Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför blir inte seglen mindre?

  • Varför blir inte seglen mindre?

    Publicerad av OlaAA på 17 december, 2006 vid 16:57

    Sitter här hemma lite småtrött men funderar lite på det här om varför inte seglen blir mindre egentligen? Tycker att dom borde ha blivit det. Det är ju skönare att segla små segel, lättare att hantera osv. Får inte riktigt ihop det med det här man hör varje år om att seglen går igång tidigare eller blir så mycket bättre på alla sätt och vis. Har man nått gränsen för hur mycket kraft man kan få ut av ett tex 4,7 m2 stort segel? Är nya segel inte bättre bara annorlunda? Isåfall måste man väl ha nått gränsen även där snart hur bra man kan balansera ett segel?

    ola-h svarade 17 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • lars_k

    Medlem
    17 december, 2006 vid 17:14

    Jag tror att seglena inte blivit mer effektiva i kraft per ytenhet. Jämför med seglena för 15 år sen då man hade rejäl profil ända upp i topplattan som genererade drag. Snarare är seglena mindre bukiga och mjukare i toppen och därmed mer förlåtande, hanter- och trimbara nu så man kan köra större segelyta vid mer vind. Och man klarar sej med färre segel nu eftersom de har större vindrange.

  • OlaAA

    Gäst
    17 december, 2006 vid 17:37

    @Lars_K 354976 wrote:

    Jag tror att seglena inte blivit mer effektiva i kraft per ytenhet. Jämför med seglena för 15 år sen då man hade rejäl profil ända upp i topplattan som genererade drag. Snarare är seglena mindre bukiga och mjukare i toppen och därmed mer förlåtande, hanter- och trimbara nu så man kan köra större segelyta vid mer vind. Och man klarar sej med färre segel nu eftersom de har större vindrange.

    det är jag med på att det hänt lite på 15 år, seglen twistar o sådär och buken har man ändrat. men säg dom senaste 5 åren känns det som om det inte kommit så mycket nytt utan att man mest gjort varianter, man har haft lite samma ramar att arbeta inom rätt länge, inga nya material etc och storleken på seglen ändrar man heller inte verkar det som. Känns som man borde (!) ha kommit till en gräns med det man har att arbeta inom…och att det måste komma in nått nytt snart i det hela för att kunna förbättra själva prestandan.

    Ska byta mina 03 search mot 06 search nästa säsong (pga att dom är utslitna), så jag vet inte alls vad jag pratar om egentligen, kanske är jätteskillnad, det ska bli intressant att se isåfall.

  • lars_k

    Medlem
    17 december, 2006 vid 18:22

    Ja, senaste 5 åren har det nog inte hänt så mkt egentligen. Tillverkarna flyttar buken lite fram och tillbaka, lägger in lite X-ply här och lite dacron där, och fixar med designen. Allt för att skapa köpsug efter den nya årsmodellen. 😉 Enda stora grejen som kommit på senare år riggmässigt är väl RDM-masterna, och det har kanske tagit några år att anpassa seglena 100% till dessa master.

  • davo

    Medlem
    17 december, 2006 vid 18:28

    Seglen blir inte mindre men något jag känt är skillnaden i stabilitet bl a. Hade innan förra våren kört på Simmer Onshore 97’or typ..visserligen helt slut efter alla år. Men köpte i våras nya Vision 06’or och fan vad impad jag blev. Vilken stabilitet, helt sjukt alltså, vilket utveckling. Kunde knappt tro det. Av o på som satan, mest på förstås. Känns som att stå med en allmogedörr i blåsten, fast lätt som en fjäder. Hade en fet morgon i oktober i apelviken, blåste nuke och 4,0 var på tok för mkt, jag höll min 4,7:a som tyckte livet var toppen. Visst, det blåste som fan i helvete o var väl lite sådär otrevligt som det kan kännas i luften, men utan att seglet blev sådär oroligt o flängigt som de brukade förr. =)

  • the_novice

    Medlem
    17 december, 2006 vid 19:47

    Det beror nog lite på vilka sorts segel man snackar om också. Race segel upplever jag har blivit väsentligt “mindre” och lätthanterliga i och med att den breda mastfickan tillåter en djupare profil utan att försämra toppend. Framförallt har väl även rangen blivit större, förr krävdes ju minst kuling för att ett 6.5 race (väldigt platta och riggat på en stenhård mast) skulle gå igång. Formula seglen “krymper” väl också lite nu och det är få som kör 12.5, värsta lättvindsracet i år var väl i Båstad och det vanns på ett 11.0.

    Severne lanserar ju nu också sitt Glide som är ett 7.5 kvadrat segel men väldigt lätt byggt, mindre tvist, och med drag som i ett “vanligt” 9.0.

    Hansen kommer ju också en med flexibla delar för att tvisten bara skall uppstå när den som bäst behövs, så visst utvecklas seglen fortfarande och kan väl komma krympa igen om det är det folk vill ha…

  • carrera

    Medlem
    18 december, 2006 vid 07:42

    Seglingen har ju med åren blivit mer behaglig med dagens utrustning! Förr hade man ju typ två segel… Ett stort o ett litet typ 5,7 o 4,5 med det seglade man ju 95% av alla dagar i A-viken. Idag har man ju minst 5 segel för att täcka upp samma vind rang, men det är väl bara för att man har råd kanske, frågan är dock ändå om det inte var roligare förr, mer överlevnads segligt med skräcken i blicken o mycket addrenalin hihi ……
    Jag är lite sådan än idag vet jag har segel som passar men orkar inte gå upp o byta om jag skulle valt fel, utan är envis o traglar med det man började med typ!

  • joth

    Medlem
    18 december, 2006 vid 07:56

    Sailworks skapade ett nytt segel för dom som inte gillar all twist och vill ha power i seglet. Man har gått tillbaka till thightare akterlik och mindre flex. Inte som tidigare kanske med åt det hållet. Gör att man kan ha mindre segel men ändå ha bra tryck med bibehållen kontroll. Tex skall man kunna ha ett 4.0 när andra kör 4.7. Skall ändå ha ok range.

    Jag föredrar nog själv segel med mer twist för att få mjukare segling men för dom som gillar dragstore utan cambers kan nog gilla dom. Seglet passar inte jättebra till vågbrädor utan skall ha lite bättre prestanda.

    Dessa har även visat sig väldigt snabba. 40 knop har man lyckats med och för ett segel utan cambers känns det rätt bra.

    http://www.sailworks.com Titta efter Hucker seglet.

  • ola-h

    Medlem
    18 december, 2006 vid 09:24

    Carrera spekulerar lite i att vi har fler segel nu är för kasnek 10 år sedan. Det kan möjligen vara sant, men i så fall tror jag det beror på att vi har råd snarare än att segeln har mindre vindspektrum. I själva verkat har att modernt segel MYCKET större vindspektrum än ett 10 år gammalt segel. Problemet är dock att när man går uppåt i vindregistret får man helt enkelt så mycket drag att man inte själv kan hantera det. Seglet ångar på fint, men om man inte ens orkar skota in det för att på börja en bottensväng har man inte så mycket nytta av dessa hårdvindsegenskaper. Så något som man kanske skulle börtja jämföra istället är hur bra man kan trimma fram och trimma bort det drag som segelt har. Det här skiljer rätt mycket mellan olika segel som för övrigt har liknande register. En del segel tappar helt känslan om man trimmar dem för plant och får ett väldigt smalt vindregister i ett sådant trim. Andra segel klarar detta bättre. HotSailsMauis dacronsegel Superfreak lyft ofta till skyarna för sitt enorma vindregister, men själv tror jag mcyket av detta ligger i att de bibehåller sin fina känsla även när de trimmas plant, dvs man trimmar bort drag utan att samtidigt trimma bort känsla. Detta handlar dock lite om det omvända mot vad tråden handlar om (dvs om att kunna segla stora segel i mycket vind – fast superfreak är väldigt användbara i lite vind med).

    OM vi istället skal fundera på det där med förhållandevis små segel vill jag minnas att tyska SURF hade någon slags designtävling för “små” (runt 7.5 kan det ha varit) segel som skulle plana supertidigt. En förlaga till Severnes Glide var med där. Vågsegel från Ezzy har ju också fått allt mer drag (väldigt djup buk) de senaste åren och verkar ändå stabila, men man förlorar ju lite av den på/av-känsla som många gillar i sina vågsegel. Bra med alternativ dock.

    Ur ett allmänt perspektiv är det dock i slutändan hur lättseglat och lättmanövrerat som seglet upplevs som är avgörande. Det skulle ju inte vara någon ide att göra en 4.7:a som drar som en 5.3 och nämnda 4.7:a känns tung och jobbig att hantera. På samma sätt skulle en 7.5:a som planar lika tidigt som än 9.0:a inte vara intressant för så många om vindregistret var supersmalt på 7.5:an. Segel som de ser ut idag är helt enkelt väldigt välutvecklade. Det är inte lätt att konkurrera.

    Fast det finns några anledningar till att en utveckling mot mindre segel skulle vara fördelaktigt, speciellt när det gäller stora segel. En viktig sådan anledning är att slippa köpa superdyra jättelånga master och bommar. Där tror jag den begynnande utvecklingen i Formula så småningom kan smitta av sig på mer freerideinriktade prylar och ge oss en ny klass av segel där en 7.5:a kan funka som verkligt lättvindsegel. Ett annat användingsområde för “små” segel är i vågsegling där man ofta har en bräda som inte kalrar så mycket större än, säg, 5.8. Så speciella vågsegellinjer med kompakta segel med ohemult mycket drag för sin storlek skulle kunna vara intressant i storlekar mellan 5 och 6 kvadrat ungefär.

    De flesta segelmakare har ju väldigt många oliak segel på sina program, som ibland kan verka snarlika. En vision om framtiden skulle kunna vara att det några av dessa snarlika segel ersätts med mer specialistsegel som då skulle kunna vara segel runt 7.5 med supermycket bottendrag. Det finns säkert de som hellre köper ett sådant och kanske offrar lite hårdvindspresnatnda, fart , höjd mm fast istället vinner smidighet i manövrar och slipper köpa lång mast och bom. Det skall bli kul att se vad som händer på denna front.

  • smurff

    Medlem
    18 december, 2006 vid 14:38

    Skulle nog tippa att urvalet av segeltyper är mycket större idag. på så vis har det ju gått ganska fint fram även de sista 5 åren. Tror inte en segeldesigner håller med dig helt(och är såklart helt subjektiva). Man har ju jobbat väsentligt med både bomlängder och mastlängder tex de olika compact seglena för style o wave. Idag kan du ju få tag i både segel med längre luff och kortare bom och vice versa och tydligt olika egenskaper i förhållande till segelyta än för fem år sedan tycker nog att de har legat i rätt bra.

    Visst själva basic iden med twistande topp och flex i toppen istället för en styv topp är ju samma men jag tror oxå att fördelarna är fler med den grunddesignen och att det är därför man håller sig till det ( vet inte heller alltid vad jag pratar om men ändå! 😉 )

  • ola-h

    Medlem
    18 december, 2006 vid 14:54

    Jag är givetvis partisk här, men det är intresant att framhålla fördelen med små segelmakare. För inte länge sedan dök det i en tråd på Hots forum upp diskussioner om mängden drag i vågsegel runt 5.8. Tom Hammerton (som designar vågseglet Smack) var med och diskuterade lite och frågade helt enkelt om det var många som var intresserade av ett sådant segel. Det verkade det vara och om jag känner Tom rätt kommer detta påverka seglet redan från nästa årsmodell (vilket blir 2008, 07orna är ju redan ute). Korta påverkansvägar och snabba reaktioner, alltså. Man kan dock också tillägga att förslag som inte stämmer med designernas grundideer knappast har en chans att förverkligas – hur kommersiellt gångbara de än må vara. Små loft som Hot är helt enkelt för mycket drivna av känsla för sådana tillfögafallanden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför blir inte seglen mindre?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.