Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågridningstips!

  • tws

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 10:50

    Nja, jeg mener man bør lære av mesteren og prøve gjøre slik som han selv om vinden er onshore og man bare får et par forsøk før bølgen legger seg ned. Du kan fortsatt vri seilet bak kroppen og fake laydown, men seilet kommer selvsagt raskere opp igjen. Man ender gjerne opp med å seile clewfirst ut av bottomturnen, som er enkelt hvis du holder bredt grep på bommen. Se det positive i Onshore. Det er jo enklere å forsøke upwind360(0) (Taka) 🙂

    OK, vil ikke være tråkig men det er en siste ting ‘Flex’ bør vite: Alle bevegelser starter med motbevegelse. Kan ikke ordet på svensk, men det er omvendt bevegelse av bevegelsen du vil gjøre. Er du med Flex?

  • doc

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 12:09

    Om man bortser från juksandet finns en fin sekvens av hur man kan börja med en liten backside innan man går in i bottensvängen här:
    w875.jpg
    http://www.a-h-d.com/news/clinic/seal-web-clinic/

  • mes

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 10:18

    Igår i Lejet (e.m.) var det som vanligt onshore och jag undrar hur ni gör när ni vågrider clew-first…alltså…jag kommer in halvvind/lätt slör och gör en ansats till gipp innan jag svänger upp mot vågen och smackar läpp (ähm…). Jag skulle vilja göra enligt fina skissen som bifogas. När jag försöker svänga från vinden mot clew first och har mycket vind så orkar jag inte hålla i seglet och när det är lite för lite vind tappar jag farten. Jag försökte ta bakre foten ur stroppen men det slutade med ett par vurpor.
    /Mes

  • blabussen

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 16:40

    fin bild.

    Jag lärde mig lite nytt i apelviken i tisdags.. oftast som oftas brukar vågen försvinna när jag kommit halvvägs genom bottensvängen, det brukar resultera i att jag åker clewfirst till nästa våg 🙂 men det blir liksom ingen direkt “vågridning”. Iaf i tisdags upptäckte jag att om man ligger ca 5-10 framför det kommande brytet och gör en hyffsat snabb bottensväng så snart brytet kommit igång, då hinner inte vågen undan och man kan faktiskt träffa brytet! Fick på några cutbacks där fenan släppte och det blev lite vågridningkänsla över det hela.

    Sen är det ganska kul att svänga på inkommande bryt när man åker utåt, det kan bli ganska bra tryck i de bryten.

  • mes

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 17:39
    blåbussen;560800 wrote:
    fin bild.

    Jag lärde mig lite nytt i apelviken i tisdags.. oftast som oftas brukar vågen försvinna när jag kommit halvvägs genom bottensvängen, det brukar resultera i att jag åker clewfirst till nästa våg 🙂 men det blir liksom ingen direkt “vågridning”. Iaf i tisdags upptäckte jag att om man ligger ca 5-10 framför det kommande brytet och gör en hyffsat snabb bottensväng så snart brytet kommit igång, då hinner inte vågen undan och man kan faktiskt träffa brytet! Fick på några cutbacks där fenan släppte och det blev lite vågridningkänsla över det hela.

    Sen är det ganska kul att svänga på inkommande bryt när man åker utåt, det kan bli ganska bra tryck i de bryten.

    Tack för tipset. Det är ju smart att svänga clew-first motvågen direkt…då tjänar man ju lite höjd. Jag ska testa mer fokuserat nästa gång. Jag misstänker at det är fysiskt jobbigt att köra planande clew-first även med bra teknik. Jag har varken eller men om det blåser några fler dagar så ska jag testa mer allmänt med clew-first.
    Först fixa reklamation av min nya RDM-mast som gick av när jag riggade den för första gången…surt…

    🙂

  • flex

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 19:34
    tws;559985 wrote:
    OK, vil ikke være tråkig men det er en siste ting ‘Flex’ bør vite: Alle bevegelser starter med motbevegelse. Kan ikke ordet på svensk, men det er omvendt bevegelse av bevegelsen du vil gjøre. Er du med Flex?

    jag är med jag är med! 🙂 (tur man är halvnorrbagge :)) jag var ute och testade igår, även om det inte gick så jättebra fattar jag själva grejen!! Här finns potential! det kändes mer rätt än vad det gjort tidigare..så bara ut och toköva nu!

  • sinker

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 09:12
    Lars_K;559517 wrote:
    Och så har vi den sedvanliga översättningen via Google:

    Njaa, det är NOK din botten tur som behöver korrigeras om att få en bra minskning eller airial. Här kommer en norrbaggares förklaring, om du vill

    Du bör ta en vänstersväng med något som ser ut som laydownjibb. Men du ska inte lägga ner i segling. Det ser ut precis som det.

    Framsidan – Sida Whore:
    1. God fart i sidled ner hamnen. Pump som fan.

    2. Nu kommer ni att fuska som fan. Styrelse ifrån vågen med helarna samtidigt vrider tätning bakom kroppen genom att sträcka ut de främre Handen OCK dra den bakre handen. Stå upprätt. Lägg inte till seglade ner. (Har du fuskat?)

    3. Eftersom oscillerande ifrån vågen så finns det flera grader till swing och du kan kantater bredan mer. När du gör det så det ser ut som att segla, du leder framåt så att styrelsen kommer Nøsen omfattning, faktiskt har på vattnet. Men bara en kort sekund.

    4. Fremførsel av segling i 2. redan början på cutbacken. När bottomturnen är klar du är på toppen av hamnen med segling pushet loooong fremåt. Nu är det bara att komma till benen och ta en mun på den våg som kommer mot dig. träffar gärna munnen så sent som möjligt, så det är airial

    Det du har det. Hemligheten att ingen talar om är otrogen med segling. Etapp tillbaka innan sin tur medan de står upp och efter det kommer att vara strax under den nedre vända framåt OCK nedskärning. Så, nu är katten ur säcken och alla vet hemligheten.

    Mvh
    Thomas

    TWS, cred till dig.
    I söndags och måndags fick vi många och långa timmar onshore i Lejet. Jag hade dit “juxande” som ett mantra i huvudet hela dagen och jag måste säga att det finns mycket potential i att vika in seglet bakom bakre knät samtidigt som man sträcker framhanden och “lägger ner” seglet. Resultatet blir en snävare sväng som ger mer fart mot läppen.
    Jag tycker rörelsen liknar den man gör i en fullfartsgipp och det är ju inte så konstigt… Jag har ju provat att lägga ner seglet förrut (för så ser det ut på Hawaii) men då blev det alltid för mycket bakvikt och pirruett istället för kontrollerad sväng. Fuskandet-juksandet-jux är ju hemligheten!
    /sinker

  • ola_p

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 17:19
    Sinker;561594 wrote:
    TWS, cred till dig.
    I söndags och måndags fick vi många och långa timmar onshore i Lejet. Jag hade dit “juxande” som ett mantra i huvudet hela dagen och jag måste säga att det finns mycket potential i att vika in seglet bakom bakre knät samtidigt som man sträcker framhanden och “lägger ner” seglet. Resultatet blir en snävare sväng som ger mer fart mot läppen.
    Jag tycker rörelsen liknar den man gör i en fullfartsgipp och det är ju inte så konstigt… Jag har ju provat att lägga ner seglet förrut (för så ser det ut på Hawaii) men då blev det alltid för mycket bakvikt och pirruett istället för kontrollerad sväng. Fuskandet-juksandet-jux är ju hemligheten!
    /sinker

    Testa att flytta bak händerna rejält mycket, bredare grepp och längre bak (sen skall bakhanden tillbaka framåt i cutbacken). Då kan du skjuta seglet längre fram.

  • sinker

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 21:26

    Yes sir! Will do.
    /sinker

  • mikaels

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 11:49

    Köp Tricktionary-DVDn! Jag gjorde det igår, och kollade lite snabbt på några olika manövrar, otroligt bra förklarat, med slow motionfilm av nyckelmoment, t ex hur man viker ned seglet i en bottom turn.
    Den kommer att förgylla kalla, regniga, vindfattiga höstkvällar så är man rustad till stordåd för nästa säsong :)!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågridningstips!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.