• surfineurope

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 11:59

    Här är en bild på vår team rider Ricardo Gomes bräda (innan montering av stroppar). Även om jag personligen föredrar att köra strapless på en vanlig surfbräda så är det fortfarande små snabba brädor med thrusters och stroppar som gäller för de som tävlar…

    kitevagis.jpg

  • sourra

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 12:13

    Tjena Jonas, kul att få höra din input på detta. Är det Frasseledigheten som gör att man får så mycket tid över att man hinner bygga 3D-scanners? =)

  • yann

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 12:40

    Tjena Jonas! Vad har de för stil de som tävlar? Är den mer vindsurfinginspirerad med mycket drag från kajten eller dumpar de så mycket kraft de går från draken? Vad premieras i tävlingar? Är det några som tävlar strapless?

    Jag har en tanke om att man bör anpassa brädan efter vågen så som man skulle vågsurfa på den. Det är ju långt från alla vågor här på västkusten som går att köra med en shortboard tyvärr. Vad har du för synpunkter på val av bräda för sönderblåsta onshore-vågor om man vill maxa kraften från vågen och minimera den från draken?

  • surfineurope

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 14:02
    sourra;568737 wrote:
    Tjena Jonas, kul att få höra din input på detta. Är det Frasseledigheten som gör att man får så mycket tid över att man hinner bygga 3D-scanners? =)

    Nja så värst mycket ledig tid har det väl inte blivit sedan jag blev farsa, men jag fick en beställning på en maskin med 3D-skanner så då var jag ändå tvungen att utveckla den. Väldigt kul leksak och användbar för att bättre förstå varför olika brädor beter sig på olika sätt.

    Nu håller vi på att skola in Frasse på dagis så snart blir det förhoppningsvis mer tid i garaget igen. Har en hel del roliga brädprojekt på gång…

    /Jonas

  • surfineurope

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 14:07
    Yann;568740 wrote:
    Tjena Jonas! Vad har de för stil de som tävlar? Är den mer vindsurfinginspirerad med mycket drag från kajten eller dumpar de så mycket kraft de går från draken? Vad premieras i tävlingar? Är det några som tävlar strapless?

    I princip är det samma kriterier som för vanlig surf: 3 vågor räknas, med max 10 poäng per våg. Huvudkriteriet är radikala manövrar på den kritiska delen av vågen utförda med stil och kontroll. Sedan ges tillägg för val av våg, innovation, och riskfaktor (här ges ett visst tillägg för att köra unhooked och/eller strapless). Inga hopp på utvägen räknas utan bara airs. Ett fåtal kör strapless, men jag har inte sett någon på pallplats i årets tävlingar utan stroppar. Vågridningen på tävlingarna liknar helt klart mer vindsurf än surf, och kraften från kiten används ganska mycket varför brädvalet styrs mer av vinden än av vågen.

    Yann;568740 wrote:
    Jag har en tanke om att man bör anpassa brädan efter vågen så som man skulle vågsurfa på den. Det är ju långt från alla vågor här på västkusten som går att köra med en shortboard tyvärr. Vad har du för synpunkter på val av bräda för sönderblåsta onshore-vågor om man vill maxa kraften från vågen och minimera den från draken?

    Om man bryr sig mer om känslan än om domarpoäng så tycker jag också att det är bättre att anpassa brädan efter vågen och använda kiten så lite som möjligt. För slappa sönderblåsta vågor föredrar jag en rejält bred bräda och inte alltför lång så man får bra lyftkraft men ändå har tillräckligt med kurva i outlinen för att kunna svänga ordentligt. Platt rocker under framfoten, men mycket tailkick. Bryter vågen snabbt och segmenterat hade jag satt den breda punkten lite längre fram och kört med quads, annars hade jag flyttat bak den breda punkten och eventuellt kört thrusters.

    /Jonas

  • yann

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 15:00

    Ok, är tailkick samma som tail rocker och hur påverkar det egenskaperna? Jag har fått för mig att man behöver tail rocker för att ligga stabilt i pocket men här är det ju inte mycket pocket att tala om så hur påverkar det på kite?

  • surfineurope

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 16:10
    Yann;568774 wrote:
    Ok, är tailkick samma som tail rocker och hur påverkar det egenskaperna?

    Tailkick innebär att rockern ökar mot tailen. Brädan svänger därmed snabbt på bakfotstryck samtidigt som den platta rockern under framfoten gör det möjligt att accelerera genom att pressa med framfoten

    /Jonas

  • djevulen

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 20:25

    här e lite film hur en surfbräda kommer till
    [ame=”http://vimeo.com/6149889″]Slingshot Sports Kite The Making Of Board Shaping Part 2 on Vimeo[/ame]
    här e lite “boardtalk”om man orkar lyssna genom
    [ame=”http://vimeo.com/6152748″]Slingshot Sports Kite Talking about Boards Part 1 on Vimeo[/ame]
    [ame=”http://vimeo.com/6152235″]Slingshot Sports Kite Talking about Boards Part 2 on Vimeo[/ame]

  • sourra

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 00:20

    Och så här kommer en BB till

    IMG_7401.jpg
    IMG_7396.jpg
    IMG_7402.jpg

  • dannep

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 17:16
    sourra;567476 wrote:
    Hehe, jag har lite väl mycket vågbrädor på vinden just nu så några av dom tänkte jag göra mig av med. Bytes mot pengar =)

    Vågis till kite köpes.

    Gärna Naish Custom Wave Fish.

    Även Global är intressant.

    Någon av de större 6.0 – 6.2 “

    Som den kommer i butik med stroppar.

    Maila eller PM

    luma2010 at hotmail.com

    Mvh

    Daniel

  • spexz

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 18:28

    Någon som har testat Imagine Flux Raptor
    eller imagine´s andra vågbrädor som Fahlen säljer?

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.