Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vågbräda? synpunkter o nördnoga detaljdiskussion tack.

  • skotten

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 22:33

    oooh the options!!!!…. I may have to ride her a little… I do it gently.. ask nicks mom….

  • patrikol

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 22:38

    @skotten 485719 wrote:

    oooh the options!!!!…. I may have to ride her a little… I do it gently.. ask nicks mom….

    He He 🙂 LOL

  • chrille

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 23:32

    “Volymen är förresten hyfast ointressant eftersom man inte paddlar in på vågorna.”

    Håller inte med dig helt där Yann;-) Jag menar att man får bättre driv genom bottomturn med mer volym i brädan, speciellt med mer volym framme i nospartiet. Eftersom man in hård bottomturn trycker ner en stor del av railen i vattnet så måste du ha något som ger dig motkraft (volymen av den undanpressade vattenmassan), annars är det lätt att trycka kanten igenom ytan och oavsiktligt bromsa upp svängen (händer om jag pressar min RF6’0 för hårt, men inte med min fetare 6’2. Detta är speciellt märkbart i lättare vindar.

    Det bästa är att testa en mängd olika brädor och komma fram till vad man gillar bäst. Själv började jag köra vågor på en 5’5, vilket då kändes som ett väldigt stort kliv upp från en twintip. Sen dess har jag kört en mängd olika brädor och har successivt gått upp i storlek eftersom jag tycker att man får ut mer av åkningen – bättre driv, tidigare planing bättre höjdtagning etc.

    Självklart kan man inte dra alla fish över en kant, och inte heller alla brädor av en viss längd. En 7’0 med 1′ avkapad nos är ju 6’0 lång, men fungarar väldigt annorlunda än en som är 6’0 ursprungligen. Likaså är det väldigt stor skillnad på en 18” och 20” bred bräda. Man måste, som Yann säger, ta hänsyn till en mängd faktorer vid jämförelse av olika brädor, såsom rocker, volym, volymfördelning, outline, fenstorlek & placering etc etc. Det är rätt svårt att veta vad som är bra/dåligt om man inte har testat och jämfört en mängs olika brädor i olika förhållande. Jag menar dock att en större bräda (upp till en viss gräns) har en antal fördelar.

    /C

  • skotten

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 06:05

    sup chrille… I miss you man, its been too long since we rolled in the sand together… you going to invite us all to the wedding!!!??? I promise to wear a skirt and no panties….

  • yann

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 09:39

    @Chrille 485724 wrote:

    “Volymen är förresten hyfast ointressant eftersom man inte paddlar in på vågorna.”

    Håller inte med dig helt där Yann;-) Jag menar att man får bättre driv genom bottomturn med mer volym i brädan, speciellt med mer volym framme i nospartiet. Eftersom man in hård bottomturn trycker ner en stor del av railen i vattnet så måste du ha något som ger dig motkraft (volymen av den undanpressade vattenmassan), annars är det lätt att trycka kanten igenom ytan och oavsiktligt bromsa upp svängen (händer om jag pressar min RF6’0 för hårt, men inte med min fetare 6’2. Detta är speciellt märkbart i lättare vindar.
    /C

    Jag är helt med på vad du menar och hade även det i åtanke och det var därför jag skrev “hyfsat ointressant”. Jag menar att den skillnaden i flytkraft inte är märkbar för oss vanliga dödliga. Ska försöka förklara varför.

    Vi tar min fish som exempel. Den är 6’0″ x 20″ x 2 3/8″ och har en volym på 36 liter. Hade den haft samma densitet som luft så hade den som mest kunnat skapa en kraft uppåt på 36kg när man sänker ner hela brädan i vattnet. När en bräda ligger i en bottomturn tränger man förvisso undan en jäkla massa vatten men i princip inget av detta vattnet hamnar på ovansidan av brädan eftersom man ligger i planing ovanför vattnet. Motkraften skapas av brädans planing som blir extra tydlig i en bottomturn som ju är en manövern med mycket hastighet. Ska man ta ett extremexempel så hade man inte kunna känna ngn skillnad om man haft massa små uppblåsta ballonger (mer volym) fasttejpade på decket förutom att de hade varit grymt störande. Hade man däremot sänkt ner brädan med ballongerna så hade ju skillnaden vart avsevärd. Nu befinner sig ju inte hela brädan ovanför ytan. Hur djupt man skär ner brädan är bland annat avhängigt av railens utformning, outline curve, bredd och hur mycket man kantställer brädan. Det lilla av brädan som faktiskt i det här läget kan utgöra någon flytkraft borde inte vara många liter (kg kraft som verkar uppåt) Däremot blir det en jäkla massa kraft uppåt av brädans planing i velodromen som skapas i svängen. Räkna med att man momentant iaf ligger i minst 1.5 G i en bottomturn. Det är för mig 120kg kraft rakt neråt på brädan. Uppskattningsvis max 5 liter av brädan är nersänkt i (inte ovanför) vattnet längs med bakre halvan av railen och skapar en flytkraft på 5kg = försumbart. De resterande 115kg står planingen för.

    Illustrerande bild på en bottomturn
    _MG_9708.jpg

    En shortboard kan man i regel skära djupare med än en fish p.g.a. vassare rails, mer outline curve och är smalare. Railen är som skarpast i bakkant och därför lägger man över mer vikt på bakfoten i en bottomturn för stabilitet tillsammans med fenorna. Nospartiet av brädan befinner sig ovanför ytan och kan inte bidra med någon motkraft alls. Det är ju speciellt i främre delen som fishar utmärker sig med mer volym eftersom de har sin bredaste punkt mycket längre fram än en shortboard.

    Jag har inte klämt eller sett på dina brädor men jag tycker att det låter lite konstigt. Är du säker på att det inte railsen eller någon annan egenskap på din 6’0″ som spökar? Jag hade kunnat förstå det bättre om vi hade pratat om en top turn i slöa vågor där man nästan stallar brädan efter svängen. Där har jag själv problem med min 5’3″ som har vassa rails och minimalt med volym. Jag drog då slutsatsen att det är railsen som sätter käppar i hjulet och inte volymen. Min 5’3″ är förresten en Underground Freewave. Den har ett nedsänkt deck med bulliga rails. Railsen är ändå förhållandevis vassa för att vara en vågbräda. Hade volymen haft så stor inverkan så kan jag nog säga att den här brädan inte gått att köra på – men tro mig, det gör den! Det enda jag saknar ibland är lite rundare rails men samtidigt gör det den grym som hårdvindsbräda.

    aHS_DSC_90194.jpg

    I surfcommunityn var det heta diskussioner när epoxy sandwich-brädorna kom. Ett argument mot dessa var dess lägre densitet (mer flytkraft) som skulle bidra negativt eftersom man inte skulle kunna få ner railen lika djupt. Det är möjligt att ett pro kan känna den skillnaden men jag skulle nog vilja säga att det även där är försumbart för 99% av surfare, att det skulle bidra till något negativt. Det har kommit massa nya konstruktioner på senare tid som är ännu lättare och de har tagits emot med öppna armar som t.ex Firewire och S-Core. Det som jag upplever en lättare bräda tillför mig är mycket lättare swing weight i manövrar och inte nånting i form av annan flytkraft (motkraft) när jag väl är uppe och kör.

    Såja, nu såg jag väl till att det blev en riktigt nördig diskussion? 😀

  • chrille

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 12:05

    Intressanta synpunkter Yann! Jag tror dock att jag inte varit helt klart vad jag menar med volym och dess inflytande på bottomturnen. Jag håller helt med om att volym som liggen i mitten av brädan inte spelar stor roll för hur brädan uppträder, MEN jag är ganska övertygad om att “volymen” i railen (eller snarare area på railen som pressas med i vattnet vid en bottomturn) har stort inflytande på brädans beteende. En mer volymrik rail pressar undan mer vatten och får mer mothåll av vattnet än en tunnare rail. Skillnaden blir som du säger större ju högre hastighet en är.
    Min föreställning är att man får en hävarm från vattnet under den nedpresseda railen, verkande uppåt och med centrum i åkarens tyngdcentrum. Denna hävarm förstärker kraften med vilken vattnet verkar på railen och gör just railens utformning viktig för brädans egenskaper.

    Anledningen att jag har just denna teori är att största skilnaden på min 6’2 fish (mer lik en vanlig shortboard fast med fish tail) och 6’0 RF är brädans tjocklek och railens utformning. Bottenarean är det inte så stor skillnad på. RF:en har dock betydligt tunnare rails och det känns stor skillnad när man pressar brädan hårt i en bottomturn. 6’2 an håller sig på ytan och ger en jämnt driv genom hela svängen medan RF’n har en tenders att skära igenom och bromsa om man inte är lite försiktig.

    /Chrille

  • skye10

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 13:17

    Eller så kan man surfa.

  • yann

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 15:16

    Jag är med dig där Chrille. Det var det jag försökte förklara i mitt ursprungliga inlägg.
    @Yann 485612 wrote:

    Volymen är förresten hyfast ointressant eftersom man inte paddlar in på vågorna. Däremot påverkar det hållfastheten beroende på kontruktion. Blandas kanske ihop med yta/area och lite fetare rails som ibland går hand i hand med mer volym.

    Skye10 wrote:
    Eller så kan man surfa.
    Tyvärr kan jag ju bara välja mellan att låtsasjobba eller jobba. 🙁
  • skanepaul

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 15:27

    Men Chrille och Yann om jag skulle välja EN bräda till svenska förhållanden ala sydkust vad skulle jag då välja??

  • chrille

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 16:22

    @SkånePaul 485853 wrote:

    Men Chrille och Yann om jag skulle välja EN bräda till svenska förhållanden ala sydkust vad skulle jag då välja??

    Jag hade valt något runt 6’0 och med hyffsad volym i railsen om du bara ska ha en. Det funkar bra både på sydkusten, i guicho och även ostroppat.

    Här är några fina shapes: http://www.surftech.com/kiteHome.php?%2FhomepagesFlash%2FkiteRecom.swf

    Annars kommer North ut med några riktigt fina vågbrädor till 2009, shapade av Marty på Delta Designs i Margater River. Något av det bästa jag testad hittills.
    /C

  • djevulen

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 16:38

    e det dessa du menar crille,ska själv skaffa mig en strax men tror jag kommer å bygga själv,det va ju några år sen man byggde windsurfbrädor.vad rekomenderar du för material?har lite epoxy å väv liggande,räcker det eller brukar du lägga i trä eller kol åxå ?å vad ska man ha för kärna
    mvh Mathias

  • djevulen

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 16:38
  • yann

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 17:14

    Djevulen om du är lite händig med polyester så har jag en jättefin avdankad 6’2″ med en misslyckad lagning på fenboxen. Den får du för 500spänn så kommer du undan billigare och antagligen bättre än att shapa en själv. En Diverse Stealth med rejäla rails, 19″, tjockt glasad (bra för kite), Red-X-fenor. Kör den som den är, sätt i stroppar eller försök att göra en bättre lagning på boxen (Den ena fenan är liksom inte avtagbar längre utan numera en glass-on, blev lite full på ångorna tror jag, hehe 🙂 Har en 6’6″a Diverse Sprint med samma symtom för er som gillar att köra stort fast den har jag inte försökt laga så fenboxen och fenan får du i handen. 500kr där med.

    http://www.diversesurf.com.au/models/shortboards/stealth/stealth.html

    http://www.diversesurf.com.au/models/shortboards/sprint/ds.html

  • yann

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 17:32

    När jag ändå är igång har jag en Salomon Noseless 5’3″ med full deck grip som jag satt dit själv. Boxy förlåtande rails, inga dings eller pressmärken under. Mint condition! 1800kr.
    nose53.jpg

  • yann

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 17:44

    @SkånePaul 485853 wrote:

    Men Chrille och Yann om jag skulle välja EN bräda till svenska förhållanden ala sydkust vad skulle jag då välja??

    Det beror ju helt på vilken typ av vågkiting man vill syssla med. Om du bara vill få max surf med minimal kite så är det som Chrille säger en fish eller större shortboard inspirerad bräda. Liquid Force 6’2″ quaden med bat tail ser jättefin ut så den hade jag velat testa. Är du inte för tung så kan du ju faktiskt vågsurfa med den också. Bara du håller dig borta från renodlade fishar, alltså de som ser ut som retro fishar för de är riktigt tråkiga tycker jag. Trodde att de skulle vara perfekt i läjet men efter att ha provat så tar jag hellre lite extra hjälp av kiten än att jag skenar iväg på en pråm.

    Själv tycker jag det är roligt att experimentera med lite new school vågkiting och göra aerials och landa ner i samma våg igen (det där man aldrig lyckades lära sig i vågsurfing). Det går ju att göra med alla brädor men det underlättar om den inte fångar för mycket vind och är utformad så att den går att graba i railen. Min Underground Freewave 5’3″ är bra för detta och den finns i 5’8″ också. Airush Choptop 2009 som annonseras i senaste kiteworld ser också intressant ut men jag har bara sett den i tryck och inte i verkligheten eller på nätet och då är det svårt att få en riktig uppfattning. Gillar konceptet dock!

    Xelerator Epic är grymt sköna brädor som jag känner igen mig med en gång från shortboard. Har provat både 5’3″ och 5’8″ båda är bra alternativ men 5’3″an lämpar sig bättre för hårdare dagar med mycket vind.

    Webber 6’0″ Squash som Chrille länkade har jag testat utan kite och den är riktigt läcker och ser riktigt elak ut vitlackad 😉 Surftechs är epoxy sandwish och kan bli lite jobbigt och fula att laga men håller för mycket stryk. Inget EPS skum i dom heller så får du en ding så suger den vatten och du får sluta köra.

    Naish Custom Wave CR ser också fina ut fast jag fattar inte varför de kallas custom när de är popouts som alla andra. Ska man ha custom så kontakta Jonas på bluebottle och skaffa dig en bräda helt efter dina egna önskemål för samma kostnad om inte billigare. Det blir mitt nästa drag.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vågbräda? synpunkter o nördnoga detaljdiskussion tack.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.