Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing var kan man köpa dacron? (kitewingbygge)

  • var kan man köpa dacron? (kitewingbygge)

    Publicerad av lajvarn på 23 september, 2004 vid 18:46

    nu är det jag igen, nu ska jag banne mig bygga en egen kitewing vad ni än säger! (nästan).

    tänkte först att jag skulle slakta ett surfsegel som jag inte använder, men insåg att det skulle bli jäkligt mycket tjorv.

    så nu tänkte jag kanske köpa dacron och sy till det själv lite läckert.

    nån som vet var man kan köpa dacron? svindyrt?
    tips och synpunkter angående bygget!

    /Love

    karl-petter svarade 11 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • jonasp

    Medlem
    23 september, 2004 vid 21:53

    Hör med nån segelmakare men du kanske kan få tag i ngt häftigare där, typ kevlarförstärkta grejor.

  • lajvarn

    Medlem
    24 september, 2004 vid 05:27

    Svar till:


    Hör med nån segelmakare men du kanske kan få tag i ngt häftigare där, typ kevlarförstärkta grejor.

    [/ QUOTE ]

    joo jag kolla runt lite på segelmakare.
    det dom säljer kallar dom “segelduk” dom skriver inte vad det är för material, men det är dacron i dom flesta fallen va? verkar oxå vara ganska dyrt, upp emot 140kr/m.
    då kom funderingarna på att slakta ett gammalt segel tillbaks igen..

  • wiseguy

    Medlem
    24 september, 2004 vid 07:27

    Om du har en vanlig symaskin kommer det nog bli svårt att sy ihop duken

  • lajvarn

    Medlem
    24 september, 2004 vid 10:51

    Svar till:


    Om du har en vanlig symaskin kommer det nog bli svårt att sy ihop duken

    [/ QUOTE ]

    symaskin ska nog inte vara något problem, min far har sytt segelbåtssegel ett par gånger och min mor är textillärare wink.gif

  • wisco

    Medlem
    24 september, 2004 vid 12:59

    bara en ide.. kolla med Uffe på http://www.uffeshoppshop.se vad 0-p-väv kostar. Är nog det bästa om du ska sy den som en parafoil iaf. Blr lätt dessutom.

  • lajvarn

    Medlem
    24 september, 2004 vid 15:16

    Svar till:


    bara en ide.. kolla med Uffe på http://www.uffeshoppshop.se vad 0-p-väv kostar. Är nog det bästa om du ska sy den som en parafoil iaf. Blr lätt dessutom.

    [/ QUOTE ]

    vet inte riktigt vad en parafoil är men jag tror du förstått mig fel, jag ska inte bygga en kitedrake utan en kitewing.

    men tackar för tipset!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 september, 2004 vid 19:30

    På Råseglarhuset i Sthm, Skeppsholmen så kan du köpa dacronduk.Eg kan man ju köpa från grossister men du ska ju inte ha mer än några kvadrat. Du måste bestämma dig för vilken grovlek du ska ha. Anges i gram per kvm eller i värsta fall ounce per square yard. Finns allt från mycket tunt till riktigt kraftigt. En vanlig symasskin funkar att sy tunn duk med, särskilt om det inte är för många lager förstärkningar. Det är dom som knäcker maskinen. En kryssfock till en större båt kan ha ganska grov duk som är fyrdubbel i skothornen och då blir morsan inte glad när maskinen börjar låta som en Scaniadiesel. Viktigt är att din farsa hjälper dig att ställa in trådspänningen ordentligt, det kan ta sin tid.
    Har du nån ritning?? Eller kan du låna nån Skimbat o planka av?? Hälsn TSSS

  • sweptr

    Medlem
    5 oktober, 2012 vid 00:01
    Lajvarn;177463 wrote:
    nu är det jag igen, nu ska jag banne mig bygga en egen kitewing vad ni än säger! (nästan).

    tänkte först att jag skulle slakta ett surfsegel som jag inte använder, men insåg att det skulle bli jäkligt mycket tjorv.

    så nu tänkte jag kanske köpa dacron och sy till det själv lite läckert.

    nån som vet var man kan köpa dacron? svindyrt?
    tips och synpunkter angående bygget!

    /Love

    Jag har ett par veckor haft planer på att bygga en kitewing.
    Jag har delat in projektet i tre steg.

    Steg 1) (där jag är nu), Bygga ihop något som liknar en mindre kitewing (ca 2 kvadrat ) från skrot-material. Syfter är att få en känsla för dom olika delmomenten och ett resultat som ia,f någorlunda påminner om det förväntade resultatet.

    Steg 2) göra en exactare konstruktion i plaströr och ngt billigt tyg/plast material. Den ska gå att använda, tänker låna grabbens skateboard och testa ute.

    Steg 3) Då modell 2 känns ok, så gör jag om det hela med alu-rör och lämpligt tyg. Jag har två gamla powerkites här, så om jag inte kommer över tyg billigt så får jag nog slakta en av dom.

    Hur gick det med din, blev den färdig.?

  • bananen

    Medlem
    6 oktober, 2012 vid 18:59
    Sweptr;700443 wrote:
    Jag har ett par veckor haft planer på att bygga en kitewing.
    Jag har delat in projektet i tre steg.

    Steg 1) (där jag är nu), Bygga ihop något som liknar en mindre kitewing (ca 2 kvadrat ) från skrot-material. Syfter är att få en känsla för dom olika delmomenten och ett resultat som ia,f någorlunda påminner om det förväntade resultatet.

    Steg 2) göra en exactare konstruktion i plaströr och ngt billigt tyg/plast material. Den ska gå att använda, tänker låna grabbens skateboard och testa ute.

    Steg 3) Då modell 2 känns ok, så gör jag om det hela med alu-rör och lämpligt tyg. Jag har två gamla powerkites här, så om jag inte kommer över tyg billigt så får jag nog slakta en av dom.

    Hur gick det med din, blev den färdig.?

    Lite nyfiken. Varför? Kul? Ekonomi?

  • svenne

    Medlem
    6 oktober, 2012 vid 19:02

    Varför drar man upp en ÅTTA år gammal tråd?
    Du kommer dessutom få fel känsla i en 2 kvm jämfört med en 6 kvm. Bygg en i rätt storlek direkt.

  • superextrem

    Medlem
    7 oktober, 2012 vid 17:32

    Det finns tydligen nån sport som heter kite, varför inte bespara dig en massa jox, drakar som e färdig utvecklade och klara att användas, men nä just de, sporten kallas kite och har en massa farliga linor, usch usch. Bättre och snickra ihop nåt själv! Have Fun!!!!
    /X

  • svenne

    Medlem
    7 oktober, 2012 vid 20:19
    SUPEREXTREM;700588 wrote:
    Det finns tydligen nån sport som heter kite, varför inte bespara dig en massa jox, drakar som e färdig utvecklade och klara att användas, men nä just de, sporten kallas kite och har en massa farliga linor, usch usch. Bättre och snickra ihop nåt själv! Have Fun!!!!
    /X

    Eeeh.. Vet du ens vad en kitewing är?

  • karl-petter

    Medlem
    8 oktober, 2012 vid 09:31
    Svenne;700544 wrote:
    Varför drar man upp en ÅTTA år gammal tråd?
    Du kommer dessutom få fel känsla i en 2 kvm jämfört med en 6 kvm. Bygg en i rätt storlek direkt.

    Säkert en tråd som dykt upp i en googlesökning på bygga kitewing och sedan inte kollat datum.

    6kvm kitewing låter jättestort, är det inte det? De jag sett verkar snarare va ca 2.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing var kan man köpa dacron? (kitewingbygge)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.