Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varamobaden på söndag!

  • oscar

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 08:07

    Har testat Varamon några gånger nu och bara blivit besviken. Blåser mindre än på Roxen, inne bland vågorna är ingen vind och ändå rak onshore så att det inte går att rida.

    Däremot så är det småkul nere vid Nässja vid hård vind.

  • joachim_larsson

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 08:11

    @Oscar 509072 wrote:

    Har testat Varamon några gånger nu och bara blivit besviken. Blåser mindre än på Roxen, inne bland vågorna är ingen vind och ändå rak onshore så att det inte går att rida.

    Däremot så är det småkul nere vid Nässja vid hård vind.

    Du måste ut i viken ca: 400 m där har de stora vågorna och mera vind.(betydligt mera och gämnare vind)

    Inne vid stranden dämpas vinden mot träden…..

    //Joachim
    http://www.konanordic.com

  • c-g

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 08:15

    @Oscar 509072 wrote:

    Däremot så är det småkul nere vid Nässja vid hård vind.

    Ja Sjövik på Nässjahalvön är riktigt roligt på västlig vind. Fin sandstrand, bra riggytor och fina vågor i norra delen av viken, men rid inte vågorna ända in till land där vinden droppar lite inne vid stranden. (fast inte alls som i Varamon)

  • stinger

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 08:31

    Man bör nog testa Varamon mer än “några gånger”. Det har diskuterats förr och fönstret när det blir riktigt bra är litet men när det “går av” så är det Sveriges bästa insjöställe (min åsikt, jag har seglat både Varamon och Roxen betydligt mer än några gånger). “Tråkigt” nog är bästa riktningen för Varamon samma som bästa riktningen för Tvärskogsudde dvs SSV-SV, kanske därför Linköpingsborna (kanske ska räkna mig själv dit nu när jag har bott i Linkeboda i 19 år ;)) inte gärna lämnar Roxen för Vättern när det är riktigt bra.

  • joachim_larsson

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 11:18

    Vi vill ju se Linköpings freestylegubbar visa oss hur det går till!

    Snälla kom och visa oss….

    wwwkonanordic.com
    //Joachim

  • kronaldo

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 13:12

    Vättern känns lite som ett chanskort. Säkert riktigt bra när det väl går av. Har dock ej varit där när det väl händer. Roxen däremot är ett säkert kort och enligt mig riktigt bra istortsett varje gång man är ute. Så det är inte så konstigt att det inte är många från linköping som kör vättern när vi har en så klockren hemmaspot.

    Men man kanske skulle testa vättern. Dyker eventuellt upp på söndag, får se hur mycket tid jag har till övers.

  • oaxen

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 13:34

    Mitt bästa åk i Varamoviken var en vinter för ca 4 år sedan. Mycket folk ute och klockrena förhållanden.
    Helt spegelblankt, 2-3 m/s och en magisk naturupplevelse i klass med Torö 06 10 26. Isen låg decimetertjock och siktdjupet låg på uppåt 10 meter. Helt fantastiskt!
    Oj, ahh just det det var ju långfärdsskridskoåkning den gången…

    : )

  • stinger

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 13:51

    @kronaldo 509138 wrote:

    Vättern känns lite som ett chanskort. Säkert riktigt bra när det väl går av. Har dock ej varit där när det väl händer. Roxen däremot är ett säkert kort och enligt mig riktigt bra istortsett varje gång man är ute. Så det är inte så konstigt att det inte är många från linköping som kör vättern när vi har en så klockren hemmaspot.

    Men man kanske skulle testa vättern. Dyker eventuellt upp på söndag, får se hur mycket tid jag har till övers.

    Det blir inga idealiska förhållanden i Varamon med nuvarande prognos med i princip rak väst. Det blir visserligen större vågor än på Roxen men ingen bra vinkel.

  • oscar

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 13:55

    @Joachim_Larsson 509074 wrote:

    Du måste ut i viken ca: 400 m där har de stora vågorna och mera vind.(betydligt mera och gämnare vind)

    Inne vid stranden dämpas vinden mot träden…..

    //Joachim
    http://www.konanordic.com

    Men då kan man ju lika gärna segla på öppet hav? Det är ju brytande vågor man vill åt. Hoppa kan jag göra på Roxen….

  • dane

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 14:35

    Inge fel på Varamon, helt ok surfspot egentligen. Grejen är att Tvärskogs Udde Roxen är MYCKET bättre vindmässigt. Om man tittar på morgondagens prognos som säger kanske 8-10 m/s så kan jag ge mej fan på att man kommer köra typ 6.2 i varamon samtidigt som man kör 5.3 på udden. Med även förra helgen i färskt (halvsurt-)minne undrar jag om inte Udden med sin traffeffekt är bäst i sverige jmf prognos; då (lördagen) körde jag själv seg 6.2-segling i Apelviken samtidigt som man körde 5.0-5.3 på Roxen (prognoserna var ungefär desamma för båda ställen). Vättern åker vi Linsurfare bara till om det är risk man blir överriggad med 4.2 på Roxen 😉

  • stinger

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 16:00

    @Oscar 509156 wrote:

    Men då kan man ju lika gärna segla på öppet hav? Det är ju brytande vågor man vill åt. Hoppa kan jag göra på Roxen….

    Vågorna bryter även längre ut, rakt utanför Skogsborg (vandrarhemmet där surfklubben håller till) brukar det bryta riktiga bjässar, som Joachim skriver måste man ut i viken, sen bränner man omkring därute och leker. Jag brukar starta från den stora parkeringen, Vildmarksvägen(?), höjda så mycket jag orkar och sen ligga o bränna där ute. “Rätt” go slör när man ska in o vila sen 😉

    Inne vid stranden är det ingen mening med att hålla till om man inte vågsurfar (utan segel)

  • joachim_larsson

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 16:30

    Vättern ligger ju syd-nordlig riktning och oftast är den sydvästlig vind och då laddar det ända ifrån Jönköping och vågorna kan klassas som havsvågor, men krabbare.

    Jag seglar aldrig inne vid stranden p.g.a dålig vind och för små vågor, som stinger säger ligger vågorna snett utanför Skogsborg men även höger om Mariebergsudden.

    Var på Karpathos för två veckor sedan, mycket vind men inga vågor då längtade jag till Varamon.

    Tror nog vi skulle kunna ha vågtävlingar här under höstarna, kanske vi borde dra igång Östegöta Cupen igen…

    Vore kul om ni kom på söndag för jag tror det kommer bli många i viken då.

    //Joachim
    http://www.varamon.se

  • oscar

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 17:21

    Som att snacka med en döv….

  • joachim_larsson

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 17:37

    Lär dig diskutera som De Bono och du gör världen bättre.

    Googla på denna så förstår du…

    //Joachim
    http://www.konanordic.com

  • joachim_larsson

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 07:32

    Ville bara meddela taggar i horisonterna och bra med vind ser uta att bli en fin dag på stranden.

    – lite mera sydväst än utlovat.

    En bild från 2007….

    //Joachim
    http://www.konanordic.com

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varamobaden på söndag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.