Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av mast!

  • Val av mast!

    Publicerad av hzon på 3 mars, 2007 vid 15:57

    Tjena på er alla vindälskare!

    Skulle behöva era råd ang val av mast.
    Jag seglar med ett supernova 7.0 -03 och ett nyinköpt expression 6.2 -03.

    Jag behöver verkligen en ny mast till dessa segel,vad tror ni om en challenger 460 mast sds 55% eller sds 85%? Funkar dessa master till neilpryde segel?

    Funderar även på en X3 mast, men jag tror att den kan upplevas för mjuk i längden. Har ni några andra tips på master så mottages det gladerligen!

    Tack på förhand!

    /Andreas

    hzon svarade 17 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • Oregistrerade

    Gäst
    6 mars, 2007 vid 20:58

    köpte en X3 till mina expression i helgen, och ja jag vet det är halv hjärtat

  • ola_p

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 21:06

    kolhalten skall inte göra så mycket för styvheten… Däremot så blir en högkolmast lättare och rappare i responsen. Jag hade gått på 85% varianten utan att tveka.. Hur Challanger funkar med pryde kan jag dock inte uttala mig om, då jag inte testat.

  • Oregistrerade

    Gäst
    6 mars, 2007 vid 21:28

    Var ägare np jet 5.9 -02 körde med x5 mast till detta var ej helt nöjd med detta. Lånade en sds 85% 430 blev ett helt annat segel, svara mycket bättre,seglet känns lättare. skönare.så nu är jag ägare till 3 sds master 400, 430,460 . tycker inte att 400 masten gjorde mina search 4,5+5,0 så mycket bättre. men till större storlekar blev det en stor skillnad(5,9+6.6+7.2 alla np segel) Tycker att x5+x3 masterna känns för tunga + sega

  • pelle_o

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 15:08

    Min erfarenhet är att NP-segel fungerar bäst med NP-mast, ivartfall i storlek 4.0-6.0. Större segel får jag allergi av:(. Har haft Fiberspar och North, tyckte att det gick bra men nu kör jag NP X6 och det är stor skillnad.

  • Oregistrerade

    Gäst
    7 mars, 2007 vid 22:12

    @Hzon 367894 wrote:

    Tjena på er alla vindälskare!

    Skulle behöva era råd ang val av mast.
    Jag seglar med ett supernova 7.0 -03 och ett nyinköpt expression 6.2 -03.

    Jag behöver verkligen en ny mast till dessa segel,vad tror ni om en challenger 460 mast sds 55% eller sds 85%? Funkar dessa master till neilpryde segel?

    Tack på förhand!

    /Andreas

    Challengers SDS master funger bra till Neil pryde segel.

  • hzon

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 16:51

    Innebär det att Neil pryde master har liknande böjkurvor som Challenger master. Som jag har uppfattat det så har Neil prydes master lite anorlunda böjkurva i jämförelse med övriga märken. Men om Challenger masterna funkar fint och hat samma IMCS och högre kolhalt, så kan man ju spara några tusenlappar.

    Är det olika böjkurvor på masterna? och har masterna olika slags “styvhetszoner´´ i den nedre resp övre delen av masten?

    Är det någon som har kunskap och kan reda ut/ förklara hur det här förhåller sig?

    /Andreas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av mast!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.