Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vågbräda för kite

  • Vågbräda för kite

    Publicerad av smaskens på 22 mars, 2010 vid 08:15

    Tjena, ytterligare en våg tråd…
    Jag har bestämt mig för köpa kitevågis.
    Främsta anledningen är för att kunna köra kite i lite lättare vindar.
    Har ingen egen uppfattning om strapped eller strapless.
    Inget krav på att kunna använda den som vågbräda men funkar det så är det ett plus.

    Jag har kollat in gamla trådar om vågisar och NSM artiklar samt kommit fram till följande:
    I princip alla vågisar kommer att funka i lättvind då de har större yta än en TT.
    Långa brädor (6’3″ +) är bra för stora vågor som tyvärr förekommer ytterst sällan på västkusten.
    Kitevågisar från BEST, Cabrinha, Naish, mm ligger på mellan 5’3″ – 6’2″.

    Jag känner på mig att om jag ska prova mig fram och låna brädor så kommer säsongen vara över innan
    jag hunnit bestämma mig. Jag är 169cm och väger 70kg. Tänker inte spendera en förmögenhet på en

    Känns som en bräda över 6’0″ är otymplig och jag satsar på en Shortboard runt 5’7″ till 5’11”
    kanske 5.11″X18″1/8X2″1/4.

    Tips, råd och erfarenheter mottages med tacksamhet
    Erik

    smaskens svarade 14 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • larssa

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 08:33

    Jag e absolut ingen mästare på detta, men jag skaffade en 5,8″ för några år sedan och har kört lite sporadiskt med stroppar och tyckt att det varit ganska kul, men i slutet av förra säsongen testade jag att köra strapless och det var skitkul. Känner dock att brädan e lite i kortaste laget för sundets småvågor så jag skulle nog rekommendera nåt lite större.

  • sourra

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 09:21

    Om du ska ha en som funkar i lättare vind så kan det vara en poäng att ha en bräda som inte har tokmycket rocker. Om du vill kan du få låna en bräda och testa så du har någon form av utgångspunkt. I ditt önskade storleksspann har jag en 5’8″ och en 5’9″ – en Naish gun och en Bluebottle custom. Finns på Johanneberg.

  • rydstrom

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 09:44

    Kolla med Mårten (Dalen). Hans vågisar är bland de skönaste jag kört, både strappat och ostrappat. Hade jag haft pengar och två knän hade jag köpt en utan att tveka.

  • roland

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 11:41

    köp en skim, courserace, eller en lättvinds tt för lättvind………..
    Köp en lång smal vågis med mycket rocker som du kan ha när det e våger!!!
    om du köper en vågis så ta av stropparna då klarar du lättvind bättre

  • smaskens

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 13:45
    sourra;602665 wrote:
    Om du ska ha en som funkar i lättare vind så kan det vara en poäng att ha en bräda som inte har tokmycket rocker. Om du vill kan du få låna en bräda och testa så du har någon form av utgångspunkt. I ditt önskade storleksspann har jag en 5’8″ och en 5’9″ – en Naish gun och en Bluebottle custom. Finns på Johanneberg.

    Det hade varit guld att prova något…

    Roland;602690 wrote:
    köp en skim, courserace, eller en lättvinds tt för lättvind………..
    Köp en lång smal vågis med mycket rocker som du kan ha när det e våger!!!
    om du köper en vågis så ta av stropparna då klarar du lättvind bättre

    Jepp, ju fler brädor desto bättre, sen skall jag fylla garaget med urton kites från 4 upp till 18m2.
    Jag försöker ju hitta en kompromiss och antagligen blir åkningen inte optimal för alla förhållanden.

  • roland

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 17:21

    Hej hej
    jag undrar lite….Jag gillar att åka skidor men vill ha en snowboard
    E monoski något att köpa? vill ju inte ha hela huset fult av utrustning

  • samhansson

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 17:23
    smaskens;602659 wrote:
    Tjena, ytterligare en våg tråd…
    Jag har bestämt mig för köpa kitevågis.
    Främsta anledningen är för att kunna köra kite i lite lättare vindar.
    Har ingen egen uppfattning om strapped eller strapless.
    Inget krav på att kunna använda den som vågbräda men funkar det så är det ett plus.

    Jag har kollat in gamla trådar om vågisar och NSM artiklar samt kommit fram till följande:
    I princip alla vågisar kommer att funka i lättvind då de har större yta än en TT.
    Långa brädor (6’3″ +) är bra för stora vågor som tyvärr förekommer ytterst sällan på västkusten.
    Kitevågisar från BEST, Cabrinha, Naish, mm ligger på mellan 5’3″ – 6’2″.

    Jag känner på mig att om jag ska prova mig fram och låna brädor så kommer säsongen vara över innan
    jag hunnit bestämma mig. Jag är 169cm och väger 70kg. Tänker inte spendera en förmögenhet på en

    Känns som en bräda över 6’0″ är otymplig och jag satsar på en Shortboard runt 5’7″ till 5’11”
    kanske 5.11″X18″1/8X2″1/4.

    Tips, råd och erfarenheter mottages med tacksamhet
    Erik

    Du har PM från mig.

    /Sam

  • pjoter

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 09:04
    Roland;602736 wrote:
    Hej hej
    jag undrar lite….Jag gillar att åka skidor men vill ha en snowboard
    E monoski något att köpa? vill ju inte ha hela huset fult av utrustning

    haha, 🙂

  • pjoter

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 09:10

    köp nåt billigt beg om du inte alls vet vad du ska. så har du en början iaf.

    gärna lite fetare rumpa så du får mer flyt, och definitivt strapless om det ska va lättvind, både för att komma igång och för att inte tråkas ihjäl. 🙂

    Om sam gett dig ett bra erbjudande på suesias så kör på de, dom e fina dom, liksom de flesta andra brädor iofs.

  • smaskens

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 10:07
    Roland;602736 wrote:
    Hej hej
    jag undrar lite….Jag gillar att åka skidor men vill ha en snowboard
    E monoski något att köpa? vill ju inte ha hela huset fult av utrustning

    Aj det gjorde ont

  • hattfan

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 12:05
    sourra;602665 wrote:
    Finns på Johanneberg.

    Vafan har ni flyttat från Johannesburg?

  • rydstrom

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 12:19

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=26640&title=cabrinha-6-273-26quot-3b-surfbraeda&cat=10

    inte jag som säljer men funkar fint lite lite vågor och som lättvind

  • roland

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 12:34

    yes där var den!!

  • petting_4

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 20:36

    Jag hittade en billig 6.8:a på blocket med färdiga hemgjorda inserts för stroppar. Har haft den som lättvindsbräda o det funkar klockrent. Kolla om du hittar billigt begagnat!

  • yann

    Medlem
    24 mars, 2010 vid 06:24

    Smaskens, jag har en 5’11” shortboard med lite ommodellerad nose (snarare en 5’10” nu) och förstärkt deck som du kan köpa riktigt billigt. 500kr!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vågbräda för kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.