Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart kan man gå vindsurfingkurs i Sverige?

  • Vart kan man gå vindsurfingkurs i Sverige?

    Publicerad av jonteasu på 12 september, 2013 vid 12:12

    Håller på att bygga upp en ny hemsida, vindsurfing.nu. Där en av planerna är att göra ett komplett arkiv av vart man kan gå vindsurfingkurs eller hyra vindsurfingprylar i Sverige. Tanken med hemsidan är att folk som vill lära sig vindsurfa ska bli ännu mer sugna på vindsurfing och på ett enkelt sätt hitta en vindsurfingskola nära sig.

    Så nu ber jag om tips på vindsurfingskolor runt om i Sverige. Skriv här eller mejla jonatan@vindsurfing.nu. Förutom att jag är intresserad av hemsidan, så får gärna någon som är insatt i verksamheten skicka med en kort(30-40 ord) presentation av surfskolan också.

    Nuvarande samlingen hittar du här: Vindsurfingskolor

    Mahalo!

    jonteasu svarade 10 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • electric

    Medlem
    12 september, 2013 vid 15:33

    Du hade ju med de flesta vad jag kunde se. Dock saknades Blekinge (Torhamn): http://www.torhamnssurfklubb.se/

    Betr din nya sida så anser jag dock att det väl är lite onödigt att starta ytterligare en webbplats för vindsurfing vad gäller generella saker. Bör ju kunna ligga här på Surfzone (mer självklart att nå “allt” där, därtill utarmas inte annonsintäkterna på samma sätt som om det uppstår flera webbplatser som ska dela på kakan). (Men såklart det står vem som helst fritt att göra som man vill!).

    /Lars

  • jonteasu

    Medlem
    12 september, 2013 vid 16:40

    @Electric 715938 wrote:

    Du hade ju med de flesta vad jag kunde se. Dock saknades Blekinge (Torhamn): http://www.torhamnssurfklubb.se/

    Betr din nya sida så anser jag dock att det väl är lite onödigt att starta ytterligare en webbplats för vindsurfing vad gäller generella saker. Bör ju kunna ligga här på Surfzone (mer självklart att nå “allt” där, därtill utarmas inte annonsintäkterna på samma sätt som om det uppstår flera webbplatser som ska dela på kakan). (Men såklart det står vem som helst fritt att göra som man vill!).

    /Lars

    Idéen om vindsurfing.nu kläcktes för knappt 3 veckor sedan. Det är fortfarande en liten bebis. Detta är bara en av de första sakerna som jag enkelt kan implementera. Andra idéer tar längre tid att göra och/eller har jag inte möjlighet att göra nu. Det är dessutom ett verkligt projekt som är relaterat till min utbildning och inom ett ämne som jag brinner för.

    Som du får det att låta så borde ju allt som har med vindsurfing att göra i Sverige ligga här på Surfzone. Om så skulle varit fallet, hade vi inte haft super sköna sidor som tex Kulingvarning.nu. Fler sidor som sprider passionen för vindsurfing ser jag bara som något positivt.

    Tack för länken i alla fall! Känns dock som det borde finnas en massa fler surfskolor än de jag hittade själv och Torhamn.

  • oscar

    Medlem
    12 september, 2013 vid 20:28

    http://www.varamobaden.com och även efter överenskommelse http://www.linsurf.com

  • electric

    Medlem
    12 september, 2013 vid 20:44

    @jonteasu 715941 wrote:

    Idéen om vindsurfing.nu
    Som du får det att låta så borde ju allt som har med vindsurfing att göra i Sverige ligga här på Surfzone. Om så skulle varit fallet, hade vi inte haft super sköna sidor som tex Kulingvarning.nu. Fler sidor som sprider passionen för vindsurfing ser jag bara som något positivt.

    Jag håller inte med. Det är just detta att ha en massa webbplatser att gå in på (därtill flera fejjan-ställen) som är problemet. Man (i alla fall inte jag) orkar inte gå in på ställe efter ställe. Visst kollade jag kulingvarning.nu nån gång, men nu gör jag det bara när nån länkar dit i nåt intressant inlägg på Surfzone. Det är ju likadant med vädersiter – det finns ju minst ett dussin som är hyfsat pålitliga, men så får du gradvis en (eller två) favorit och så är det den du anlitar.

    Det som behövs är samlingspunkter! Visst kan man säga att din nya site blir en samlingspunkt för kurser (förutsatt att du orkar hålla den ajour; vilket de flesta från början ambitiösa ansatser inte gör i längden) – men din lista kan lika gärna ligga under Surfzone, ju! Det ÄR ju en etablerad samlingspunkt för (åtminstone) vindsurfing. Och kan upprätthållas tack vare det (dvs tillräckligt många besökare OCH annonsörer).

    @jonteasu 715941 wrote:

    Tack för länken i alla fall! Känns dock som det borde finnas en massa fler surfskolor än de jag hittade själv och Torhamn.

    Nej, det finns faktiskt inte så många – och jag tycker du har gjort ett bra jobb och hittat förvånasvärt många! Som kontaktperson för Södertälje Windsurfing Club och också mailkontakt för Södertörns surfklubb får jag varje vår och sommar flera förfrågningar om vindsurfingkurser, och beklagar att dessa klubbar inte har några sådana. Istället brukar räkna upp ett par av de du nämner – men jag har missat flera andra!

    /Lars

  • emmhmms

    Medlem
    13 september, 2013 vid 06:47

    http://booking.onwater.se/

    Vet att man i Bomstad (Karlstad) på sommaren erbjudit kurser i vindsurfing. Nu ser jag bara hyra av utrustning.

    En länk hit till forumet tror jag är bra för besökare.

  • tsss

    Medlem
    13 september, 2013 vid 06:52

    På TWC (Tyresö) så hade vi kurser för ca 6-7 år sedan. Numera så lär vi upp de som gått in som medlemmar och är nybörjare på ett mer informellt sätt:
    Hemsidan:

    Om du är nybörjare så tänk på följande: TWC harf n inga kurser med spikade datum. Rookies som är medlemmar kan dock använda våra lånebrädor för att komma igång. Som ny medlem behöver du hjälp av någon som kan plocka fram och rigga lämplig bräda. Är det soligt men litet vind så är det ju idealiskt för en nybörjare, och då kan du kanske få hjälp av någon klubbmedlem som sitter overksam. I det läget kan du säkert få hjälp med goda råd osv. Om Du inte lyckas segla tillbaka till klubben så får du simma med brädan på släp eller att någon bistår dig o paddlar ut för att segla hem brädan du har. Du får då paddla tillbaka med den origgade Dufour-brädan som vi använder för sånt (Vi har ingen motordriven följebåt). En sådan bärgningsinsats bör du belöna med något lämpligt!

    Så trots att vi inte har inplanerade kurser brukar det varje år vara ett halvdussin personer som lär sig att hantera segelbräda hos oss. Vi driver ju inte någon business, så därför kan man aldrig vara säker att någon medlem är på plats när man åker ned. Skriv och fråga på vårt Forum för att kolla om några kommer att dyka upp på klubben, helst samma förmiddag.

    Kurser och öppettider har man inne på Erstaviksbadet, nås från Saltsjöbaden via promenad, som driver en kommersiell windsurfutbildning, men då kostar det också en del pengar. Även på Riddarfjärden finns skola med uthyrning.

  • joachim_larsson

    Medlem
    14 september, 2013 vid 20:46

    Vindsurfingskolor.

    Djursholms Segel Sällskap
    Sektion Vindsurfing
    Kontakt: Björn Holm 0708-856589
    Mail: bjorn@merforsaljarna.com

    Kona Windsurfing Hittarp (Helsingborg)
    Last Updated by Kona ONE Sverige on Mar 16
    http://www.facebook.com/pages/Wesurf-Hittarp/248090518540293?sk=info
    Företagsadress
    Tennisvägen 4
    252 85
    Helsingborg
    Phone: +46 708 301975

    Kona Windsurfing Lidköping
    Last Updated by Kona ONE Sverige on Mar 16
    SS Westgötarne – Segling
    Box 2010
    53102 Lidköping
    Telefon: +46 510 62250
    E-post: info@sswlidkoping.se
    http://www6.idrottonline.se/SSWestgotarne-Segling/

    BeachCenter
    http://www.varamobaden.com/
    Varamobaden /Motala

  • jonteasu

    Medlem
    17 september, 2013 vid 19:23

    Tack för svaren!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart kan man gå vindsurfingkurs i Sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.