köra vågor utan något vidare drag från kiten (jag kör med eller utan stroppar). Men jag känner folk som kör både större och mindre brädor så det här reflekterar endast min egen åsikt. De märken jag har kört på mer än bara enstaka gånger är Naish och Bluebottle och jag har varit mycket nöjd med de grejerna. Pga en knäskada så står grejerna bara på vinden nu så det går bra att låna och testa om så önskas.

  • dannep

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 10:07

    Intressant tråd!

    Finns det någon sida/filmklipp som går igenom grunden att komma upp på brädan samt svänga, har provat en gång utan stroppar och gick ok tills jag skulle svänga:grin: samt hur man har kiten i luften när man tar en våg? Det sista kanske ger sig när man väl är i vågen?

    Har en 6.4″ utan stroppar… kanske lättare att lära sig med stroppar.

    Vad kostar det att sätta på stroppar så man kan välja senare?

    Det blåser ju nu, bara jag som jobbar:santa:

  • neven

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 10:15
    DanneP;566464 wrote:
    Intressant tråd!

    Finns det någon sida/filmklipp som går igenom grunden att komma upp på brädan samt svänga, har provat en gång utan stroppar och gick ok tills jag skulle svänga:grin: samt hur man har kiten i luften när man tar en våg? Det sista kanske ger sig när man väl är i vågen?

    Har en 6.4″ utan stroppar… kanske lättare att lära sig med stroppar.

    Vad kostar det att sätta på stroppar så man kan välja senare?

    Det blåser ju nu, bara jag som jobbar:santa:

    Jag jobbar också…

    Det fanns några klipp på kitefilm.com men kommer inte ihåg om dom var nåt bra.
    http://www.kitefilm.com/video/waveriding_part1.wmv
    http://www.kitefilm.com/video/waveriding_part2.wmv
    http://www.kitefilm.com/video/waveriding_part3.wmv
    http://www.kitefilm.com/video/waveriding_part4.wmv

    Det är klart lättare med stroppar, speciellt om du vill köra rätt så powered, men jag tycker att det blir mer friare och surfigare känsla utan så jag har tänkt att det är lika bra att lära sig köra utan direkt.

    Vart kiten skall vara beror helt på hur vindriktningen är i förhållande till vågorna. Jag har inte optimerat det där själv än…

  • dannep

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 10:28

    Tack Neven.

    Filmerna laddas just i detta nu:smile:

  • gurra_g

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 11:31

    Testa lite olika brädor innan du köper, smaken e som…

    Men.. Måste slå ett slag för Underground Freewave! Så sjukt bra bräda. Kör själv 5.8 och väger 85kg.. sååå nice! Lätt mitt bästa köp någonsin inom kiteutrustning! (och ett av d dyrare..)

    100kg kan jag tänka mig att deras 6.2 passar bättre..

    Har även testat deras 5.3 eller om det var 5.4 och den sög.. eller rättare sagt var alldeles för liten för mig!

    O skippa stropparna direkt!!!

  • pepa

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 12:50

    Riktig vågbräda och mycket volym så du slipper se ut som du kajtar.

  • ville

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 12:53

    Jag kör två olika brädor. En kort med stroppar som jag kör med mycket power i kiten som även är go att hoppa med osv. Den längre kör jag ostroppad och det blir mer surfkänsla. Du kan köra med mindre tryck i kiten och utnyttja kraften i vågen mer. Testa lite olika och se vad du gillar.

    Ben Wilson har gjort en intruktionsfilm, har för mig den heter smack. jag har inte sett den men skulle bli förvånad om den är dålig.

  • sourra

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 13:08

    UG:n har lite för lite volym för min smak

  • haze

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 13:11

    Instæmmer med sourra dær. Underground ær væl ingen surfbræda? Det ær ju en kitebræda. Ingen volym alls. Och ingen surfkænsla som i en riktigt “surfbræda”

  • pepa

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 13:27
    sourra;566519 wrote:
    UG:n har lite för lite volym för min smak

    Alla kitevågisar har för lite volym för min smak.

  • sourra

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 13:28

    Men så ser man dig sällan på en kitevågis också

  • pepa

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 13:31

    Men så har de för lite volym också.

  • neven

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 13:31

    Nu har jag inte tokmånga andra brädor att jämföra med men jag gillar min 6,0 LF Quad som är shapad av Pat Rawson. Bra med volym så man kan “stänga av” kiten och surfa vågen så gott det går.

  • gurra_g

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 14:31

    Har haft en 6,2 med mycket volym innan osså och den var också nice men UG slår den! Men som sagt en smaksak!

    6,2an med mye volym var bättre på att generera tryck ifrån vågen, mycket bättre! Speciellt märktes det i mindre vågor.. Men UG är så mycket bättre i lite sämre förhållanden, förhållanden som man kör i sverige i 90%.. Men med mycket bra surfkänsla!

    UG är mycket annorlunda mot andra “kitevågisar” så för er som inte testat, testa innan ni dissar 🙂

    Den har tjocka kanter som “vanliga” vågisar men tunn annars.. Blir en speciell känsla av att man står i brädan än som på vanliga då man står på brädan.. Vilket jag tycker är mye najs!
    Tycker den är lättare att gå runt på också, stabilare..

  • gurra_g

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 14:41

    men.. I super bra förhållanden så var som sagt min gamla 6,2 skönare..

    En annan sak som är bra med den är att man inte knäcker den! Tror det är 3 års knäck garanti.. Och De tjocka kanterna gör den mycket lättare att få tag i och hålla i om man vill hoppa.. Vilket var CP svårt på min 6,2a + att den var för tung..

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.