Senaste nytt Forums Vågsurfing Vart åka i vinter?

  • Vart åka i vinter?

    Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2005 vid 18:21

    Jag tänkte fly landet de två värsta månaderna, november och december. Frågan är bara vart.

    Ett uppenbart val är Indonesien jag varit många gånger förut, dock aldrig nov-dec. Consitencyn enligt wannasurf.com är då bara occasional. Enligt samma källa är Venezuela väldigt bra under den här perioden, men det verkar lite farligt där och inte säkert man klarar sig så bra utan bil som i Indo.

    Panama? Nias?

    Spenderade två veckor maj 2001 på Sumbawa. Det bästa jag gjort, vågor varje dag, normalt head high, ibland högre ibland minde. Och un-crowded. Men var hittar jag samma i nov-dec???

    anonym-anvandare svarade 18 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • gson

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 18:47

    Åk till Kap Verde, du kommer inte ångra dig.
    Förutsatt att du är duktig surfare, vågorna bryter nära land på ganska grunda rev och dom är snabba och branta.

    Jag var på Ön Sal vintern 04 det var bra enda nackdelen kan vara att det kan bli smått emellan svallen.
    Det är också dyrt med mat, hyra bil osv.
    Om du är äventyrlig och har tid finns det vågor på många av öarna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 15:24

    Det ska ju helst vara sjukt biligt också…

    Rev är inga problem, har surfat Lakey Pipe 3m. Men consitency är viktigare än storlek.

    En mysig by i Afrika med flera bryt på gångavstånd vore shysst…

    F-n, blir väl Indo igen…

  • gson

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 16:55

    Venezuela skulle jag def skippa inte känt för bra vågsurf väl??
    Senegal har ju också bra vågor på den här årstiden, ligger innanför Kap V.
    Indo skulle jag inte dra till Nov-Dec en del påstår att surfet är ok där då men..det är ju fel säsong!

    Det finns ju massor med öar i Atlanten som har bra surf Nov-Dec, Barbados eller Puerto Rico har ju också bra surf på andra sidan Atlanten eller Fernando da Norhonha norr om Brasilien.
    Bara fantasin och stålar sätter några större gränser, men jag gillade Kap Verde. Har bra surf, inga större crowds och det går att flyga dit hyffsat billigt från Gran Canaria.

    Jaja ha en bra tripp

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 18:52

    VAr det inte dyrt på KV? Puerto Rico har jag kikat på men verkar lite dyrt. Barbados lika så.

    Någon som vet hur consistent det är på Filippinerna? Vågar man åka neråt i landet ioma rebellerna härjar där? Där Cloud 9 ligger så…

    Senegal ska vara grymt enligt wannasurf.com, med på listan.

    Bali känns lite trist, Sumbawa var helt underbart jävligt synd att det inte är säsong där nu.

    Listan just nu:
    Bali
    Nias
    Filippinerna
    Panama
    Senegal

    Kom igen nu! Ngn måste ju haft en klockren billig surfupplevelse denna period.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 23:00

    Tjena..

    Jag har varit i Indo framförallt Bali okt-feb samt okt-dec och haft helt okej surf då, i stort sett varje dag. Är det ingen swell nagon dag så kan du ju abra dra till ställen som bara funkar när det är flat. Ändå jobbiga är osnhroe vinden som kan bli hård.
    Nu i vintras vad jag jan-juni i centralamerika. Surfade Cr, Nica, El Salvador och Mexico. Missade Panama som nog kan vara riktigt bra. Det är mkt dyrare icentralamerika än Indo som du förstår så ska du leva budget så blir det väldigt enkel standard.
    Ska du åka till nåt land där så är det El Salvador, billigast oxå skulle jag säga men lite sketchy.

    Jag ska dra i vinter igen och då blir det Indo i slutet av oktober kansdke minst 2 månader sen Sri Lanka och sen jobba i OZ eller nåt får se..

    Hopaps de hjälpte något..

    //Lars

  • gson

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 03:16

    Om du är på SAL (turistön) så är det dyrt men ute på dom andra öarna är det tydligen riktigt billigt.

    Men surfställena finns inte i nån guidebok ute på öarna vad jag vet.
    Men det finns riktigt bra kartor över kusterna.

    Jag Campade 4 veckor på SAL, det är en viss stöld o rånrisk dock om man inte kan hitta nåt ställe som är väl gömt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 19:10

    Kanske blir gamla pålitliga Bali då ändå då…

    Är det östkusten som gäller under vintern? Onshore-vind kan man kitea i, bättre än inget…

    Tackar för svar, bra diskussion.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 21:05

    Swellet kommer ju alltid söderifån så båda sidorna funkar fint så länge du är uppe tidigt på morgonen. Sedan komemr dock onshore vinden ig¨ång senast vid lunch.
    Finns inget bättre än att sitta i mörkret på östkusten och se solen gå upp innan man hoppar i. Finns många crowdfria ställen där oxå.
    Om du vill ha ett säkert kort som sagt så funkar ju alltid Indo oavsett när du åker, sjukt bra kvalitesurf på liten budget.

    //Lars

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2005 vid 15:23

    Och Bali är ju ruggigt skönt.

    Är det ngn som har hyrt bil på Bali en längre tid? Har bara hyrt en vecka men då med polare som kommer inte ihåg vad det kostade. Eller moppe med surfbräde-ställ, ngn som har priser på längre hyra (6v-2m)?

    Vad är det för vindstyrka vi pratar om (har bara en kite, 15kvm)?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2005 vid 15:48

    Jag hyr alltid moppe, en månad fick vi för 450.000 rupia, dvs under 15kr per dag.
    Skaffa internationellt körkort från Motormännen så kan du snacka dej ur massa böter/mutor.

    /Lars

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2005 vid 20:11

    Har inte koll på vad en bil kostar men en moppe kan du hyra för 20 kr dygnet om du hyr en längre tid, dóck tillkommer ju mutor smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2005 vid 10:57

    600’/vecka för en liten Jimmy betalade ett par jänkare i somras. Med tanke på var de kom ifrån och att det var högsäsong borde du kunna hitta lägre priser. Verkar som om det är struligt att köra/hyra bil själv. Snuten är kinkig och det behövs (ibland) alla möjliga sorters tillstånd om man vill lämna Bali (framför allt om du tänkt köra österut). Brukar själv föredra att hyra bemo inkl förare och försöka hooka upp m lite extra folk att dela med – blir inte så mkt dyrare om man har koll på “rätt” pris och dessutom kalkulerar med mutor osv

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Vart åka i vinter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.