Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av Bowkite?

  • Val av Bowkite?

    Publicerad av fate på 24 juli, 2007 vid 07:02

    Hej, jag är en pojke på 23 jordsnurr som har lite svårt att veta vad jag ska köra med.

    Jag vet att det har varit upp bowkite trådarförut som övergick i en lång diskution om 5:e linan på bla Ozone.

    Jag funderar just nu på att köpa en ny kite, jag är ganska mycket nybörjare, är upp och åker och sätter nästa vändningarna utan att lägga mig, och klarar hyfsat av att kryss.

    Jag funderar på att köpa en Ozone Instinct, och funderar då främst på antingen en Light 12:a eller en sport 13:n.

    Jag väger någonstans mellan 80-85 kg.

    Jag ska ta kontakt med dom som säljer dom och be om att få test köra. Dock som jag sa så är jag ganska mycket nybörjare så jag har lite svårt att avgöra som det är bra eller dåligt när jag kör.

    Så jag skulle vilja ha lite feedback på dessa kites.

    Vad är bra, dåligt, med dessa?

    Vad är skillanden på sport och light?

    Vad finns det för andra alternativ, bra dåligt med dom? Jag har provkört en light så det får gärna vara något som liknar dom? Finns det några “kopior” på dessa kites av billigare märken?

    Någon som vet något om Best Bularoo eller Best Waroo?

    Jag vill vill väl som alla andra ha en bra kite som fungerar bra, är ganska snäll mot mig som nybörjare och som håller….

    Som sagt jag vet inte vad jag ska ha men jag vill ha tag i det nu…eller innan sesongen är slut.

    //Förvirrad

    nic svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • larzonov

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 07:41

    Inte dåligt för en grabb på 23 dygn 😉

    Jag köpte mig en Waroo 9a 07 efter att bara ha hört bra saker om den och kan bara säga att jag är jävligt nöjd med den! Mycket kite för pengarna!

    /Andreas

  • eddie

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 07:44

    Köp en beggad Bow… Alla etablerade märken duger gott till dig som nybörjare.
    Du lär inte märka någon skillnad!

  • nic

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 08:04

    @Fate 399619 wrote:

    …Jag funderar just nu på att köpa en ny kite, jag är ganska mycket nybörjare, är upp och åker och sätter nästa vändningarna utan att lägga mig, och klarar hyfsat av att kryss.

    Jag funderar på att köpa en Ozone Instinct, och funderar då främst på antingen en Light 12:a eller en sport 13:n.

    Jag väger någonstans mellan 80-85 kg.

    Jag ska ta kontakt med dom som säljer dom och be om att få test köra. Dock som jag sa så är jag ganska mycket nybörjare så jag har lite svårt att avgöra som det är bra eller dåligt när jag kör.

    Så jag skulle vilja ha lite feedback på dessa kites.

    Vad är bra, dåligt, med dessa?

    Vad är skillanden på sport och light?

    Vad finns det för andra alternativ, bra dåligt med dom? Jag har provkört en light så det får gärna vara något som liknar dom? Finns det några “kopior” på dessa kites av billigare märken?

    Någon som vet något om Best Bularoo eller Best Waroo?

    Jag vill vill väl som alla andra ha en bra kite som fungerar bra, är ganska snäll mot mig som nybörjare och som håller….

    Det är skillnad på Sport och Light. Ingen är sämre än den andra men de är väldigt olika. Ring 070454200 (Pär) så får du testa. Blåser det ordentligt får du gärna testa mina små Lightar.

    Lighten är enkel och man utvecklas mycket i den (oavsett nivå) för att den är så snäll när man kraschar. (inget drag när du släppt bommen och lätt upp igen)
    Sporten har mer prestanda men på din nivå kommer du inte ha någon större fördel av prestandan. Båda går lika bra uppvinds och jag hoppar lika högt med båda även om Sporten har bättre häng.

    Du skriver att kiten ska hålla och då är Ozonen bland det bästa (det bästa?) på marknaden tack vare sitt Tejin tyg som håller dubbelt så länge i tester för UV-ljus (som standarden Dacron) innan tyget blir poröst. Detta gör att kiten även är en bra kite för andraägaren.

    Som Eddie skriver så spelar prestanda eller val av märke mindre roll för dig som nybörjare. Men det är ofta underskattat att du har många runt omkring dig med samma kitemärke som du kan jämföra dig med och som kan sporra dig, hjälpa dig med enkla lösningar om problem uppstår etc.

    Du är välkommen in i familjen om du vill. Börja med att testa.

    nic

  • fate

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 08:10

    @larzonov 399623 wrote:

    Inte dåligt för en grabb på 23 dygn 😉

    Jag köpte mig en Waroo 9a 07 efter att bara ha hört bra saker om den och kan bara säga att jag är jävligt nöjd med den! Mycket kite för pengarna!

    /Andreas

    Det ska börjas tidigt om man ska bli bra vet du 🙂

    Ja jag har tänkt att ringa Pär för att få prova, vill ha lite åsikter först från såna som kör med grejerna men inte säljer/sponsrad/kör med på kurser.

  • lasurf

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 09:16

    Hej Kom och prova nova2 grymt skön drake
    http://www.lasurf.se

  • fate

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 10:06

    @Lasurf 399657 wrote:

    Hej Kom och prova nova2 grymt skön drake
    http://www.lasurf.se

    Det är ju så långt till er. Det blir ju typ 50 mil att köra och det känns ju inte så jätte roligt…för ni finns väl bara i landskrona?

    Får se om det blir ett besök eller ej…

  • matte_c

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 17:52

    Började köra en instinct edge 11’a för några veckor sedan och jag måste säga att även om detta ska vara odjuret i ozones utbud i år så är den ganska snäll rent säkerhetsmässigt. Kraschar du och släpper bommen försvinner nästan all kraft direkt. Ganska skönt om man inte har koll på läget riktigt som nybörjare. Det finns ju andra fördelar med det också, ska du köra på någon svårare spot med sten och skit så är risken att bli släpad inte lika stor som t.ex. med en c-kite.

    Har inte kört någon annan bow, SLE eller vad det nu heter så jag kan inte jämföra, men efter en månads körning tycker jag ozones system funkar bra för mig. Har varit ute i rätt byiga förhållanden och ändå känt att jag haft kontroll.

    /Matte

  • tjoppe

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 23:46

    Klart du ska prova de olika!

    Redan idag så ska vi ut, det kommer vara ganska så lätta vindar men det finns kiter så det räcker för att du ska kunna köra en stund, det bästa är att få en egen uppfattning!

    Vi kommer vara i läjet och köra idag, ring mig 0704542000 så kanske jag kan fixa så du kan åka med någon.

    //Pär

  • fate

    Medlem
    25 juli, 2007 vid 06:04

    @Tjoppe 399954 wrote:

    Klart du ska prova de olika!

    Redan idag så ska vi ut, det kommer vara ganska så lätta vindar men det finns kiter så det räcker för att du ska kunna köra en stund, det bästa är att få en egen uppfattning!

    Vi kommer vara i läjet och köra idag, ring mig 0704542000 så kanske jag kan fixa så du kan åka med någon.

    //Pär

    Jag har tyvärr dåliga möjligheter att ta mig iväg idag, jag jobbar hela dagen. Men jag kommer att ringa dig så kan vi försöka bestämma någon annan dag.

    //Stefan

  • fate

    Medlem
    25 juli, 2007 vid 08:41

    När släpps -08 modellarna ungefär?

  • nic

    Medlem
    25 juli, 2007 vid 09:11

    @Fate 400002 wrote:

    När släpps -08 modellarna ungefär?

    Om det blir som de brukar så kommer de våren -08.

    nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av Bowkite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.