Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Var köper jag stora friggoblock?

  • svenne

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 17:13

    Valfri välsorterad bygghandel. S100 = 20 kg densitet.

  • animal

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 12:09

    Någon som har koll på var i Skåne man kan få tag i block som är 2400 mm? Helst S200. Säljer Genevads Cellplast till privatpersoner tros? Försöker effektivisera mitt letande/runtringande…

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 13:51

    S200 har en densitet på 30 kg. Varför gå på med så tung kärna?

  • animal

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 17:29

    Inbillade mig att det skulle ge lite extra hållfasthet åt en kitevågbräda som blir misshandlad. Kanske bättre att feta till stringern eller/och köra ett extra lamineringslager.

  • animal

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 17:35

    När man ändå har brädnestorn på tråden kanske man kan fråga om det är värt att jaga “hela” block eller om skarvning kan funka? Byggvaruhusen säljer ju mest pluttbitar… Ett stort block hade ju varit nice

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 18:00

    De flesta kan ta hem 2400 mm om du ber dem. Tex. Byggmax har det i sortimentet men inte alla gårdar har det på lager. Fast om du limmar ihop två block med Epoxi gör det ingen som helst skillnad.
    Kör hellre tre tunna lager fiber istället för två med samma tjocklek, lamineringen i sig gör att det blir starkare.

  • bohm

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 19:26

    Går det att köra med glödtråd om man limmat ihop med epoxy?

    Jag limmade ihop bauhaus blåa markisolering och fick problem när jag körde med hyvelmaskinen. Den bräckte sönder cellplasten och det var sjukt hårt och svårt att få till det runt epoxyn. Kan ha varit min kassa hyvel…

    Mitt projekt var inte så seröst, så det blev inte så bra. Jag körde bara med ett lager glas och epoxy och det var för lite. Den blev ganska mjuk och skör, speciellt i railen där jag ganska snabbt slog hål med paddeln.

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 20:38
    bohm;692194 wrote:
    Går det att köra med glödtråd om man limmat ihop med epoxy?

    Ja.

    bohm;692194 wrote:
    Jag limmade ihop bauhaus blåa markisolering och fick problem när jag körde med hyvelmaskinen. Den bräckte sönder cellplasten och det var sjukt hårt och svårt att få till det runt epoxyn. Kan ha varit min kassa hyvel…

    Blå skivor är inte EPS utan XPS (eXtruderad Polystyren) och den är inte som EPS, varken när du skär i den eller laminerar på den. Det finns bara ett fåtal tillverkare som kör med XPS och de har haft mycket strul på vägen. XPS gasar och en halvtimme i solen så har du med stor risk en delaminerad bräda.
    Håll dig till EPS så har du eliminerat många problem. Eller så köper du en Styrofoam-kärna, men det kostar däremot mycket mer.

    bohm;692194 wrote:
    Mitt projekt var inte så seröst, så det blev inte så bra. Jag körde bara med ett lager glas och epoxy och det var för lite. Den blev ganska mjuk och skör, speciellt i railen där jag ganska snabbt slog hål med paddeln.

    Ett lager är för lite även om du har en tung EPS. XPS är har dessutom dåligt formminne och det i kombination med att den är “spröd” gör att en kantstötning alltid slutar med en ding.

  • animal

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 22:27

    Grymt Svenne! Och eftersom du fortsätter att svara så bra så fortsätter frågorna… Jag är rätt taggad att påbörja mitt custom-projekt. Har fått hem Loehrs DVDer om shaping och laminering. Ganska pedagogiska tycker jag, men lite väl långa sekvenser med sliprörelser…

    Har även laddat hem lite templates att utgå ifrån från:

    http://greenlightsurfsupply.com/templates.aspx och

    http://www.blendingcurves.com/

    Grymt fin service! Det som känns lite konstigt är att det finns en jäkla massa mallar på guns, shoartboards, funboards osv men ingen av dessa inkluderar former på stringern/rocker outline. Är det något som man alltid får fnula till själv? Man kan ju alltid utgå från nån bräda man har själv, men frågan är ju varför alla generösa shapers verkar dela med sig av det ena men inte det andra?

  • svenne

    Medlem
    1 juli, 2012 vid 08:10

    Det är väl lite att ge bort sin egen tekniska fördel. så det är inte så konstigt. Men jag har ett hett tips till dig, gå in på http://www.boardcad.org och kör igång Board Cad. Gratis, går att starta direkt och ger allt du behöver ända upp till G-kod för 5-axliga CNC-maskiner.
    Det finns dessutom en PDF på sajten med grunderna i programmet.

  • ghiller

    Medlem
    1 juli, 2012 vid 08:59

    Jag beställde från Jackon. 240*120*20 i s200. De var ganska dyra. Man fick köpa minst 3 block. Tror det slutade på 1800 kr eller något. Det borde dock räcka till 12 brädor om man skär försiktigt. Dessa måtten var inte standard, utan ingick i något specialsortiment. Det borde gå att få hem genom alla deras återförsäljare.

  • animal

    Medlem
    2 juli, 2012 vid 06:32

    Tack för tipsen! Svenne: du menar att viken på S100 överväger nackdelarna med hållfastheten under arbetet och sen under användandet? Är det inte lättare att shapa s200?

  • svenne

    Medlem
    2 juli, 2012 vid 07:20

    Jo, 200 är lättare att jobba med för hand då den håller ihop bättre och erbjuder mer skärmotstånd. Men ett lager extra fiber tål betydligt mer än ett frigoblock som är tyngre. Du får en något dingtåligare bräda, hoppmässigt ingen större skillnad.
    Ska du göra en mindre bräda har en högre densitet ganska liten inverkan på vikten (eller, det är sammma viktökning procentuellt som på en stor, men den känns inte). Så visst, vill du göra shaping-processen enklare kan du använda S200.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Var köper jag stora friggoblock?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.