Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing välja hårdvindssegel?

  • välja hårdvindssegel?

    Publicerad av surfarsmurfen på 24 september, 2006 vid 18:46

    Hej, har idag ett NP Solo segel på 7kvm. Jag tänkte skaffa ett hårdvinds segel. Jag kör en Fanatic XXX 139ltr.

    Vad bör jag välja för storlek på detta segel, det ska funka från 8/9 m/s till max 15 m/s, som ett komplement till mitt Solo segel för de blåsiga dagarna, (som jag hoppas kommer snart!).

    Har spanat på ett NP search 5.0, vad tror ni?

    manno svarade 17 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • emil_h

    Medlem
    24 september, 2006 vid 18:50

    Excess 5,4 kanske?

  • imported_macts

    Medlem
    24 september, 2006 vid 18:51

    Hoppet från 7,0 till 5,0 är i största laget, jag skulle satsa på typ en 5,7:a istället. Din bräda är heller inte optimal för jättesmå segel, men det funkar nog OK.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    24 september, 2006 vid 21:12
    MacTS wrote:
    Hoppet från 7,0 till 5,0 är i största laget, jag skulle satsa på typ en 5,7:a istället. Din bräda är heller inte optimal för jättesmå segel, men det funkar nog OK.

    jag har inte 6lax o lägga på ett nytt segel och mast så jag nöjer mej med ett beggat av nyrare modell, frågan är bara vilket.

    Hittade ett beggat Gastra pilot 6.0, är det för stort som hårdvindssegel?, någon kommentar om seglet ??

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 september, 2006 vid 21:18
    surfarsmurfen wrote:
    MacTS wrote:
    Hoppet från 7,0 till 5,0 är i största laget, jag skulle satsa på typ en 5,7:a istället. Din bräda är heller inte optimal för jättesmå segel, men det funkar nog OK.

    jag har inte 6lax o lägga på ett nytt segel och mast så jag nöjer mej med ett beggat av nyrare modell, frågan är bara vilket.

    Hittade ett beggat Gastra pilot 6.0, är det för stort som hårdvindssegel?, någon kommentar om seglet ??

    6.0 är inget hårdvindssegel, men det borde bli ett lagom segel som nästa segel till ditt 7.0, absolut.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    25 september, 2006 vid 05:54
    Oregistrerad wrote:
    surfarsmurfen wrote:
    MacTS wrote:
    Hoppet från 7,0 till 5,0 är i största laget, jag skulle satsa på typ en 5,7:a istället. Din bräda är heller inte optimal för jättesmå segel, men det funkar nog OK.

    jag har inte 6lax o lägga på ett nytt segel och mast så jag nöjer mej med ett beggat av nyrare modell, frågan är bara vilket.

    Hittade ett beggat Gastra pilot 6.0, är det för stort som hårdvindssegel?, någon kommentar om seglet ??

    6.0 är inget hårdvindssegel, men det borde bli ett lagom segel som nästa segel till ditt 7.0, absolut.

    Nej, jag förstår vad du menar, det vore sjysst att ha något imellan, men de dagar då det brakar loss vill jag inte står där med för stort segel, jag kan alltid komplettera med en 6.0:a senare.

    Frågan är då hurvida det kommer funka att segla på min bräda med ett 5.0 i , jag har hittat ett NP serach 5.0 billigt, och ett Simmer On shore 5.0.
    Minsta rek. segel till min bräda ät 5.5, fenan är 44cm. Kommer det ställa till något problem?, har jag mycket att vinna på att gå upp till 5.5?

  • oscar

    Medlem
    25 september, 2006 vid 06:34

    Om du köper ett mindre segel så MÅSTE du köpa en mindre fena också. Runt 32 cm av samma modell som du har idag.

  • imported_macts

    Medlem
    25 september, 2006 vid 06:34
    surfarsmurfen wrote:
    Oregistrerad wrote:
    surfarsmurfen wrote:
    MacTS wrote:
    Hoppet från 7,0 till 5,0 är i största laget, jag skulle satsa på typ en 5,7:a istället. Din bräda är heller inte optimal för jättesmå segel, men det funkar nog OK.

    jag har inte 6lax o lägga på ett nytt segel och mast så jag nöjer mej med ett beggat av nyrare modell, frågan är bara vilket.

    Hittade ett beggat Gastra pilot 6.0, är det för stort som hårdvindssegel?, någon kommentar om seglet ??

    6.0 är inget hårdvindssegel, men det borde bli ett lagom segel som nästa segel till ditt 7.0, absolut.

    Nej, jag förstår vad du menar, det vore sjysst att ha något imellan, men de dagar då det brakar loss vill jag inte står där med för stort segel, jag kan alltid komplettera med en 6.0:a senare.

    Frågan är då hurvida det kommer funka att segla på min bräda med ett 5.0 i , jag har hittat ett NP serach 5.0 billigt, och ett Simmer On shore 5.0.
    Minsta rek. segel till min bräda ät 5.5, fenan är 44cm. Kommer det ställa till något problem?, har jag mycket att vinna på att gå upp till 5.5?

    Problemet är nog att när det blåser ca 15 ms så är oftast sjön så gropig (om du inte har turen att bo vid något plattvatten-ställe) så din bräda kommer att studsa fram pga storleken. Men det är klart att det funkar, blir bara inte optimalt. Du kan ju alltid komplettera med en mindre bräda senare.

  • surfen

    Medlem
    25 september, 2006 vid 06:40
    surfarsmurfen wrote:
    Oregistrerad wrote:
    surfarsmurfen wrote:
    MacTS wrote:
    Hoppet från 7,0 till 5,0 är i största laget, jag skulle satsa på typ en 5,7:a istället. Din bräda är heller inte optimal för jättesmå segel, men det funkar nog OK.

    jag har inte 6lax o lägga på ett nytt segel och mast så jag nöjer mej med ett beggat av nyrare modell, frågan är bara vilket.

    Hittade ett beggat Gastra pilot 6.0, är det för stort som hårdvindssegel?, någon kommentar om seglet ??

    6.0 är inget hårdvindssegel, men det borde bli ett lagom segel som nästa segel till ditt 7.0, absolut.

    Nej, jag förstår vad du menar, det vore sjysst att ha något imellan, men de dagar då det brakar loss vill jag inte står där med för stort segel, jag kan alltid komplettera med en 6.0:a senare.

    Frågan är då hurvida det kommer funka att segla på min bräda med ett 5.0 i , jag har hittat ett NP serach 5.0 billigt, och ett Simmer On shore 5.0.
    Minsta rek. segel till min bräda ät 5.5, fenan är 44cm. Kommer det ställa till något problem?, har jag mycket att vinna på att gå upp till 5.5?

    Köra 5,0 på en så pass stor bräda är nog inte så lyckat, själva brädan i sig kommer att bli ett jäkla vindfång, visst det går men det blir nästan lika jobbigt som med det stora seglet, tycker även jag att du skulle ta något runt 6,0-6,2m lagom hopp från det stora seglet och bara köra det på den stora pråmen.. Men som en nödlösning för dom sista blåsiga dagarna i år köpa mig ett mindre runt 5,3- 5,5m, och till nästa år försöka få tag på en lite mindre bräda, till dom riktigt bra dagarna. Små segel i all ära, men glöm inte att till mindre segel sätter man på mindre fenor. Annars genererar jättefenan så mycket motkraft så du kommer bara att köra på fenan hela tiden(tailwalk).
    Brukar ta enkel matematik när jag är ute och surfar. Segelstorlek *5 så får du fenstorlek, man kan lägga på ett par cm om man vill plana upp lite tidigare.
    Alltså segel 5,0*5=25cm fena plus ett par cm om man vill, en formel som fungerar bra för freeride.

  • tsss

    Medlem
    25 september, 2006 vid 09:45
    surfarsmurfen wrote:
    Hej, har idag ett NP Solo segel på 7kvm. Jag tänkte skaffa ett hårdvinds segel. Jag kör en Fanatic XXX 139ltr.

    Vad bör jag välja för storlek på detta segel, det ska funka från 8/9 m/s till max 15 m/s, som ett komplement till mitt Solo segel för de blåsiga dagarna, (som jag hoppas kommer snart!).

    Har spanat på ett NP search 5.0, vad tror ni?

    jag har ett Simmer OS Wawe på 5,7 kvadrat. Luff 465 så du kan använda både 430 o 460 mast. Nästan nyskick. Pris 500:-
    se annonserna på twc.nu. hälsn Tomas

  • surfarsmurfen

    Medlem
    25 september, 2006 vid 11:35
    surfen wrote:
    surfarsmurfen wrote:
    Oregistrerad wrote:
    surfarsmurfen wrote:
    MacTS wrote:
    Hoppet från 7,0 till 5,0 är i största laget, jag skulle satsa på typ en 5,7:a istället. Din bräda är heller inte optimal för jättesmå segel, men det funkar nog OK.

    jag har inte 6lax o lägga på ett nytt segel och mast så jag nöjer mej med ett beggat av nyrare modell, frågan är bara vilket.

    Hittade ett beggat Gastra pilot 6.0, är det för stort som hårdvindssegel?, någon kommentar om seglet ??

    6.0 är inget hårdvindssegel, men det borde bli ett lagom segel som nästa segel till ditt 7.0, absolut.

    Nej, jag förstår vad du menar, det vore sjysst att ha något imellan, men de dagar då det brakar loss vill jag inte står där med för stort segel, jag kan alltid komplettera med en 6.0:a senare.

    Frågan är då hurvida det kommer funka att segla på min bräda med ett 5.0 i , jag har hittat ett NP serach 5.0 billigt, och ett Simmer On shore 5.0.
    Minsta rek. segel till min bräda ät 5.5, fenan är 44cm. Kommer det ställa till något problem?, har jag mycket att vinna på att gå upp till 5.5?

    Köra 5,0 på en så pass stor bräda är nog inte så lyckat, själva brädan i sig kommer att bli ett jäkla vindfång, visst det går men det blir nästan lika jobbigt som med det stora seglet, tycker även jag att du skulle ta något runt 6,0-6,2m lagom hopp från det stora seglet och bara köra det på den stora pråmen.. Men som en nödlösning för dom sista blåsiga dagarna i år köpa mig ett mindre runt 5,3- 5,5m, och till nästa år försöka få tag på en lite mindre bräda, till dom riktigt bra dagarna. Små segel i all ära, men glöm inte att till mindre segel sätter man på mindre fenor. Annars genererar jättefenan så mycket motkraft så du kommer bara att köra på fenan hela tiden(tailwalk).
    Brukar ta enkel matematik när jag är ute och surfar. Segelstorlek *5 så får du fenstorlek, man kan lägga på ett par cm om man vill plana upp lite tidigare.
    Alltså segel 5,0*5=25cm fena plus ett par cm om man vill, en formel som fungerar bra för freeride.

    K, jag har precis skaffat brädan, det är möjligt att det blir en mindre bräda nästa år.

    Så ett 6.0 segel med en 30cm fena kommer funka bra i 10- 12 m/s, men över det behöver jag mindre segel,bräda, fena?

  • manno

    Medlem
    26 september, 2006 vid 07:37

    du har fått ett PM!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing välja hårdvindssegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.