Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja freestylebräda…

  • Välja freestylebräda…

    Publicerad av joschen på 17 augusti, 2011 vid 12:35

    Behöver råd och tips..

    Kikar på ett par olika brädor från 2010.

    Jag har haft freestylebräda sedan tidigare runt 100 liter och gillar att de planar tidigt och är lättmanövrerande och förlåtande. även om de inte är de snabbaste….

    Sedan jag sist köpte bräda har det uppkommit en ny genre, Freemove… vad är detta för brädor? något som rekommenderas för en sådan som ändå inte freestylar så hårt..då finns ju både Tabous rocket samt F2:s Vento….Nåt för mig kanske?

    Kommer behålla min Tabou pocketwave 75 liter och 4.5, 5.3, 6.5 och funderar på att skaffa mig ett 7.0…

    Väljer annars mellan:
    F2 Rodeo Air 107 liter, 225X67
    Tabou 3S 106 liter, 242X62

    Vad säger ni gott folk?
    Vikt 73 kg

    hakman svarade 12 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • lillhagen

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 14:37

    Hejsan,

    Med en vikt på 73 kg skulle jag nog stanna kvar på 100 liter om du ändå gillar freestylebrädans egenskaper. Särskilt om du tittar på så nya brädor som 2010, de flesta av dessa har riktigt bra fart i sig för att klara dubbelmanövers och andra omöjliga varianter…

    Jag väger 87 kg och bytte förra året från en F2 Chilli 108 till Fanatic Skate 100. En jäkla skillnad i fart på dom brädorna. Känner ibland att det hade vart skönt med mer liter pga min vikt i lättvindsdagarna men med din vikt hade jag inte gått på större. Nu är det en 2011 som jag har men det är samma shape som 2010.

    Dessutom skulle jag nog skippa att skaffa en 7.0a och lägga mer pengar på en fräschare bräda, förslagsvis Fanatic Skate eller JP’s freestyle som har bra fart i sig. Säkert andra märken som är bra också… Nu vet jag inte vad det är för 6.5 du har men en rekommendation skulle också vara att sälja det och skaffa ett modernare segel runt 6 kvm. Har själv kört 6.0 som största och man planar tidigt med det. Skillnaden är dock väldigt liten så i är tänkte jag gå tillbaka till 5.4 som största segel…

    Mvh Henrik

  • oscar

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 17:12

    Som referens: jag väger ca 93 kg och kör en Naish FS115 med 6.0 som största och planar i 7-8 m/s. Har haft 7.0 som största segel för freestyle och det lönar sig inte.

    Om du däremot är ute efter mer fart och inte tänker satsa på freestyle så kan väl en freemove vara bättre. Där tjänar du på att slänga på större fena och segel.

    Med en freemove så seglar du snabbare och hoppar högre. Duger att träna vulcans på även om alla hopptrick är lättare på en freestyle.

  • hakman

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 16:39

    Starboard.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja freestylebräda…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.